Werkgever op hoogte brengen van medische ingreep?

RoosGun
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Werkgever op hoogte brengen van medische ingreep?

#1 , 13 okt 2018 20:45

Goedeavond,
ik weet niet in welke rubriek ik deze vraag het beste kan stellen, daarom hier maar.

Mijn vrouw is werkzaam als poetsvrouw in een school met contract van onbepaalde duur sedert enkele jaren.
Zij is echter zwaarlijvig en gaat komende maand een gastric bypass laten uitvoeren waardoor ze een 4 tal weken thuis zal zijn. Ze wil eerlijk zijn tegen haar werkgever en hun hier van op de hoogte brengen, maar nu heeft ze vanuit allerlei hoeken de raad gekregen om dit niet te doen. De school zou dit kunnen weigeren en zeggen dat ze een dergelijke ingreep moet laten doen in een periode dat de school er het minst last zou van hebben, zijnde dus de grote schoolvakantie.
Of erger, haar ontslaan.
Nu zou ik willen weten :
- moet je als werknemer uw baas op de hoogte brengen van een dergelijke ingreep? Indien ja, wat zijn de werknemer z'n rechten indien de werkgever moeilijk doet?
- moet je als werknemer eigenlijk wel zeggen aan uw baas wat de reden van afwezigheid is als er officieele doktersattesten zijn? Mag je gewoon zeggen dat de reden van een afwezigheid omwille van ziekte privé is? En moet een werkgever daar dan vrede mee nemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007
Berichten: 1812

#2 , 13 okt 2018 21:25

oa omwille van het medisch geheim heeft een werkgever geen zaken met de medische aandoening
Een doktersattest dat de periode van afwezigheid vermeldt - zonder de reden - is voldoende

RoosGun
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 okt 2018 21:51

Dank u jefke007
Mocht m'n vrouw echter toch eerlijk willen zijn en haar werkgever op de hoogte brengen van haar operatie en de vermoedelijke duur van afwezigheid, zou een werkgever dan mogen verlangen dat ze die ingreep uitstelt tot wanneer het school geen of zo weinig mogelijk last heeft van haar afwezigheid?
Het is tenslotte geen levensbedreigende oorzaak of medische noodzaak zoals vb nierstenen, appendix, ...

Reclame

eylis
Berichten: 8836

#4 , 13 okt 2018 22:07

De werkgever kan dan in principe niet verlangen, omdat hij geen arts is én de planning van het ziekenhuis niet kan commanderen. Maar eerlijk gezegd, zou ik gewoon de reden van de ingreep niet vermelden. Uw echtgenote kan gerust vooraf melden dat ze een medische ingreep zal ondergaan en zelfs melden dat het een noodzakelijke operatie bereft mbt tot de interne organen met een geschatte revalidatie van X tijd. Maar méér niet. Dan kan niemand daar nare eisen bij stellen of opmerkingen over maken.

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”