Stacaravan op landbouwgrond?

brecht01
Topic Starter
Berichten: 1

Stacaravan op landbouwgrond?

#1 , 07 nov 2009 17:14

Beste

Na mijn studies denk ik eraan om enkele jaren het buitenland op te zoeken. Hierbij zou ik vaak terugkeren naar België.

Nu ik niet meer welkom ben bij mijn ouders om bij hen in te wonen nadat ik afgestudeerd ben, ben ik opzoek geweest naar een goedkoop onderdak om te verblijven (een officieel postadres kan ik wel bij mijn ouders houden).

Het goedkoopste waar ik op uitkwam is een stacaravan die geplaatst kan worden op landbouwgrond. Dit ligt binnen mijn vermogens.

Nu is mijn vraag in hoeverre dat dit wettelijk mag. Het is de bedoeling dat er echt opgeleefd wordt. Dus ook met water- en elektriciteitvoorziening...

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jan S
Berichten: 397

#2 , 13 nov 2009 15:51

Beste

Na mijn studies denk ik eraan om enkele jaren het buitenland op te zoeken. Hierbij zou ik vaak terugkeren naar België.

Nu ik niet meer welkom ben bij mijn ouders om bij hen in te wonen nadat ik afgestudeerd ben, ben ik opzoek geweest naar een goedkoop onderdak om te verblijven (een officieel postadres kan ik wel bij mijn ouders houden).

Het goedkoopste waar ik op uitkwam is een stacaravan die geplaatst kan worden op landbouwgrond. Dit ligt binnen mijn vermogens.

Nu is mijn vraag in hoeverre dat dit wettelijk mag. Het is de bedoeling dat er echt opgeleefd wordt. Dus ook met water- en elektriciteitvoorziening...

Alvast bedankt
Even uit het hoofd: m.i. mag in agrarisch gebied ('landbouwzone') enkel een exploitantenwoning (d.i. de woning van de exploitant die aan 'landbouw in ruime zin' doet) gelegen zijn. Meer info in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (www.ruimtelijkeordening.be).

Sedlex
Berichten: 83

#3 , 15 nov 2009 18:38

ik weet zo ook de exacte toepasselijke wetgeving niet, maar inderdaad lijkt de bewoning in landbouwgebied problemen te geven, zelfs in een verplaatsbare caravan. Huur u een caravan (of een plaats) in zo'n stacaravanpark. Dan hebt ge ook alle voorzieningen in de buurt.

Reclame

Terug naar “Landbouw recht”