gratis ter beschikkingstelling aan landbouwer

Raphaelh
Topic Starter
Berichten: 32

gratis ter beschikkingstelling aan landbouwer

#1 , 25 aug 2010 15:04

Ik heb tesamen met mijn echtgenote met een landbouwer een gebruiksovereenkomst afgesloten (gratis gebruik). Nu is mijn echtgenote overleden en ik heb nu de helft in eigendom en de andere helft in vruchtgebruik. Mijn vraag is nu moet ik een nieuwe overeenkomst afsluiten met de landbouwer of blijft de oude geldig?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
leo-leo
Berichten: 7

#2 , 03 jan 2012 17:44

Gratis gebruik bestaat niet in de rechtspraak. Als het er op aan komt trek je als eigenaar aan het kortse eind. Beter is om met de landbouwer een afspraak te maken dat hij het perceel grond onderhoud. En dat hij hier jaarlijks een factuur voor opmaakt. Op die manier is er geen sprake van pacht en heeft hij niks te zeggen in geval je het perceel grond zelf wenst uit te baten of te verkopen (geen recht van voorkoop)
't is geen antwoord op je vraag maar wellicht interessant

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jan 2012 18:58

Gratis gebruik bestaat niet in de rechtspraak.
Toch wel. Er is maar sprake van pacht als er huur betaald wordt. De pachter dient dit te bewijzen.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 jan 2012 18:59

Om te antwoorden op de aanvankelijke vraag.

Neen. u moet geen nieuwe overeenkomst afsluiten. De bestaande overeenkomst blijft van kracht.

octopus
Berichten: 235

#5 , 14 mar 2012 13:31

"Er is maar sprake van pacht als er huur betaald wordt"
Mij is in landbouwerskringen verteld , in verband met de huur van een weide dat:
indien je als niet- landbouwer eigenaar van een weide bent, en een landbouwer kan bewijzen, enkel met foto's en/of getuigen(dus geen betalingsbewijs of huurovereenkomst) dat zijn koeien enkele dagen op jouw weide liepen , dit dan als stilzwijgende pachtovereenkomst wordt beschouwd door de rechter. Er wordt natuurlijk veel verteld,en ik weet niet of dit klopt.

eylis
Berichten: 8837

#6 , 14 mar 2012 14:06

neeeen, het is een COMMODAATSCONTRACT!!!!
dit is een gebruiksovereenkomst "om niet".
Mag door de verlener stopgezet worden wanneer hij/zij wil en moet het goed weer teruggegeven worden. en al zeker als één van de verleners/gebruikers overlijdt. Want rechten niet overzetbaar.

en BTW ik ga er van uit dat het over een stuk grond gaat...
is dit officieel ingeschreven als landbouwgrond of een bouwkavel?
Want indien dit een bouwkavel is, is de landbouwwetgeving al helemaal niet van kracht.

eylis
Berichten: 8837

#7 , 14 mar 2012 14:09

Gratis gebruik bestaat niet in de rechtspraak.
inderdeed gratis gebruik bestaat wel = COMMODAAT!!

octopus
Berichten: 235

#8 , 15 mar 2012 07:54

Het betrof een stuk weiland, dus zuivere landbouwgrond.
Bedankt voor uw reactie, want het interesseerde me wel te weten hoe het in elkaar stak.

eylis
Berichten: 8837

#9 , 15 mar 2012 08:45

octopus of raphael (heb je twee namen?) De oude gebruiksovereenkomst is dus eigenlijk verlopen (door overlijden van één van de "verleners").
je stelt best dus een nieuwe op met de landbouwer en om helemaal tiptop in orde te zijn: vermeld je bovenaan het blad: COMMODAATScontract. Daarvan is in de wetgeving héél precies beschreven wat daar de voorwaarden van zijn. googel het maar eens: dan zie je dat dit type overeenkomst perfect beantwoordt aan een gratis gebruiksovereenkomst "om niet".

octopus
Berichten: 235

#10 , 15 mar 2012 14:53

ik ben rapael niet hoor, dat moet iemand anders zijn

eylis
Berichten: 8837

#11 , 15 mar 2012 15:03

rapahael is de poster van de initele vraag....mijn antwoorden betreffen de orignele vraag natuurlijk.

Terug naar “Landbouw recht”