Opgegeven worden als mantelzorger

RoyalFlush
Topic Starter
Berichten: 102

Opgegeven worden als mantelzorger

#1 , 07 mar 2018 18:53

Hallo,

Mijn ouder, die momenteel op invaliditeit thuis zit omwille van chronische ziekten, wil mij opgeven als zijn/haar mantelzorger om zo een extra financiële ruggensteun te krijgen. Hiervoor heeft die mijn rijksregisternummer nodig. Veel extra informatie krijg ik hierover niet van die ouder. Welke gevolgen (plichten etc.) heeft dit voor mij?

Ik woon op ca. 5km van deze ouder. Af en toe ga ik op bezoek of vice versa. Tot nu toe is deze persoon nog 100% zelfstandig, hoewel dit op termijn mogelijks zal verslechteren.

Ik vind hier niet veel informatie over...

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 07 mar 2018 19:09

Eens lezen:
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... RvFYwMhe5F

geef op een zoeksite gewoon woord mantelzorg in en u krijgt redelijk wat info.

RoyalFlush
Topic Starter
Berichten: 102

#3 , 07 mar 2018 19:52

Eens lezen:
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... RvFYwMhe5F

geef op een zoeksite gewoon woord mantelzorg in en u krijgt redelijk wat info.
Bedankt voor de link.

Mogelijks zoek ik op de verkeerde termen, maar ik vind vooral informatie over eventuele rechten.

Ik vraag me echter vooral af: 1) is "mantelzorger" een officiële benoeming/statuut/etc.? 2) hoe bekomt men dit? 3) welke verplichtingen heb ik als mantelzorger (bv. x keer per week de ouder bezoeken, x uur per week helpen...), 4) kan mijn ouder mij ergens toe verplichten, als kind?

Ik heb met deze ouder een vrij afstandelijke relatie. Deze ouder heeft mij steeds alles gegeven wat ik (materieel) nodig had, maar was emotioneel zeer afstandelijk waardoor ik zelf veel emotionele moeilijkheden had. Bovendien is deze ouder hertrouwd met iemand die mij psychologisch terroriseerde — pas jaren nadien heeft deze ouder erkent dat er een probleem was en zijn ze gescheiden.

Ik ben eind de 20 en heb de handen vol: carrière, bijstuderen na de uren voor de komende 2 jaar, binnenkort met m'n vriendin samen gaan wonen. Ik heb vooral de angst dat ik, in de plaats van een carrière en een gezien uit te bouwen, ik in de plaats daarvan de komende jaren vooral als zorgverlener voor mijn ouder zal doorbrengen met alle gevolgen voor mijn carrière en relatie.

Een handje helpen doe ik gerust en met alle plezier, maar na een moeilijke jeugd heb ik geen zin om ook carrière/gezin op te offeren om mijn ouder te helpen. Ik weet dat dit misschien harteloos klinkt, maar ergens wil ik een grens trekken en zeggen "ik heb ook recht op een eigen leven".

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 07 mar 2018 20:06

Ga eens langs de sociale dienst van uw ziekenfonds die kunnen toch een antwoord geven op uw vragen.

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 07 mar 2018 20:54

De ene murualiteit/zelfde in andere regio,is al strikter dan de andere. Een kinderloze tante van os kreeg de premie door het invullen van een formuliertje dat spontaan toegestuurd werd omdat verpleeghulp langskwam. M n schoonvader zaliger heeft het nooit gekregen (cats score toestanden etc). M n schoonmoeder pas na ettelijke terechte pogingen. M n vader heeft het (deels omdat een zus verleegster “de truken” kent ;-)) Er is dus veel verschil in strengheid. ...

De rode draad was wel dat er VEEL zorg nodig was ook buiten het thuisverplegingscircuit (wat 100% op kosten van de ziekteverzekering is) De persoon bereddert zich nog dus de kans dat mantelzorg toegekend wordt is mi terecht minimaal tot onbestaande.

Als je geen mantelzorg toedient (bijna dagelijks langsgaan, boodschappen doen, etc etc) en het er moeilijk mee hebt dan zeg je volgens mij beter neen. Uit wat je schreef (100% zelfstandig) lijkt mantelzorg hoedanook uitgesloten.

bambipower
Berichten: 1034

#6 , 11 mar 2018 11:30

Tevens is die 130€ bestemd voor de mantelzorger en niet voor 'de patient'

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”