Pachtverzaking

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

Pachtverzaking

#1 , 19 jan 2022 12:41

Ik heb onlangs een perceel landbouwgrond bijgekocht waarop een pachtovereenkomst rust.
De zittende pachter is bereid zijn pachtrecht te laten vallen binnen drie jaar (zonder vergoeding noch prijzij of andere ...).
Wij zijn dit mondeling overeengekomen. Hij is ook bereid daartoe een schriftelijke overeenkomst af te sluiten.
Nu is de vraag of het nodig en/of nuttig is deze overeenkomst via een notariele akte te laten registreren.
Misschien kunnen wij een door ons opgemaakte en ondertekende overeenkomst zelf ter registratie aanbieden zoals bvb een huurovereenkomst???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 19 jan 2022 14:03

https://advo-recht.be/kennisbank/huurre ... -de-pacht/

Best schriftelijke overeenkomst . Mondeling kan niets bewezen worden .
Ik zie nergens dat dit zou moeten geregistreerd worden , of via een notaris zou moeten . ( kan ook geen kwaad natuurlijk ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jan 2022 14:40

Bedankt voor je reactie, freelance.
De vraag is eigenlijk of een overeenkomst van pachtverzaking al dan niet via een notariele akte MOET gebeuren.
M.a.w. is een schriftelijke overeenkomst tussen pachter en ikzelf als eigenaar voldoende?
En bijkomend, kan dergelijke schriftelijke overeenkomst ook door mij ergens geregistreerd worden zonder tussenkomst van de notaris en zou die desgevallend even rechtsgeldig zijn als een notariele pachtverzaking?

Reclame

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 jan 2022 06:41

Wegens het ontbreken op dit forum van antwoorden op mijn vragen, heb ik eens mijn licht opgestoken bij een notaris.
Die beweert dat een rechtsgeldige overeenkomst van pachtverzaking enkel kan via de vrederechter of via een notariele akte.
Zijn er forumleden die een andere mening zijn toegedaan (in de lijn van mijn vorige reactie) en die eventueel met juridische argumenten kunnen onderbouwen?

freelance
Berichten: 2615

#5 , 22 jan 2022 14:46

Quote : " Die beweert dat een rechtsgeldige overeenkomst van pachtverzaking enkel kan via de vrederechter of via een notariele akte. "

Een overeenkomst is rechtsgeldig als aan volgende voorwaarden is voldaan :

. Tot de geldigheid van een overeenkomst zijn vier voorwaarden vereist :
De toestemming van de partij die zich verbindt;
Haar bekwaamheid om contracten aan te gaan;
Een bepaald voorwerp als inhoud van de verbintenis;
Een geoorloofde oorzaak van verbintenis.


Art.1108 BW Boek III

Een notaris of vrederechter kan daar alleen akte van nemen ( wat in het geval van de notaris niet gratis zal zijn ) . M.a.w. Er is een derde partij die hiervan getuige is , maar die niets veranderd aan de overeenkomst zelf .
Er bestaat nergens een verplichting om een pachtovereenkomst /pachtverzaking notarieel te laten vastleggen : noch te laten registreren .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

builder
Berichten: 188

#6 , 22 jan 2022 15:25

Er bestaat nergens een verplichting om een pachtovereenkomst /pachtverzaking notarieel te laten vastleggen : noch te laten registreren .
Die verplichting bestaat wel.

4 NOVEMBER 1969. - [OUD] BURGERLIJK WETBOEK. - BOEK III - TITEL VIII - HOOFDSTUK II, Afdeling 3 : Regels betreffende de pacht in het bijzonder.
Art. 14. Ongeacht de duur van de pacht en ondanks elke andersluidende overeenkomst, kan de pachter te allen tijde een einde aan de pacht maken ingevolge een opzegging met een opzeggingstermijn van ten minste een jaar.
Partijen kunnen een einde aan de lopende pacht maken op voorwaarde dat hun akkoord wordt vastgesteld bij authentieke akte of bij een verklaring voor de vrederechter afgelegd op diens ondervraging.

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 jan 2022 16:21

Dank aan diegenen die wilden reageren.
Ik ben geneigd de uitleg van "builder" te volgen.
Wat mij nog enigszins doet twijfelen, is dat hij expliciet verwijst naar [OUD] burgerlijk rechtboek. Betekent dit dat deze verplichting niet in het [NIEUWSTE] wetboek voorkomt?

builder
Berichten: 188

#8 , 22 jan 2022 16:33

Het Burgerlijk Wetboek van Napoleon uit 1804 wordt voortaan "oud Burgerlijk Wetboek" genoemd.
Dit wetboek wordt geleidelijk aan vervangen door het het Burgerlijk Wetboek van Koen Geens waarvan nog maar 2 delen (boek 3 en boek 8) zijn uitgewerkt.
13 APRIL 2019. - Wet tot invoering van een Burgerlijk Wetboek en tot invoeging van boek 8 "Bewijs" in dat Wetboek
Art. 2. Er wordt een Burgerlijk Wetboek ingevoerd, bestaande uit de volgende boeken:
1° boek 1. Algemene bepalingen;
2° boek 2. Personen, familie en relatievermogensrecht;
3° boek 3. Goederen;
4° boek 4. Nalatenschappen, schenkingen en testamenten;
5° boek 5. Verbintenissen;
6° boek 6. Bijzondere overeenkomsten;
7° boek 7. Zekerheden;
8° boek 8. Bewijs;
9° boek 9. Verjaring.
Te rekenen van de inwerkingtreding van de onderhavige wet, zal het Burgerlijk Wetboek van 21 maart 1804 het opschrift "oud Burgerlijk Wetboek" dragen.

4 FEBRUARI 2020. — Wet houdende boek 3 “Goederen” van het Burgerlijk Wetboek

Sinds de zesde staatshervorming is landbouwpacht ondertussen ook een gewestelijke materie geworden.
In het Vlaams Parlement wordt momenteel gewerkt aan een Vlaams Pachtdecreet dat de federale pachtwet van 1969 moet gaan vervangen.

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 jan 2022 20:23

Builder, nogmaals dank voor je antwoord.
Mag ik daaruit besluiten dat tot op heden het "Oud burgerlijk wetboek" nog van toepassing is?
... en daarbij aansluitend, kan ik uit je antwoord opmaken dat jij een behoorlijke (al dan niet) praktische kennis hebt van het landbouwrecht?

builder
Berichten: 188

#10 , 23 jan 2022 10:53

In Vlaanderen is voor pacht inderdaad nog het "oud burgerlijk wetboek" van toepassing. Wallonië heeft al een eigen pachtdecreet.

Terug naar “Landbouw recht”