Einde pacht bij stopzetting landbouwactiviteiten?

Jean-Pierre Van
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Einde pacht bij stopzetting landbouwactiviteiten?

#1 , 01 jun 2020 09:05

Op 30/11/2004 tekende ik met mijn buur welke fruitboer is een pachtovereenkomst voor mijn grond voor 18 jaar met aanvang op 01/10/2004. Deze pacht zou dus aflopen op 01/10/2022. In de overeenkomst staat duidelijk vermeld "Het is de huurder verboden zijn huurdersrecht geheel of ten dele af te staan of over te dragen aan een derde." Door de malaise in de sector is de fruitboer begonnen met stopzetting van haar bedrijf en is alle eigen gronden aan het verkopen. Hoe zit het nu met mijn verpachte grond? Er is wel een koper voor haar gronden welke ook mijn grond wil pachten (het schijnt een rage te zijn tegenwoordig dat er meer en meer in landbouwgrond belegd wordt door mensen die centen willen investeren). Stopt de pachtovereenkomst automatisch door stopzetting van haar activiteiten als fruitboer of moet ik de pachtovereenkomst zelf opzeggen (2j voor einde overeenkomst)? De koper (geen familie) van haar gronden is gisteren bij mij geweest met de mededeling dat hij de grond verder wil hebben en de fruitbomen die er op staan reeds betaald heeft. Dit laatste vind ik wal eigenaardig omdat ze pas a.s. vrijdag naar de notaris zouden gaan.... Graag een reactie aub. Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 jun 2020 10:35

De pachtovereenkomst is niet beëindigd.
Onwettig is het vonnis dat,op grond dat de pachter zijn landbouwactiviteit heeft gestaakt beslist dat er geen pachtovereenkomst meer bestaat en het contract dat tussen partijen verder leeft,door het gemene recht van de verhuring wordt geregeld. (Cass. 23 december 1988, R.W. 1988-89,1087) zie ook Cass., 18 november 2016, C.15.0503.N
U kan wel de ontbinding van de pachtovereenkomst vorderen omdat de grond niet meer gebruikt wordt voor het doel waarvoor hij gepacht werd.
U kan ook in der minne met de pachter overeenkomsten om de overeenkomst te beëindigen.
Pas dus goed op. Als u zou verkopen heeft de pachter immers een voorkooprecht en als u dat miskent ...


Reclame

Terug naar “Landbouw recht”