Gebruiksrecht weide na overlijden eigenaar

.Raspberry.
Topic Starter
Berichten: 8

Gebruiksrecht weide na overlijden eigenaar

#1 , 24 mei 2011 14:36

Hallo iedereen,

Dit is het 2de jaar dat wij een weiland mogen gebruiken voor onze paarden op te laten grazen. Wij hoeven hiervoor niets te betalen, enige tegenpresatie die van mij verwacht werd is het in bedwang houden van netels & distels. Als veiligheid voor beide partijen werd er per jaar een contract opgesteld waarin ik mij akkoord verklaarde dat het contract per jaar was, het gebruik enkel toegestaan was voor mijn eigen dieren en dat ik strafrechterlijk en burgerlijke verantwoordelijk ben voor de eventuele schade die mijn paarden teweeg brengen. Vorig jaar is alles prima verlopen, toffe man, goede contacten: iedereen tevreden en eind vorig jaar beslissen we het contract te verlengen voor 2011
Nu overlijd deze persoon spijtig genoeg in januari. Er zijn 3 kinderen, ik spreek met de zoon af dat we de wei dit jaar gewoon mogen blijven verder gebruiken. Nu grenst die wei aan de tuin van de overleden papa. Via een poort met zware grendel die enkel van binnenuit te openen valt (en onmogelijk door paarden open te krijgen is) Geregeld komt de dochter in de tuin onderhoudswerken verrichten en toevallig of niet staat de poort 2x nadat ze is langstgekomen open en raken de paarden in de tuin. De paarden lopen door het gras, eten hier en daar van planten en beschadigen een plank van een terras. De dochter beweert de poort niet hebben opengedaan en verzint er nog een hoop schade bij. Zij wil bepaalde zaken die rot of in zeer slechte staat waren laten vervangen onder het mom 'de paarden hebben dit beschadigd' soit dit is een andere discussie: zullen we wel oplossen via de familiale verzekering.

Een paar dagen geleden kreeg ik volgende mail:


Betreft: onmiddellijke beëindiging contract gebruik weide

Wij verwijzen naar het contract over het gebruik van de wei gelegen achter de woning van xxxxx.
Dit contract werd aangegaan tussen xxxx enerzijds en u anderzijds. Beide partijen ondertekenden dit contract.


Volgens het contract van 14 november 2010 kon u van 01.04.2011 tot 30.11.2011 , mits naleving van bepaalde voorwaarden, 3 paarden stallen op de wei.

Zoals u meegedeeld is xxx op xx januari 2011 overleden.

Als kinderen en rechtsopvolgers van xxxx beëindigen we dit contract vandaag. Wij hebben immers vastgesteld dat de voorwaarden van het contract niet werden nageleefd.
De paarden zijn uitgebroken en hebben daarbij zowel in de tuin als aan de woning schade berokkend.
In het contract heeft u zich uitdrukkelijk verantwoordelijk verklaard voor elke mogelijke aansprakelijkheid zowel op strafrechtelijk als burgerlijk vlak.
U heeft uw paarden van de wei gehaald en het contract tussen beide partijen wordt vanaf heden verbroken.
Zodoende, kan u mij alstublieft een mail sturen ter bevestiging van ontvangst?



Hoogachtend

(de dochter)


Nu vraag ik mij af waar ik op rechtsgebied sta? Kunnen de kinderen van de overleden eigenaar van deze wei zomaar eenzijdig beslissen dat wij deze wei niet meer mogen gebruiken? Deze wei niet kunnen gebruiken zou voor ons betekenen dat we voor ongeveer 500 euro extra kosten zullen hebben dit jaar aan extra hooi dat we zullen moeten bijvoederen. Ook hebben we vorig jaar op onze kosten de wei bemest en bekalkt om dit jaar te kunnen genieten van beter gras.
Weet er iemand hoe ik hiertegen bezwaar kan aantekenen of hoe we een compensatie kunnen vragen?
Ook heb ik vernomen dat de zoon de wei intussen al terug te huur aanbiedt voor maar liefst 150 euro per maand.

Alvast bedankt voor jullie raad

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
.Raspberry.
Topic Starter
Berichten: 8

#2 , 26 mei 2011 10:05

Niemand die hier ervaring mee heeft of raad kan geven?

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 26 mei 2011 12:47

Enkel de dochter heeft getekend?
was het aangetekend?

Reclame

.Raspberry.
Topic Starter
Berichten: 8

#4 , 26 mei 2011 21:11

Hallo Franciscus,
Bedankt voor je vragen
Er werd niets ondertekend, het was de dochter die een mail met titel 'opzeg contract' verzond, ze handelt zo een beetje als woordvoerder van haar broer en zus.
We hebben nog geen aangetekende brief ontvangen.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 26 mei 2011 22:23

Ze zijn met drie erfopvolgers dus moeten ze al zeker met drie tekenen.
Is er nog een moeder dan is die mogelijk vruchtgebruikster.
Van binnenuit .... van terrein huis dus???
Volgens mij moet er op een correcte wijze opgezegd worden en dat is dus zeker niet voor eind contract gezien ze de schade niet kunnen bewijzen.
Kan je een slot langs uw kant op de poort zetten?
Er is geen landbouw noch pachtovereenkomst mogelijk???
Anders denk ik dat het een opzeg van een maand zal zijn.

.Raspberry.
Topic Starter
Berichten: 8

#6 , 27 mei 2011 18:40

Hallo Franciscus
Bedankt voor de duidelijke uitleg: met 3 tekenen zal al moeilijk worden aangezien er 1 van de kinderen in Amerika woont. Er is geen moeder meer
Ja de poort heeft een schuifhendel langst de binnenkant (tuinkant) dus het is al erg moeilijk voor een mens om ze van de weikant te openen, onmogelijk voor paarden.
We zijn gewone particulieren, geen landbouwers en het contract dat we met de overleden papa hadden afgesloten was er 1 beperkt in tijd (vervalt 30/11/01)
We gaan het straks bespreken met 2 van de 3 erfgenamen, hopelijk komen we eruit.

Terug naar “Landbouw recht”