medisch onderzoek

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Re: medisch onderzoek

#31 , 28 nov 2018 14:12

Ik kan me voorstellen dat iemand liever niet heeft dat iemand van een bepaald geslacht aan zijn of haar lichaam komt. Dit heeft verder niets met discriminatie te maken. Als mijn vriendin nieuwe lingerie gaat kopen, wordt ze ook veel liever geholpen door een vrouw dan door een man, hoor. Discriminatie? Don't think so in zo'n geval. Als ze echter bij het kopen van pakweg een nieuwe zetel bezwaar maakt tegen een mannelijke verkoper, zal dit wel een probleem kunnen zijn. Context is hier dus alles. Man kan niemand verplichten om een onderzoek te ondergaan bij een arts waar hij of zij zich niet goed bij voelt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#32 , 28 nov 2018 15:48

" § 3. Bovendien mag de werknemer niet weigeren een door de werkgever gemachtigd en betaald arts die voldoet aan de bepalingen van de wet van 13 juni 1999 betreffende de controlegeneeskunde, hierna controlearts genoemd, te ontvangen, noch zich door deze te laten onderzoeken. "

bron: Wet betreffende de controlegeneeskunde
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Babs_22
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#33 , 28 nov 2018 16:00

Je hebt toch het recht op een mannelijke arts. ze werken samen met een externe firma (mensura) daar werken zowel mannelijke als vrouwelijke arbeidsgeneesheren, dan mag je toch kiezen wie je het prettigste voelt?!

Reclame

LeenW
Berichten: 12824

#34 , 28 nov 2018 16:03

Je hebt toch het recht op een mannelijke arts. ze werken samen met een externe firma (mensura) daar werken zowel mannelijke als vrouwelijke arbeidsgeneesheren, dan mag je toch kiezen wie je het prettigste voelt?!
Dat hebt u nu al een paar keer herhaald, maar op welke wettekst baseert u zich?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#35 , 28 nov 2018 16:07

Je hebt toch het recht op een mannelijke arts. ze werken samen met een externe firma (mensura) daar werken zowel mannelijke als vrouwelijke arbeidsgeneesheren, dan mag je toch kiezen wie je het prettigste voelt?!
Lees de wet tekst art:8 § 3. Bovendien mag de werknemer niet weigeren een door de werkgever gemachtigd en betaald arts die voldoet aan de bepalingen van de wet van 13 juni 1999 betreffende de controlegeneeskunde, hierna controlearts genoemd, te ontvangen, noch zich door deze te laten onderzoeken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Babs_22
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#36 , 28 nov 2018 16:09

ik baseer mij op geen enkele wettekst. ik wil weten wat de rechten zijn van een werknemer en iedereen mag kiezen wie hij aan zijn lijf laat prutsen

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#37 , 28 nov 2018 16:18

ik baseer mij op geen enkele wettekst. ik wil weten wat de rechten zijn van een werknemer en iedereen mag kiezen wie hij aan zijn lijf laat prutsen
Volgens deze wet zie ik niet veel rechten meer over.

PS. Geen enkele controle arts prutst aan de mensen !! :roll:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Babs_22
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#38 , 28 nov 2018 16:20

ik baseer mij op geen enkele wettekst. ik wil weten wat de rechten zijn van een werknemer en iedereen mag kiezen wie hij aan zijn lijf laat prutsen
Volgens deze wet zie ik niet veel rechten meer over.

PS. Geen enkele controle arts prutst aan de mensen !! :roll:

dus de patiënt krijgt geen rechten??

Babs_22
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#39 , 28 nov 2018 16:23

Bedrijven worden af en toe geconfronteerd met mensen die zoiets wensen. Doorgaans wordt dat het volgende voorgesteld: de bedrijfsarts stelt een lijst op met onderzoeken/testen die uitgevoerd moeten worden en de werknemer in kwestie kiest dan de arts "waarbij hij/zij zich op zijn gemak bij voelt". Deze arts maakt een verslag op dat aan de bedrijfsarts wordt gegeven. Maar u draait zelf op voor de kosten voor een andere arts en de testen die afgenomen worden.

Bij mijn man werken ze samen met een externe dienst ( mensura) daar werken zowel mannelijke als vrouwelijke artsen. Hij heeft al iedere keer een verschillende arts gehad, mag hij dan kiezen voor een mannelijke arts? Want blijkbaar zijn er op hem zijn werk zowel mannelijke als vrouwelijke arbeidsgeneesheren wat het periodiek medisch onderzoek mogen uitvoeren

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#40 , 28 nov 2018 16:24


dus de patiënt krijgt geen rechten??
Maar dit is geen patiënt, dit is een werknemer die gecontroleerd word in opdracht van zijn werkgever, door het feit dat hij werknemer is en een contract heeft met de werkgever, onderwerpt hij zich aan de regels van de sociale wetgeving .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12824

#41 , 28 nov 2018 16:24

Ik vind het eigenlijk heel denigrerend dat u een medisch onderzoek gelijkstelt aan "aan zijn lijf laat prutsen". Een arts is daar professioneel en afstandelijk in.

Voor de rest heeft een patiënt rechten, maar ook plichten. Hij mag uiteraard heel de controle weigeren, maar daar gaan dan waarschijnlijk gevolgen aan vasthangen.

Babs_22
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#42 , 28 nov 2018 16:26


dus de patiënt krijgt geen rechten??
Maar dit is geen patiënt, dit is een werknemer die gecontroleerd word in opdracht van zijn werkgever, door het feit dat hij werknemer is en een contract heeft met de werkgever, onderwerpt hij zich aan de regels van de sociale wetgeving .
maar zij hebben meerdere arbeidsgeneesheren voor dit periodiek medisch onderzoek. Want hij heeft al ieder jaar een andere arts gekregen. Als hij op voorhand aangeeft dat hij liever de mannelijke arts heeft dan kan dit toch geen probleem zijn?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#43 , 28 nov 2018 16:37

maar zij hebben meerdere arbeidsgeneesheren voor dit periodiek medisch onderzoek. Want hij heeft al ieder jaar een andere arts gekregen. Als hij op voorhand aangeeft dat hij liever de mannelijke arts heeft dan kan dit toch geen probleem zijn?
Een normale werkgever gaat hier inderdaad geen probleem van maken, als dit gevraagd wordt, zeker niet aangezien er meerder artsen beschikbaar zijn.

Uw initiële vraag was: "Mag mijn man dat vragen." Het antwoord is: "Ja, natuurlijk mag hij dat vragen! Vragen staat vrij!" Heeft hij dit al gevraagd? Voor hetzelfde geld is deze discussie, inclusief de gratuite beledigingen van Thomas, gewoon niet nodig, aangezien het antwoord van de werkgever op de vraag "Tuurlijk, geen probleem" kan zijn... :roll:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Babs_22
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#44 , 28 nov 2018 16:39

maar zij hebben meerdere arbeidsgeneesheren voor dit periodiek medisch onderzoek. Want hij heeft al ieder jaar een andere arts gekregen. Als hij op voorhand aangeeft dat hij liever de mannelijke arts heeft dan kan dit toch geen probleem zijn?
Een normale werkgever gaat hier inderdaad geen probleem van maken, als dit gevraagd wordt, zeker niet aangezien er meerder artsen beschikbaar zijn.

Uw initiële vraag was: "Mag mijn man dat vragen." Het antwoord is: "Ja, natuurlijk mag hij dat vragen! Vragen staat vrij!" Heeft hij dit al gevraagd? Voor hetzelfde geld is deze discussie, inclusief de gratuite beledigingen van Thomas, gewoon niet nodig, aangezien het antwoord van de werkgever op de vraag "Tuurlijk, geen probleem" kan zijn... :roll:
Bedankt Tom! Zelfs als werknemer mag je toch inspraak hebben welke arts je wilt hebben aangezien hier meerdere beschikbaar zijn

Milo72
Berichten: 1016

#45 , 28 nov 2018 16:43

De oorspronkelijke vraag was idd "mag mijn man dat vragen". Daarop is het antwoord uiteraard ja.

De onderliggende vraag, benadrukt door de verschillende malen "je hebt toch het recht ..." is echter eerder "mag de werkgever dit weigeren / mag mijn man dit eisen".
Wat betreft controlearts is dat alvast onomstotelijk NIET het geval.
Wat betreft periodieke keuring vermoed ik dat het bij een andere arts zal kunnen, mogelijks op eigen kosten. Dat kan evenwel afhangen van het soort keuring, en eventuele arbeidsreglementen (bvb in geval van verplichte medische keuringen voor het uitoefenen van een specifiek beroep.)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”