weide wordt landbouwgrond

mange
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

weide wordt landbouwgrond

#1 , 19 apr 2023 09:42

We hebben een huis met prachtig vergezichten op de Vlaamse heuvels. Ons huis staat alleen en is omringd door weiden en landbouwgrond.
Tot op vandaag is enkel de westkant tot op 3 m van het huis jaarlijks met mais bezaaid. Zowel langs de noord- oost- en zuidkant zijn er tot nu al altijd weiden met koeien. Ons huis staat op het zuiden (terraskant) 7 meter van die weide en op de oostkant op 4 meter. We zitten dus heel dicht tegen de weiden.
Nu is de boer gestopt met dieren houden, hij is op pensioen, maar hij verpacht zelf zijn grond. De pachter zal nu mais zaaien in plaats van de weiden.
Voor ons is dit zeer slecht nieuws. Mais wordt heel hoog en zal ons volledig insluiten. Ons zicht, de reden waarvoor we hier kwamen wonen, zal gedurende de zomermaanden gewoon verdwijnen.
Hebben wij daar enig verhaal tegen? in de toekomst zal die grond dus altijd bewerkt worden. Kan een landbouwer een weide omvormen ?
Bedankt voor uw reactie,

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 apr 2023 09:47

Koeien zetten of mais verbouwen is allebei gebruik als landbouwgrond. Landbouwer doet volgens mij niks mis.

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 19 apr 2023 10:41

Kijk naar de inkleuring op www.geopunt.be.
Vermoedelijk ook ingekleurd nog jachtgebied net als uw eigendom wat dan wel onwettig is.

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 19 apr 2023 11:36

Natuurlijk doet de landbouwer niets verkeerd. Zoals Thomas al aangaf. Het zou me nogal wat worden als de burger al kon gaan bepalen welk gewas de boer wel of niet op zijn velden mag telen. Wees blij dat hij geen varkens houdt, dat was pas dolle pret geweest :-

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 19 apr 2023 11:49

De ideale oplossing was de grond zelf pachten.

bosprocureur
Berichten: 6858

#6 , 19 apr 2023 13:15

De ideale oplossing was de grond zelf pachten.
Of een deel in onder-pacht vragen?

Een neen heb je sowieso al, een JA kan je , misschien, nog krijgen :)

mange
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 apr 2023 13:45

Ik weet dat de landbouwer niets verkeerds doet en dat hij uiteraard kiest welke vruchten hij op zijn land zet. Ik vraag me alleen af of weide evengoed mag gebruikt worden voor akkerbouw? Ligt dat vast waarvoor specifieke percelen landbouwgrond moeten dienen? Dank voor een antwoordje,

eylis
Berichten: 8842

#8 , 20 apr 2023 18:19

Duidelijk niet hé. Het zou ook totaal onlogisch zijn dat erbij reglementering zou vastliggen dat er op een bepaald perceel alleen bepaalde gewassen mogen geteeld worden. Landbouw bestaat er precies uit dat regelmatig andere gewassen worden geteeld. Anders krijg je bodemverarming. Ook beweiden hoort daar bij.

bullgod
Berichten: 307
Juridisch actief: Nee

#9 , 30 apr 2023 00:27

Duidelijk niet hé. Het zou ook totaal onlogisch zijn dat erbij reglementering zou vastliggen dat er op een bepaald perceel alleen bepaalde gewassen mogen geteeld worden. Landbouw bestaat er precies uit dat regelmatig andere gewassen worden geteeld. Anders krijg je bodemverarming. Ook beweiden hoort daar bij.
als ik het goed heb, zijn er toch wel weides die niet geploegd mogen worden.
"blijvend grasland", of zoiets.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

bullgod
Berichten: 307
Juridisch actief: Nee

#10 , 30 apr 2023 00:29

De ideale oplossing was de grond zelf pachten.
een niet-landbouwer kan geen grond pachten.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

lukasi
Berichten: 1145

#11 , 30 apr 2023 08:40

Klopt niet helemaal/
Er zijn kwetsbare agrarische gebieden en daar mag bv geen weiland omgezet worden naar akkerland.
Maar als dit zo is, veel kans dat je huis hier mee in zit en dan heb je kans dat je de woning niet meer mag verbouwen/uitbreiden of zelfs niet meer verkopen. Uitdoving.

Mais staat maar enkele maanden op manshoogte maximum 2.20 meter , de rest van het jaar kun je dus nog genieten van het landschap. Hoger kan niet want de dorsers zijn hiervoor niet gemaakt.
Mais vraagt een intensieve bemesting en fyto en wordt daarom in een wisselprogramma gestoken.
Meestal 3 jaar mais en dan graan of aardappelen.

jef007
Berichten: 1683

#12 , 30 apr 2023 10:47

heb je al gedaan wat Franciscus gevraagd heeft???

bullgod
Berichten: 307
Juridisch actief: Nee

#13 , 30 apr 2023 10:54

Klopt niet helemaal/
Er zijn kwetsbare agrarische gebieden en daar mag bv geen weiland omgezet worden naar akkerland.
Maar als dit zo is, veel kans dat je huis hier mee in zit en dan heb je kans dat je de woning niet meer mag verbouwen/uitbreiden of zelfs niet meer verkopen. Uitdoving.

Mais staat maar enkele maanden op manshoogte maximum 2.20 meter , de rest van het jaar kun je dus nog genieten van het landschap. Hoger kan niet want de dorsers zijn hiervoor niet gemaakt.
Mais vraagt een intensieve bemesting en fyto en wordt daarom in een wisselprogramma gestoken.
Meestal 3 jaar mais en dan graan of aardappelen.
dacht toch ergens gehoord te hebben dat weides omploegen niet meer mocht.
weet niet of dat het in het verleden zo was of dat het binnenkort niet meer zou mogen.
denk niet dat het alleen over kwetsbare gebieden ging.
maar soit, als die boer ploegt, zal hij wel weten dat het daar wel mag.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

jef007
Berichten: 1683

#14 , 30 apr 2023 11:02

nogmaals,
alles hangt af wat er op Geopunt staat!
in kwetsbare gebieden en aan de rand van een natuurgebied mag NIET zomaar alles

bullgod
Berichten: 307
Juridisch actief: Nee

#15 , 30 apr 2023 11:05

heb je al gedaan wat Franciscus gevraagd heeft???
het enige wat ik daar vind, is de laag "soortenrijk grasland".
over verbod op ploegen, zie je niets op geopunt. ik toch niet.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Terug naar “Landbouw recht”