Afstand woonhuis <> Akker

Gert123
Topic Starter
Berichten: 4

Afstand woonhuis <> Akker

#1 , 28 mar 2011 11:15

Hallo,
Toen ik m'n huis kocht was er een halve meter tussen de bewerkte landbouwgrond en m'n huis. Nu 5 jaar later is dit 30cm en daar nog eens bij is de akker flink ingeploegd, zodanig dat de grond aan de kant van mijn woning flink dieper is geworden.
Jammergenoeg is de landbouwer niet echt te vinden om dit probleem te bespreken.
Bestaan hierover wetten of regels die ik kan aanwenden en hoe moet ik dit juridisch aanpakken?

Groeten,
Gert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 mar 2011 11:20

Die halve meter waar U over spreekt, is dat de afstand die U waarnam op het terrein of is dit de afstand die beschreven staat op de plannen?

Gert123
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 28 mar 2011 11:39

Had ik maar plannen, volgens die boer is de grens de overgang van zijn akker en mijn muur, en dat hij zijn akker mag bewerken tot tegen de deze muur.

Reclame

Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 mar 2011 12:02

Wat is het bouwjaar van Uw huis? En de muur waarover U spreekt, is dit een wachtmuur voor een rijwoning?

Gert123
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 28 mar 2011 15:05

't is een gerestaureerde hoeve (1915) en het is géén wachtmuur. Het is makkelijk om info te vinden over de regels tussen 2 huizen, maar regels tussen een huis een landbouwgrond is moeilijk terug te vinden.

Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 mar 2011 16:10

Had ik maar plannen, volgens die boer is de grens de overgang van zijn akker en mijn muur, en dat hij zijn akker mag bewerken tot tegen de deze muur.
En betwist U dit? Zoja, laat U best een landmeter alles opmeten.

bartvdv
Berichten: 1911

#7 , 28 mar 2011 17:17

Als dat stuk grond van de boer is - en daar lijkt het wel op - dan kan hij tot tegen de muur bewerken, zolang jouw eigendom daardoor maar niet beschadigd wordt. Alleen zal dat voor de boer niet echt praktisch zijn. Ik veronderstel dat als hij dat stuk beplant hij dezelfde afstand zal moeten aanhouden als met levende hagen. En die afstand zal variëren al naargelang de regio - doorgaans 50 cm, soms 42. Een keer discreet informeren bij de wijkagent als er met de boer moeilijk praten is?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 28 mar 2011 19:39

Ik veronderstel dat als hij dat stuk beplant hij dezelfde afstand zal moeten aanhouden als met levende hagen.
Ik denk dat er toch een verschil is tussen levende hagen en landbouwgewassen. Levende hagen staat er voor jaren en kunnen zeer groot worden indien ze niet worden onderhouden. Landbouwgewassen staan doorgaans maar een paar maanden per jaar en worden niet zo groot. Natuurlijk zal de opbrengst vlak tegen de muur een stuk lager zijn dan midden in zijn veld.
Is bijna zoiets als een grasveld. Dat mag toch ook tot vlak tegen de muur van de buur komen.

Gert123
Topic Starter
Berichten: 4

#9 , 29 mar 2011 07:59

Het probleem zit hem niet zo in de gewassen die dicht tegen de muur staan, maar het jaarlijks dieper ploegen. Het gevolg is dat regenwater op de akker naar m'n huis toestroomt.
Is m'n wijkagent de geschikte contactpersoon om deze kwestie aan te kaarten? Wat kost een landmeter?

Turaki
Berichten: 6870

#10 , 29 mar 2011 08:03

Wijkagent is niet bevoegd. Via uw brandverzekering dit laten vaststellen?

Franciscus
Berichten: 38587

#11 , 29 mar 2011 10:52

wijkagent kan wel bevoegd zijn ... bos en of veldwetboek...
ook eens langs de gemeente gaan...
Bestaat de mogelijkheid dat men akkers en weiden MOET afsluiten en die afsluiting - gezien niet gemeen staat op 50 cm van rand.
Staat er nog ergens een paaltje ingeheid in de grond.... bij ons staan er zo voor en achter ons terrein paaltjes in de grond 50 cm voorbij onze afsluitdraad. Die (0 cm grond is nog van ons

Terug naar “Landbouw recht”