Melding SOA

gebrokenhart2
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

Melding SOA

#1 , 25 sep 2017 17:28

Vandaag in mijn brievenbus een nogal rare brief ontvangen.

Een van mijn oude partners (het is een anonieme melding) is besmet geraakt met Gonorroe. Ik word vriendelijk "aangeraden,"om me te laten testen.

Van wie het komt weet ik niet direct, mijn laatste intieme contact dateert van februari, met mijn Marokkaanse Ex. Die beweert hoog & laag dat het niet van haar komt. Ik zelf heb niks gemerkt van een eventuele infectie.

Nu heb ik wat liggen opzoeken, blijkt dat Gonorroe een van we weinige SOA's is waarvoor er een meldingsplicht zou bestaan.

Mijn vraag: wat houdt dit in?
  • Ga ik zelf verplicht worden om me te laten testen?
  • Wat zijn de gevolgen van een dergerlijke melding?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 25 sep 2017 17:34

U moet zichzelf laten testen, behandeling is immers aangeraden. Bij een positieve test dient u ook recente partners te verwittigen zodat zij hetzelfde kunnen doen.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 25 sep 2017 19:59

Klopt is aangifte binnen de 48 uur
http://www.huisarts.be/artsen/verplicht ... 0lijst.pdf

Dus best uw dokter raadplegen en evenzo uw partners in kennis stellen.

Reclame

gebrokenhart2
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 sep 2017 01:22

Ik ben momenteel single, met mijn laatste partner had ik een relatie van 3 - bijna 4 - jaar.

Ik heb uiteraard al een afspraak gemaakt met mijn huisarts.

Ik vraag me alleen af wat er van kan komen? Over de test op zich maak ik me geen zorgen, 3 maand na het stuklopen van mijn relatie heb ik me immers laten screenen op het vlak van SOA's.

Ik vraag me gewoon af wat de gevolgen kunnen zijn. Ga ik op een bepaald moment moeten kunnen bewijzen dat ik me heb laten testen of...

iota
Berichten: 830

#5 , 26 sep 2017 10:43

Het is de arts die meldingsplicht heeft, niet u!
U hebt bericht gekregen dat u mogelijk besmet bent, maar bent niet wettelijk verplicht om u te laten testen. Uiteraard doet u dat beter wel.

Mocht de test positief zijn, dan heeft de arts meldingsplicht aan de bevoegde instantie die deze gegevens bijhoudt. Uiteraard zonder uw naam te vermelden vanwege het medisch beroepsgeheim.
De arts zal u dan ook aanraden om al uw mogelijk besmette bedpartners te verwittigen. Wenst u dat liever anoniem te doen, dan kan dit gebeuren met een brief partnernotificatie zoals u er nu een hebt gekregen.

gebrokenhart2
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 sep 2017 13:58

Als mijn naam niet wordt meegedeeld aan de betrokken instanties, op wat slaagt die meldingsplicht?

Voor het overige, ik heb me een paar maand geleden vrij uitgebreid laten testen op SOA's, dit had ik gedaan na te hebben vernomen hoe lang ze al met haar nieuwe vriend verkeerde en de allesbehalve positieve indruk dat de man in kwestie op mij achterliet. Ik was negatief over de ganse lijn.

Over een kleine 3 maand kan ik terugkomen voor een 2de screening van een paar ziektes.

Ik zal de brief aan mijn huisarts voorleggen, ik vermoed dat die het nut van een 2de test op Gonorroe onder deze omstandigheden in vraag gaat stellen.

Ik had alleen liever gehad te weten van wie het kwam. Ik heb een vermoeden, maar geen manier om die persoon te contacteren.

iota
Berichten: 830

#7 , 26 sep 2017 16:02

De arts moet bij het vaststellen van bepaalde infectieziekten melding doen aan de arts infectieziektebestrijding van Zorg en Gezondheid in zijn provincie. Dit om epidemiologische redenen. Men wil zeker zijn dat de arts de nodige preventieve maatregelen neemt (hij moet dat ook verklaren), wil kunnen volgen hoeveel gevallen er zijn en wil het zeker op tijd zien aankomen als het op een epidemie zou dreigen uit te lopen.
Bij de melding moet de arts geslacht, geboortedatum en gemeente van de patiënt doorgeven. Ook om epidemiologische en statistische redenen.
Naam en voornaam mag hij invullen, maar is niet verplicht. Deze gegevens blijven uiteraard onder beroepsgeheim vallen.

De arts moet het nodige doen om de patiënt te overtuigen geen anderen te besmetten en mensen in te lichten die hij mogelijk al heeft besmet.
Hij moet in zijn dossier bijhouden hoeveel keer hij de betrokkene daarover heeft aangesproken, of die eventueel weigert, enz. Dit omdat hij daar evtl. op aangesproken kan worden.

De arts mag in principe mogelijke 'slachtoffers' niet rechtstreeks aanspreken vanwege het medisch beroepsgeheim tov zijn patiënt, maar kan in gewetensnood raken als zijn patiënt de betrokkene(n) weigert in te lichten en hij meent dat deze groot gevaar lopen.

De patiënt zelf kan niet rechtstreeks worden verplicht om iemand in te lichten, maar is wel burgerlijk en strafrechtelijk aansprakelijk als hij wetens en willens iemand heeft besmet of niet ingelicht en de betrokkene dit kan bewijzen.

U hebt een partnernotificatie gekregen omdat degene die denkt u mogelijk te hebben besmet, liever anoniem blijft, maar toch zijn/haar plicht heeft gedaan. Waarom had u liever geweten wie het was? Dit heeft toch geen belang?

gebrokenhart2
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 sep 2017 16:31

Waarom?

De omstandigheden van het beëindigen van de relatie indertijd. Een kwestie van nieuwsgierigheid voornamelijk.
De arts moet het nodige doen om de patiënt te overtuigen geen anderen te besmetten en mensen in te lichten die hij mogelijk al heeft besmet.
Hij moet in zijn dossier bijhouden hoeveel keer hij de betrokkene daarover heeft aangesproken, of die eventueel weigert, enz. Dit omdat hij daar evtl. op aangesproken kan worden.

De arts mag in principe mogelijke 'slachtoffers' niet rechtstreeks aanspreken vanwege het medisch beroepsgeheim tov zijn patiënt, maar kan in gewetensnood raken als zijn patiënt de betrokkene(n) weigert in te lichten en hij meent dat deze groot gevaar lopen.

De patiënt zelf kan niet rechtstreeks worden verplicht om iemand in te lichten, maar is wel burgerlijk en strafrechtelijk aansprakelijk als hij wetens en willens iemand heeft besmet of niet ingelicht en de betrokkene dit kan bewijzen.
Hoe gaat dit dan in praktijk in zijn werk?

Er zijn in totaal 4 ex-partners van wie ik het zou hebben kunnen gekregen:
  • Op 1 na zijn dit allemaal relaties van 4 jaar geleden en meer.
  • Van 2 er van heb ik geen contactgegevens meer.
  • De 2 overblijvende kan ik inlichten desgewenst, maar mogelijks niet rechtstreeks.
Tot welk niveau kan men van mij verwachten om te trachten contact te zoeken?
  • Kan men van mij verwachten om het via gemeenschappelijke vrienden, kennissen of familieleden te proberen?
  • Kan men van mij verwachten om bepaalde elementen uit mijn huidige leven (vriendschappen, relaties of werk) op spel te zetten om contact te zoeken?
  • ...

iota
Berichten: 830

#9 , 26 sep 2017 17:46

Momentje... u moet natuurlijk degenen contacteren aan wie u zelf mogelijk gonorroe hebt doorgegeven.
Stel dat u positief test, dan herinnert u zich hopelijk nog met wie u de laatste tijd de lakens hebt gedeeld of nog deelt?
Als daar een one night stand met een onbekende tussen zit, is daar uiteraard niks aan te doen. Maar de anderen kan u best verwittigen, desnoods door hen een partnernotificatie te laten sturen als u zich niet kenbaar wil maken.

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 26 sep 2017 17:47

Dokter heeft meldingsplicht.
Als u namen - geboortedatum en laatst gekend adres weet en dat doorgeeft is het voldoende.
Dokter kan dan het nodige doen. Via ik dacht diensten van de arrondissementscommissaris kunnen de huidige woonplaatsen achterhaald worden.
Maar daar moet u niet van wakker liggen dat gaat allemaal via de medische inspectie Fod volksgezondheid.

gebrokenhart2
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 sep 2017 17:49

OK..

Maar wanneer aanvaarden ze dat dat contacteren niet mogelijk is?

Als ik geen contactgegevens meer heb. Of kunnen ze verwachten dat ik het dan via via probeer?

gebrokenhart2
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#12 , 26 sep 2017 17:51

Dokter heeft meldingsplicht.
Als u namen - geboortedatum en laatst gekend adres weet en dat doorgeeft is het voldoende.
Dokter kan dan het nodige doen. Via ik dacht diensten van de arrondissementscommissaris kunnen de huidige woonplaatsen achterhaald worden.
Maar daar moet u niet van wakker liggen dat gaat allemaal via de medische inspectie Fod volksgezondheid.
OK. :-) Dat is wat ik moest weten.

Wel, dan zal ik zien wat de huisarts verder zegt. Ik ben vorige maand nog getest, sinds februari geen nieuwe contacten gehad. Ik hoop halvelings dat dat voldoende is.

Didymus
Berichten: 2061

#13 , 28 sep 2017 15:38

Lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat de melding komt van een seksuele partner van meer dan 4 jaar geleden; het gaat om een zeer besmettelijke ziekte die zich niet ongemerkt verspreidt. Het lijkt me niet moeilijk om te deduceren uit welke hoek de melding dan wel komt.

U heeft zich bovendien laten testen na de incubatieperiodes van desbetreffende infecties, dus hoeft u in principe verder niks te doen.
"sowieso" schrijf je zo.

gebrokenhart2
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#14 , 29 sep 2017 13:14

Lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat de melding komt van een seksuele partner van meer dan 4 jaar geleden; het gaat om een zeer besmettelijke ziekte die zich niet ongemerkt verspreidt. Het lijkt me niet moeilijk om te deduceren uit welke hoek de melding dan wel komt.
Gedurende mijn relatie met die partner heb ik op een moment een vrij hardnekkige blaasontsteking gehad. Met dat ik geen uitstoot had, heeft mijn toenmalige huisarts er niet aan gedacht om mij te laten testen op Gonorroe.

Ik heb er bij mijn toenmalige partner wel melding van gemaakt, maar zij is er niet verder op ingegaan. Iets na die ontsteking is de relatie ook afgesprongen. Zelf stond ik er toen al niet meer bij stil, de relatie had al een tijdje problemen...

De partner die ik na haar had was de Marokkaanse met wie ik tot april dit jaar mee verkeerde. Zij beweert zich onlangs - op vraag van haar nieuwe partner - te hebben laten testen. Uit die testen zijn niets uitgekomen. Om verdere misverstanden uit de weg te gaan heeft ze mij een afschrift van die testresultaten bezorgd.
U heeft zich bovendien laten testen na de incubatieperiodes van desbetreffende infecties, dus hoeft u in principe verder niks te doen.
Dit is ook wat mijn huisarts zei.

Hij vermoedt in elk geval dat de ex-partner van wie die brief heb ontvangen de laatste jaren serieus heeft rondgefladderd en aangezien Gonorroe bij vrouwen vaak asymptomatisch voorkomt... Waarschijnlijk ze bij haar effectief x jaar teruggegaan... Lijkt me wat overdreven, maar het zou gebeuren...

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”