er staat een gebouw (veranda) van de buren op mijn landbouwgrond, wat nu?

moonlady
Topic Starter
Berichten: 150

er staat een gebouw (veranda) van de buren op mijn landbouwgrond, wat nu?

#1 , 03 sep 2022 14:02

in febr 2021 kocht ik landbouwgrond aan. Nu ging ik 14 dagen geleden eens kijken op myminfin naar onroerende goederen en zag daar met een luchtfoto dat de buren een gebouw staan hebben op mijn grond. Van op mijn landbouwgrond was dit echter NIET te zien, omwille van het niveauverschil van het veld en de buren. Zij zitten echt in een put en bovendien zijn er bomen voor gegroeid, zodat het gebouw van op mijn veld niet te zien is. Het dak van de veranda, komt zelfs nog lager dan mijn landbouwgrond. De buren zijn een liefdadigheidsinstelling waar een 20 tot 50 personen wonen en er zijn er slechts 3 officieel ingeschreven. De koning bouwdewijn stichting zit daar ook bij tussen. Maar volgens mij dienen die ook de wetgeving te volgen. Zij zetten de ene contructie na de andere vast in de grond. Laten daar een 6 tal grote honden gewoon los lopen op mijn veld om daar hun behoeften te doen, zonder begeleiding. Stoken karton op naar hartelust. Maken omheiningen (waarschijnlijk ook niet eens correct) op de scheiding en hangen daar poortjes in zodat zij naar believen op mijn veld kunnen lopen. Ze zetten zelfs boonplanten, preiplanten enz..... op mijn veld in de graszooien. Als ik heb er op aan spreek dat zij een gebouw op mijn grond staan hebben, lachen ze dit weg door te zeggen dat ik dan een ander plan heb dan zij. Doch, als ik vraag hun plan te laten zien, weten ze het wel niet liggen. Wat kan ik doen om deze situatie voor mij zo goed mogelijk op te lossen en dat het zo weinig mogelijk geld kost om mijn rechten te kunnen laten gelden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 sep 2022 17:08

Kadasterplan kan u helpen

lukasi
Berichten: 1141

#3 , 03 sep 2022 17:36

Landmeter uw grond laten uitpalen
Zal beginnen vanaf 800€ maar vraag prijzen op.

Als de buur effectief een gebouw op je grond hebt staan stel je hen aangetekend in gebreke .
Je kan ook via stedebouw / politie werken natuurlijk en klacht indienen voor ongeoorloofde bezitname van je eigendom.
Als de landmeter heeft uit gepaald plaats je een draad op jouw volle eigendom ( 5 cm van de scheiding) , meld dit met een aangetekend schrijven zo dat later geen discussie is dat de draadafsluiting op de perceelgrens staat.
Afsluiting plaats je natuurlijk ook voor alle poortjes en doorgangen.

Kijk ook even na of de aangeplante bomen jonger dan 30 jaar wel op de wettelijke afstand van 2 meter van de perceelgrens staan.

Voor illegale gewassen op je grond, effe de weide laten maaien door een landbouwer met zwadmaaier en een bemesting laten uitvoeren.

Loslopende honden op je veld, politie bellen dat er honden op je veld lopen zonder begeleiding en niet aangelijnd.

Reclame

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 03 sep 2022 19:53

Als je zelf en eenzijdig een landmeter aanstelt, is dat niet tegensprekelijk tov de tegenpartij, en zijn de kosten 100 % voor u.
Als je via VR gaat er staan inderdaad gebouwen illegaal op uw grond, kan de VR verplichten, die af te breken of een vergoeding toekennen. Afhankelijk van de overtreding zal je alles, of een deel van de landmeterskosten kunnen terugvorderen van tegenpartij.
Als je zelf laat opmeten, en tegenpartij is er niet mee akkoord, hoeft hij het zelf niet na te leven.

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 03 sep 2022 21:46

Je kan dat ook zien via geopunt Vlaanderen
http://www.geopunt.be/

Kan je ook ineens zien of je grond ook nog ingekleurd is als jachtgrond ( wat verboden en strafbaar zonder uw schriftelijke toestemming).

eylis
Berichten: 8840

#6 , 03 sep 2022 22:16

Als u (tamelijk) zeker bent van uw stuk, kan u intussen alvast vee op uw grond zetten. (met een stier erbij :-) voorzie een goede vee-omheining. De situatie is immers omgekeerd ook geldig: de buren moeten bewijzen wat ze beweren. Het zou wel eens kunnen dat ze dat niet snel doen.

lukasi
Berichten: 1141

#7 , 04 sep 2022 08:50

Je kan eenzijdig een landmeter aanstellen en je zal die moeten betalen, maar het tegensprekelijke met de buren is niet langer nodig. Een landmeter is een beëdigd persoon en zijn metingen worden daarom aanvaardt door de rechtbanken.
Best van al natuurlijk om strubbelingen te vermijden is het tegensprekelijke.
Of voor het uitvoeren van de afpaling, laat de landmeter een dokument tekenen door alle partijen dat ze akkoord gaan met zijn grenspalen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 04 sep 2022 14:27

Is het iets dat er al lang staat ?

Want als het er al lang staat, en vorige eigenaar heeft er niets aan gedaan, kan er sprake zijn van verkrijgende verjaring ...

moonlady
Topic Starter
Berichten: 150

#9 , 09 sep 2022 12:07

Landmeter uw grond laten uitpalen
Zal beginnen vanaf 800€ maar vraag prijzen op.

Als de buur effectief een gebouw op je grond hebt staan stel je hen aangetekend in gebreke .
Je kan ook via stedebouw / politie werken natuurlijk en klacht indienen voor ongeoorloofde bezitname van je eigendom.
Als de landmeter heeft uit gepaald plaats je een draad op jouw volle eigendom ( 5 cm van de scheiding) , meld dit met een aangetekend schrijven zo dat later geen discussie is dat de draadafsluiting op de perceelgrens staat.
Afsluiting plaats je natuurlijk ook voor alle poortjes en doorgangen.

Kijk ook even na of de aangeplante bomen jonger dan 30 jaar wel op de wettelijke afstand van 2 meter van de perceelgrens staan.

Voor illegale gewassen op je grond, effe de weide laten maaien door een landbouwer met zwadmaaier en een bemesting laten uitvoeren.

Loslopende honden op je veld, politie bellen dat er honden op je veld lopen zonder begeleiding en niet aangelijnd.

Ik heb de handhavingsambtenaar en de burgemeester van de gemeente gecontacteerd en de burgemeester zegt: "In de afgelopen jaren zijn er verschillende pogingen geweest om een klare situatie te schikken.
Tot op heden is dit op niets uitgedraaid.

Het is absoluut niet toelaatbaar dat er sluiks op uw privé eigendom bouwsels worden opgetrokken.
Als overleg met de overtreders niets oplevert, raden wij u aan naar de rechter te stappen."

en de handhavingsambtenaar zegt: "We hebben uw schrijven van 24 augustus 2022 met betrekking tot uw melding over een vermoedelijk bouwmisdrijf, gelegen te Herent, 3e afdeling sectie I, perceel 91A, goed ontvangen en geregistreerd.
We houden u op de hoogte van het verdere gevolg dat hieraan wordt gegeven.

Wellicht ten overvloede merk ik op dat -los van het stedenbouwkundige aspect- u op basis van uw eigendomsrechten uw buur kunt aanspreken. "

De handhavingsambtenaar zegt mij mondeling dat het voor hun na 5 of na 10 jaar verjaart en zij dan niks meer kunnen doen. Een Proces-verbaal van de bouwovertreding krijg ik ook niet. Een draad op de scheiding zetten is niet makkelijk omdat die secte dat er zit, naast mijn landbouwgrond er een 10 jaar geleden met een buldoze heeft bezig geweest. Zij zitten veel lager met hun terrein, en hebben mogelijks een 10 à 15 jaar geleden met de buldozer, die nog steeds op hun terrein staat de put van hun terrein nog wat groter gemaakt. De gemeente kijkt toe en doet niks aan al hun bouwovertredingen. Er staan daar zeer oude auto's (die mogelijks olie lekken), honden lopen daar los zonder leiband of begeleiding (terwijl officiële weg ook door hun terrein loopt, ze stoken daar kartonnen dozen op naar believen, het staat er vol caravans, ze verkopen daar bloemen aan voorbijgangers (waarschijnlijk zonder verguning hiervoor) er woont daar 20 tot 50 personen en er zijn er 3 van ingeschreven. Kijk maar eens op de berenklauw Herent. Er zitten ex-gevangenen, psychiatrische patiënten, armoezaaiers, enz..... die het allemaal niet te nauw nemen met de wetgeving

moonlady
Topic Starter
Berichten: 150

#10 , 09 sep 2022 12:19

Is het iets dat er al lang staat ?

Want als het er al lang staat, en vorige eigenaar heeft er niets aan gedaan, kan er sprake zijn van verkrijgende verjaring ...
ik heb op geopunt gekeken en het zou er volgens mij toch al vele jaren staan. De vorige eigenaar wist helemaal niet, dat er een gebouw op zijn eigendom stond, omdat mijn buren veel lager zitten dan mijn landbouwveld en er bovendien ook nog bomen zijn voorgegroeid. De vorige eigenaar heeft nooit mondeling/schriftelijk toestemming gegeven om een gebouw op zijn eigendom te zetten. Hij had er zelfs geen weet van dat er een gebouw op zijn eigendom stond, omdat je dit ook niet ziet staan vanop het veld.

Het gaat hier niet over een weide maar over een veld waar maïs, wintertarwe of suikerbieten worden opgezet met aan de kant grasstroken voor de erosie.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 09 sep 2022 15:16

Vorige eigenaar woonde daar in de buurt ?
Als er idd grond ingenomen is, is dat al lang geleden gebeurd, en is er redelijk wat kans dat als u naar de rechter stapt, de tegenpartij de verkrijgende verjaring inroept ... mogelijk zitten ze daar zelfs gewoon op te wachten.
Stap je hiervoor naar de rechter dan riskeer je dat feestje te betalen.

Lijkt stevig op autokerkhof , camping, en burgemeester doet niks ... dan weet je hoe laat het is.


Op https://www.geopunt.be zit een gebouw/uitstulping voorbij de perceelgrens

Als je de rechterkant van de "pan" bekijkt, klopt de hoek vd bomenrij aan de rechterzijkant richting de "steel" niet
Die lijn zou ergens voor (westen van) gebouw 100 (rood pannendak) moeten uitkomen volgens Geopunt
Maar komt op Google Maps uit thv 102 ...


Vraag is ook of het sop de kool waard is.
Landbouwgrond, en niet eens zoveel m2 .
Bomenrij illustreert dat het er zo wel al een hele tijd staat ...


Maar planten zetten op jouw grond, overlast van honden, en poortjes in omheiningen, daar kan je bij Vrederechter wél wat tegen beginnen.
Goed documenteren !

freelance
Berichten: 2615

#12 , 09 sep 2022 15:37

Quote :
" Ik heb de handhavingsambtenaar en de burgemeester van de gemeente gecontacteerd en de burgemeester zegt: "In de afgelopen jaren zijn er verschillende pogingen geweest om een klare situatie te schikken.
Tot op heden is dit op niets uitgedraaid. "


Als er "pogingen " geweest zijn vanuit de gemeente , dan moet daar meer over bekend zijn bij de gemeente .
Zijn er processen verbaal opgesteld / vergaderingen belegd / op de gemeenteraad gekomen ( met notulen ) ??
En wat met de grondafgravingen ? Is daar iets over bekend ?
Niveau aanpassingen zijn namelijk ook gebonden aan regels .
Blijf daarop aandringen . Wanneer een bouwmisdrijf officieel gestuit wordt ( protest ) dan vervalt de verjaring .

Trouwens , een bouwmisdrijf is nog iets anders dan het zich toe-eigenen van andermans perceel .
Een bouwmisdrijf gaat eerder over kleinere overtredingen op het eigen terrein , of dicht tegenaan de grens .
Bvb. renoveren van een gebouw , en tegelijk de hoogte wijzigen zonder vergunning .
Of : bouwen OP de grens , zonder akkoord van buren .

Effe gekeken op geopunt voor betreffende instelling . Alsook Google maps .
Ergens ( op geopunt ) staan er gebouwen , waarvan duidelijk een vrij grote uitbouw op een ander perceel ligt ( niet te zien op Google , wegens al de bomen ) .
Best mogelijk dat dit voor Stedenbouw verjaard zou zijn ( als " misdrijf " ) , maar wil daarom nog niet zeggen dat eigenaarsrechten niet meer meetellen .

Zoals reeds vroeger aangehaald , een landmeter ( laten ) aanstellen , die zich zal baseren op kadasterplannen . Buren kunnen verplicht worden daaraan mee te werken , en zich neer te leggen bij de resultaten .( tegensprekelijk ) .
Daarna wordt het rechtbank , met een zéér goeie advocaat .
Gezien de plaatsgesteldheid ( bomen /hoogtes en laagtes ) ,landmeter zal niet goedkoop zijn .

Vorige eigenaar kan het perceel gekocht of geerfd hebben , nietsvermoedend , waarbij de toenmalig vorige eigenaar het allicht WEL zal geweten hebben .
Landbouwers weten door de band precies hoe ver hun perceel loopt , en hebben ook een akte .
Vroeger werd zo'n perceel " afgestapt ' langs de randen om toch een idee te hebben .
Ook mogelijk dat vorig/vorige eigenaar een som geld gekregen heeft , als zwijggeld .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Landbouw recht”