weide met recht op uitweg - wie heeft van wie toegang?

Tixie
Topic Starter
Berichten: 2

weide met recht op uitweg - wie heeft van wie toegang?

#1 , 01 aug 2011 15:39

Wij wonen rustig, met rondom ons agrarisch gebied. Paardenweiden, schapenweiden, 'reserveweiden' :-) e.d.
Nu is er een weide met recht op uitweg en mijn kind mag van de boer (eigenaar van die weide) naar de weide en de beesten soms gras gaan geven en even met de beesten praten (kind is dierenliefhebber).

Deze zomer na zoveel jaar daar wonen, begint de eigenaar van het stuk grond waar die 'recht op uitweg' ligt, tegen mijn kind te zeggen dat hij er niet op mag, dat het van hem is, dat het een privéweg is.
Ik dacht persoonlijk dat het van de boer was, er hangt nergens een bordje met privé en mijn kind gaat al jaren naar de weide zo.

Als mijn kind van de boer naar de schapen mag, kan de eigenaar van het wegje dat plots verbieden?
Laatst gewijzigd door Tixie op 01 aug 2011 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#2 , 01 aug 2011 15:51

Dus als ik het goed begrijp heeft de boer het recht om die weg te gebruiken om naar zijn weide te gaan en kan die andere eigenaar daar niets aan doen? Mij lijkt het dan ook logisch dat als uw kind toestemming heeft van de boer en dus als het ware "in opdracht van" die boer handelt, ook uw kind die weg mag gebruiken.

Heeft u er al met de boer over gesproken?

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Tixie
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 01 aug 2011 16:09

We hebben nog niet met de boer gesproken. Wij zijn echter uit werken en ik vergeet het te vragen wanneer ik hem zie.

Reclame

Sint-Joris
Berichten: 30

#4 , 11 aug 2011 22:46

Welk statuut heeft deze weg?
- conventionele uitweg?
- uitweg voor de Vrederechter bedongen?
- losweg?

In alle gevallen lijkt het me dat alleen de boer van het heersende erf deze weg mag gebruiken en dierlievende derden er in principe geen overgangsrecht op hebben.
De boer heeft het recht om (met zijn helpers) over deze strook zijn perceel te lossen/bereiken/... Hij kan echter niet zomaar een erfdienstbaarheid op andermans grond extra gaan verzwaren door derden een of ander overgangsrecht te geven.

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#5 , 12 aug 2011 11:07

"erfdienstbaarheid verzwaren" lijkt me nogal een straffe uitspraak voor een kind dat te voet wat eten brengt voor die dieren ...

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Lightning

#6 , 12 aug 2011 21:36

"erfdienstbaarheid verzwaren" lijkt me nogal een straffe uitspraak voor een kind dat te voet wat eten brengt voor die dieren ...

Lenny
Hoe zou u het dan noemen?

Terug naar “Landbouw recht”