Landbouwgrond Veerle

RestUnknown
Topic Starter
Berichten: 28

Landbouwgrond Veerle

#1 , 19 aug 2011 18:22

Wij hebben wat landbouwgrond laten schatten en de plaatselijke notaris zei 1,5 à 2 euro per m2.

Is dat niet wat weinig? Ik zie soms op internet prijzen tot 5 euro voor gelijkaardige gemeenten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden
Berichten: 2810

#2 , 19 aug 2011 19:28

Kijk eens naar de affices in het plaatselijke notarishuis ter vergelijking.
Recente verkopen geven allicht een duidelijker beeld van de locale prijzen.
Handige documenten voor Personenrecht

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 19 aug 2011 19:39

De prijzen op internet zijn vraagprijzen.
Waarschijnlijk vermeldt de notaris prijzen van openbare verkopen, die liggen meestal wat lager dan bij verkoop uit de hand.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Vaoke
Berichten: 400

#4 , 20 aug 2011 11:43

Er bestaat een website (van de Vlaamse Overheid dacht ik zo ?!) waar u, op basis van de verkochte landbouwgronden, gebouwen, etcetera, .. voor deze of gene regio van Vlaanderen, U een idee kan vormen van de prijs per m2 !!!
Deze statistische gegevens dateren veelal van enkele jaren terug.. maar goed, de geven U een idee.
De vraagprijs dat is een ander paar mouwen; vragen staat vrij hé ?!
Ter vergelijking; landbouwgrond van m'n ouders (iets méér dan 3000 m2) werd enkele maanden geleden openbaar verkocht aan 14.000 euro ... in Vremde (Boechout) staat momenteel een perceel landbouwgrond openbaar te koop voor bijna 3 maal zoveel.
Ligging, aard van de grond, gepcht of vrij, vraag en aanbod... het zijn allemaal elementen die mede de prijs KUNNEN bepalen hé ?!
Goooooooooooooooglen en nog veel surfen zou ik zeggen!!!

RestUnknown
Topic Starter
Berichten: 28

#5 , 20 aug 2011 13:10

Oke bedankt.

Kan je eigenlijk verkopen onder voorbehoud dat die grond bouwgrond wordt?
Dus als die bouwgrond wordt, dat de verkoper de grond terug kan kopen tegen de originele prijs van de landbouwgrond of dat de koper dan een vooraf bepaalde som bijlegt.

En je kan waarschijnlijk nooit op voorhand weten welke stukken kans hebben om bouwgrond te worden? Ik zal zeker wel eens naar het gemeentehuis gaan en het daar vragen, maar anders?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 20 aug 2011 18:59

Indien die grond niet in een woonuitbreidingsgebied ligt raad ik aan om te stoppen met dromen.
Als die weide effectief in een landbouwzone ligt is een wijziging van het Gewestplan noodzakelijk.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

RestUnknown
Topic Starter
Berichten: 28

#7 , 21 aug 2011 22:37

Maar het kan toch altijd niet?

En zo'n clausule die ik zeg, toegelaten of niet?

Vaoke
Berichten: 400

#8 , 22 aug 2011 11:25

In uitbreiding op het antwoord van @Roharro; het bestaande Gewestplan wordt niet zomaar gewijzigd op een vingerknip van deze of gene grondeigenaar.. den tijd dat zulks gebeurde is gelukkig voorgoed voorbij ... daar is een RUP (Ruimtelijk Uitvoeringsplan) of een G.RUP (Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan) voor nodig.
Het is dus al op z'n minst noodzakelijk dat uwe landbopuwgrond (momenteel) ligt in een "woonuitbreidingsgebied" aldus gearceerd in "roze kadertjes" op een "witte achtergrond" van het Gewestplan.
Om @ Roharro bij te treden... gelieve te stoppen met dromen... want dromen zijn bedrog!!!

Terug naar “Landbouw recht”