Voorkooprecht pachter

calendomatic
Topic Starter
Berichten: 86

Voorkooprecht pachter

#1 , 20 nov 2020 19:56

Op 27 juli 2020 heb ik een voorschot voor de aankoop inzake een verpachte landbouwgrond betaald aan de notaris.

Dit was onder de opschortende voorwaarde inzake de niet-uitoefening van de pacht.

Pas op 20 oktober heeft een vijfde mede-eigenaar ondertekend en op die dag heeft de notaris het aan de pachter laten weten. Blijkbaar had hij in juli mondeling laten weten geen interesse te hebben in de aankoop.

Van het kantoor van notaris heb ik vernomen dat de pachter zijn voorkooprecht persoonlijk heeft uitgeoefend op 10 november.

Wat kan ik eventueel nog ondernemen??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 22 nov 2020 03:25

De pachter heeft recht van voorkoop binnen de maand ,na kennisgeving van de akte door de notaris aan de pachter .
Blijkbaar is die akte verleden op 20 oktober , heeft de notaris het nodige gedaan , en de pachter gebruik gemaakt van zijn voorkooprecht binnen de maand .
Wat de pachter mondeling zou gezegd hebben , heeft geen bewijskracht .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 22 nov 2020 10:24

Ik lees alleen dat op 20 oktober de laatste mede-eigenaar zijn akkoord heeft bevestigd, maar uit de tekst kan ik niet opmaken dat de akte al verleden werd. En heeft pachter heeft daarop laten weten dat hij zijn voorkooprecht wil laten gelden....

Reclame

calendomatic
Topic Starter
Berichten: 86

#4 , 24 nov 2020 23:16

Tussen koper en verkopers werd een compromis ondertekend. Omdat de pachter zijn voorkooprecht uitoefent (al of niet volgens de strikte procedure ) wordt dat compromis nu ontbonden aangezien aan die voorwaarde niet is voldaan. dus ja...ik moet trachten te weten te komen of alles volgens de regels is verlopen....

Terug naar “Landbouw recht”