voorkooprecht

industrie
Topic Starter
Berichten: 1

voorkooprecht

#1 , 15 jul 2010 23:34

hallo,

ik ben geïnteresseerd in het kopen van een bepaald perceel landbouwgrond (dat eigendom is van het Vlaams gewest). Ik ben zelf geen landbouwer en zou op termijn de 'inkleuring' willen veranderen van dat stuk grond naar industriegrond.
Daar zal heel wat komen bij kijken, maar toch, het grootste probleem is dat dat perceel verpacht wordt aan een landbouwer die dus voorkooprecht heeft wanneer dat te koop komt. Zijn er manieren om dat te omzeilen? Speelt het in mijn voordeel moest ik mijzelf registreren als landbouwer? Of is het eerst aangewezen om te proberen dat de bestemming geen landbouwzone meer is?
Hoe kan ik weten hoe lang het verhuurcontract nog loopt van die landbouwer? Heeft die man dan ook voorrecht om dat contract te verlengen of kan ik daar dan tussen komen om dat zelf eerst te huren zodat ik het voorkooprecht krijg?
Ik ken deze wet totaal niet en weet niet wat de mogelijkheden en de achterdeurtjes zijn maar ik weet dat het geen makkelijke opgave is.

Iemand die ervaring heeft met een soortgelijk scenario?

Mvg en alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 15 jul 2010 23:43

Indien de betrokken landbouwer zijn pachtrechten en voorkooprecht niet wil afstaan kunt u het hele zaakje best vergeten.
Bijgevolg is de enige mogelijkheid om de pachter er met geld van te overtuigen zijn rechten op te geven. Indien hij akkoord gaat met uw voorstel gaan jullie vliegensvlug samen naar een notaris om een afstandsakte in uw voordeel te laten opstellen.
U moet dit uiteraard combineren met een akkoord van de eigenaar van de landbouwgrond dat hij zijn grond onder deze voorwaarden aan u wil verkopen tegen een vastgestelde prijs.
Speculeren op een wijziging van de bestemming in het gewestplan lijkt me niet realistisch, tenzij er al iets aan het gebeuren is in die zin.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Landbouw recht”