landschappelijk waardevol agrarisch gebied

urfali_63
Topic Starter
Berichten: 20

landschappelijk waardevol agrarisch gebied

#1 , 12 jun 2010 17:01

Hallo Allemaal,

Ik zal mijzelf eerst voorstellen, ben een Nederlander die in Nederland woont en werkt en minimaal 1 keer per maand in België ben bij mijn zuster logeert, en heb plannen wanneer ik met pensioen ga in België te komen wonen ( ben nu 32 jaar :lol: )

Binnenkort ben ik eigenaar van een stukje grond wat als "landschappelijk waardevol agrarisch gebied" (volgens kadastraal uitreksel als "Hooiland") wordt aangeduid, ik heb dit stuk grond gekocht met het doel dat hij misschien ooit bouwgrond word (ik heb van sommigen al gehoord dat dit niet mogelijk was en van andere weer wel dus weet ook niet wie ik moet geloven).

Nou was mijn vraag wat kan ik allemaal doen met dit soort stuk grond, mag ik deze vrij verpachten en/of verhuren en heb ik ook plichten als ik deze niet zou verhuren en/of verpachten. En in geval van verpachten en/of verhuren hoe kan ik de huur/pachtprijs vaststellen.

Ik heb een hoop vragen gesteld, maar hoop toch op vele reacties

Alvast allemaal bedankt voor jullie reacties....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 12 jun 2010 20:50

Nou was mijn vraag wat kan ik allemaal doen met dit soort stuk grond, mag ik deze vrij verpachten en/of verhuren en heb ik ook plichten als ik deze niet zou verhuren en/of verpachten. En in geval van verpachten en/of verhuren hoe kan ik de huur/pachtprijs vaststellen.

Het staat u vrij de grond te verpachten of te verhuren. Maar het is niet verplicht. Huur/pachtprijs kan u zelf vaststellen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 12 jun 2010 21:47

opgepast! Huur en pachtprijzen worden in België niet vrij bepaald voor landbouwgronden. Deze worden bepaald door het gewest per provincie per type van grond. Om de 3 jaar worden deze tabellen herzien. De tabellen in kwestie zijn coëfficiënten die men dient toe te passen op het niet-geïndexeerd KI. Als je echt problemen wil met een landbouwer raad ik je vooral aan af te wijken van die tabellen... ( Is echt niet leuk om om 06.30 een landbouwer voor uw deur te vinden met tractor en goedgevulde mestkar, om een "foutje" recht te zetten...)

Hier vindt u de wetgeving kwestie terug.

Hier de coëfficiënten voor oa 2010 in Vlaanderen.

Volgend jaar worden nieuw coëfficiënten vastgelegd.

Reclame

urfali_63
Topic Starter
Berichten: 20

#4 , 12 jun 2010 22:02

Harstikke bedankt allemaal voor jullie snelle reacties.
( Is echt niet leuk om om 06.30 een landbouwer voor uw deur te vinden met tractor en goedgevulde mestkar, om een "foutje" recht te zetten...)
neen,neen dat kan ik niet gebruiken :lol:

ik heb in gekeken voor de pachtprijzen, maar heb de kadastraal inkomen nodig hoe kan ik daar achter komen :oops:
kan ik trouwens afwijken van de pachtprijs gegeven als ik het niet pacht aan een landbouwer, maar verhuur aan bijvoorbeeld
een paarden hobbyist?

Hebben jullie ook een mening over of het ooit bouwgrond kan worden.

Met vriendelijke groeten,

Urfali
Laatst gewijzigd door urfali_63 op 12 jun 2010 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 12 jun 2010 22:16

Harstikke bedankt allemaal voor jullie snelle reacties.


Hebben jullie ook een mening over of het ooit bouwgrond kan worden.

Met vriendelijke groeten,

Urfali
Kan uiteraard nooit totaal uitgesloten worden....maar als de grond midden in een landbouwzone ligt is de kans niet erg groot dat het snel zal gebeuren. Ik zit nu al meer dan twintig jaar te hopen dat mijn weiland ooit bouwgrond zal worden, maar ik denk niet dat ik het nog zal meemaken in dit leven.....

Vermijdt uw landbouwgrond te verhuren aan landbouwers want dan bent u hem voor minstens 9 jaar "kwijt". En bovendien zoals Vandebos vermeldt zijn er maximum pachtprijzen, wat ik niet wist.
Ikzelf verhuur mijn grond ofwel niet, ofwel aan niet-landbouwers en dat op mondelinge basis, jaar per jaar, huurgeld steeds voor volledig jaar op voorhand te betalen. En dank zij Vandebos weet ik nu ook dat de huur die ik krijg 3 à 4 maal de maximum pachtprijs beloopt...
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

urfali_63
Topic Starter
Berichten: 20

#6 , 12 jun 2010 22:22


Kan uiteraard nooit totaal uitgesloten worden....maar als de grond midden in een landbouwzone ligt is de kans niet erg groot dat het snel zal gebeuren. Ik zit nu al meer dan twintig jaar te hopen dat mijn weiland ooit bouwgrond zal worden, maar ik denk niet dat ik het nog zal meemaken in dit leven.....

Vermijdt uw landbouwgrond te verhuren aan landbouwers want dan bent u hem voor minstens 9 jaar "kwijt". En bovendien zoals Vandebos vermeldt zijn er maximum pachtprijzen, wat ik niet wist.
Ikzelf verhuur mijn grond ofwel niet, ofwel aan niet-landbouwers en dat op mondelinge basis, jaar per jaar, huurgeld steeds voor volledig jaar op voorhand te betalen. En dank zij Vandebos weet ik nu ook dat de huur die ik krijg 3 à 4 maal de maximum pachtprijs beloopt...

Ik bedank u ook voor u snelle reactie,

Het grond zit circa 200 meter af van een villa en ongeveer 300 meter van de bebouwde kom.
Ik heb nu echt vaak gehoord als ik het grond verpacht aan een landbouwer dat ik deze bijna onmogelijk eraf kan krijgen heel negatief eigenlijk, het schijnt ook zo te zijn dat zelf bij een schriftelijke overeenkomst van een kortere duur het automatisch naar minimaal 9 jaar wordt getrokken.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 12 jun 2010 22:32


Kan uiteraard nooit totaal uitgesloten worden....maar als de grond midden in een landbouwzone ligt is de kans niet erg groot dat het snel zal gebeuren. Ik zit nu al meer dan twintig jaar te hopen dat mijn weiland ooit bouwgrond zal worden, maar ik denk niet dat ik het nog zal meemaken in dit leven.....

Vermijdt uw landbouwgrond te verhuren aan landbouwers want dan bent u hem voor minstens 9 jaar "kwijt". En bovendien zoals Vandebos vermeldt zijn er maximum pachtprijzen, wat ik niet wist.
Ikzelf verhuur mijn grond ofwel niet, ofwel aan niet-landbouwers en dat op mondelinge basis, jaar per jaar, huurgeld steeds voor volledig jaar op voorhand te betalen. En dank zij Vandebos weet ik nu ook dat de huur die ik krijg 3 à 4 maal de maximum pachtprijs beloopt...





Ik bedank u ook voor u snelle reactie,

Het grond zit circa 200 meter af van een villa en ongeveer 300 meter van de bebouwde kom.
Ik heb nu echt vaak gehoord als ik het grond verpacht aan een landbouwer dat ik deze bijna onmogelijk eraf kan krijgen heel negatief eigenlijk, het schijnt ook zo te zijn dat zelf bij een schriftelijke overeenkomst van een kortere duur het automatisch naar minimaal 9 jaar wordt getrokken.
KI van mijn weiland (1 hectare) is ongeveer 40 EUR. Dat geeft u een idee....Is verhuurd aan paardenliefhebber voor 400 EUR p/jaar.
Die huurprijs wordt in onze streek door paardenliefhebbers beschouwd als zeer matig (maar dat hangt natuurlijk van locale omstandigheden van vraag en aanbod af).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 12 jun 2010 22:51

Als je kan vermijden te pachten aan een landbouwer en het bv aan een hobbyist kan verhuren niet twijfelen. Voor kleine lapjes grond ( <1ha - 1.5ha) mag dat geen probleem vormen, voor grotere stukken ( het grootste stuk land dat ik verpacht is 16ha 43a) is dit semi onmogelijk.

De mestkar is spijtig genoeg een concreet voorbeeld... (pekelzonde toen ik pas begon met verpachten... had het geïndexeerd KI genomen...)

Het KI kan je normaliter terug vinden op de jaarlijkse aanslagbrief van het kadaster.

urfali_63
Topic Starter
Berichten: 20

#9 , 12 jun 2010 23:06

De mestkar is spijtig genoeg een concreet voorbeeld... .

oei oei... het mest is hoop ik wel op het kar gebleven???

Ik zal het uitreksel van de kadaster opvragen, zodat ik het k.i. kan achterhalen,maar ik denk persoonlijk om het aan een hobbyist te verhuren en bidden dat het ooit bouwgrond wordt.

Vandebos
Berichten: 16087

#10 , 12 jun 2010 23:11

yup, yup we waren het zeer snel eens over de spijtige fout die ik had gemaakt. Het enige extraatje momenteel bestaat uit een paar fazanten en langoren tijdens het jachtseizoen, wat ook niet slecht is...

Terug naar “Landbouw recht”