Aankoop stukje landbouwgrond ivm pachtwet

bartg
Topic Starter
Berichten: 1

Aankoop stukje landbouwgrond ivm pachtwet

#1 , 07 nov 2009 18:13

Hallo allemaal.
Ik ben hier terecht gekomen na een zoektocht met volgende vraag :

Mijn ouders (70 en 74 j) hebben een stukje landbouwgrond aangekocht
(van het kerkfabriek) dat verpacht werd aan een landbouwer.
Nu beweert deze landbouwer dit stukje grond nog 9 jaar te mogen verbouwen. klopt dit ?
Ik denk (vermoed) niet dat er ooit iets schriftelijk is opgestelt tov deze
landbouwer.

Alvast bedankt voor alle tips en hulp.
Mvg. Bart.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 08 nov 2009 01:28

lees best eens het burgerlijk wetboek van 4/11/1969 = pachtwet

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 09 nov 2009 09:08

“Art.4.De pachttijd wordt vastgesteld door de partijen; hij mag niet korter zijn dan negen jaar. Is een kortere tijd bedongen, dan wordt hij van rechtswege op negen jaar gebracht. Bij gebreke van geldige opzegging wordt de pacht van rechtswege verlengd voor opeenvolgende periodes van negen jaar bij het eindigen van de gebruiksperiode, zelfs indien de huur van de eerste gebruiksperiode langer is geweest dan negen jaar. Art.55.In geval van vervreemding van het pachtgoed treedt de verkrijger volledig in de rechten en verplichtingen van de verpachter”(Pachtwet 4 november 1969).

Er dient dus onderzocht in welke stand de lopende pacht zich thans bevindt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Vaoke
Berichten: 400

#4 , 06 mar 2010 11:10

Aan de desbetreffende wet werden, vrij recent en inhoudelijk, wijzigingen aangebracht; zie de desbetreffende brochure.
http://www.notaris.be/admin/files/asset ... dpacht.pdf

Terug naar “Landbouw recht”