niet bewerken van gepachte grond

sneeuwvlokje
Topic Starter
Berichten: 34

niet bewerken van gepachte grond

#1 , 22 feb 2018 11:07

Mijn moeder sloot in 1998 zonder ons medeweten een "huurcontract" af met een landbouwer voor weiland van 4.3ha waarover zij het vruchtgebruik had. In 2011 overleed zij. Dit weiland grenst aan een loods die niet inbegrepen is bij de huur . Nu willen wij deze loods verkopen en graag een stukje grond dat achter de loods gelegen is toevoegen aan het te verkopen perceel . De buren aan weerszijden van loods hun tuin gaat 20m verder dan de achterkant van de loods. Het is dus de bedoeling om de lijn door te trekken van de ene tuin tot aan de andere , het gaat over ongeveer 6 are (moet nog opgemeten worden door de landmeter) en ligt er al jaren niet-bewerkt bij. De notaris heeft op onze vraag de pachter gecontacteerd met de vraag of hij afstand wil doen van zijn voorkooprecht voor deze 6 are. De akte was reeds opgemaakt en wij waren akkoord om de gevraagde vergoeding door de pachter, te betalen. De pachter vroeg echter bedenktijd en nam de akte mee naar huis. Ondertussen zijn we 4 maanden verder en is hij blijkbaar niet meer bereikbaar voor de notaris. Als de pachter niet akkoord gaat met afstand van zijn voorkooprecht dan wordt de grond opgemeten tot 2 meter achter de loods en vermindert de waarde van het te verkopen lot . Ik heb sinds het overlijden van mijn moeder regelmatig foto's genomen van dit stukje land omdat het mij vreemd leek dat dit niet bewerkt werd, terwijl op de rest van het terrein wel regelmatig gehooid werd. Het bewuste stukje wordt vooral door de buren gebruikt om hun snoei-en tuinafval te storten. Nu blijken deze foto's niet voldoende als bewijs van niet-bewerking maar moet dit officieel vastgesteld worden door een deurwaarder. We gaan ook niet dreigen met een deurwaarder want dan geven wij hem de kans om dit snel in orde te brengen voordat we actie kunnen ondernemen. Klopt het dat , als we dit laten vaststellen door een deurwaarder dat hij dan zijn voorkooprecht verliest op dit stuk en wij het dan bij het lot van de loods kunnen voegen? Volgens ons heeft hij geld geroken en wil hij nu méér dan hij eerst gevraagd heeft....of speelt hij een ander spel waar wij nog niet achter zijn. Met dank voor de reacties!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 feb 2018 11:30

Jammer dat jullie niet vroeger gereageerd hebben. De huur liep ten einde in 2016 en toen konden jullie zelfs zonder opzeg een einde maken aan de pachtovereenkomst (Cass., 2 april 1998).
Als de pachter de grond niet bewerkt maakt dit geen einde aan de pacht. Dus als jullie dat laten vaststellen is de pacht nog niet beëindigd. Jullie moeten dan de ontbinding wegens wanprestatie vorderen bij de vrederechter.

sneeuwvlokje
Topic Starter
Berichten: 34

#3 , 22 feb 2018 12:55

Ja inderdaad, dat hebben we te laat vernomen. We zijn of beter gezegd waren helemaal niet thuis in de wetgeving van de pacht en de notaris heeft ons op die mogelijkheid ook niet gewezen. Ik heb dit onlangs ontdekt met één en ander te willen opzoeken, maar toen was het al te laat. Zo zou er ook een mogelijkheid zijn als de vruchtgebruiker een pacht afsluit zonder medeweten van de blote eigenaars om de pacht op te zeggen, maar ook dat gaat nu niet meer. In elk geval bedankt voor de reactie en ik heb nog één vraagje: die ontbinding wegens wanprestatie bij de vrederechter, geldt dit ook voor die enkele are dat hij niet bewerkt? Ik vrees dat die verwaarloosbaar zijn ten opzichte van de totale opp, of heb ik het mis? Het is maar dat hij nu alles blokkeert of we moeten de verkoop van de loods laten doorgaan zonder dat achterliggend stuk grond, wat zeker een waardeverlies betekent. Is er iets anders dat we kunnen doen?

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 feb 2018 13:29

Als het maar een klein stuk is dat hij niet bewerkt vrees ik dat dit onvoldoende zal zijn om de ontbinding te horen uitspreken.
Ik denk dat u best eens met de pachter gaat praten.

sneeuwvlokje
Topic Starter
Berichten: 34

#5 , 22 feb 2018 17:03

Ok bedankt

Terug naar “Landbouw recht”