Factuur van 9 jaar geleden.

wardling
Topic Starter
Berichten: 5

Factuur van 9 jaar geleden.

#1 , 25 aug 2017 19:44

Alvast bedankt voor de inzicht en tijd dat u steekt in mijn vraag.

Ik ben 9 jaar geleden op sportakamp geweest en heb vervolgens beide sleutelbenen gebroken tijden het snowboarden. Nochtans ben ik tamelijk zeker dat sporta dergelijke ongevallen denk. Nu krijg ik 9 jaar later een aangetekend schrijven om deze kosten te vergoeden. Het betreft een bedrag van 234,97. Hier moet ik binnen de 10 dagen op antwoorden.

Mijn vraag hier is, tot hoe ver gaat sporta nog verplicht zijn hier in tussen te komen? Ik was in die periode verzekerd en ben met hun op reis geweest. Hier is echter geen bewijs meer van, eventueel wat zij in hun databank hebben staan. Voor hetzelfde geld hebben ze deze data niet meer in hun systeem.

Een bijkomende vraag is betreffende de verjaring van dergelijke facturen. Kunnen zij dit zomaar, 9 jaar laten komen eisen met intresten? Verjaren dergelijke kosten niet na een bepaalde periode?

Nogmaals bedankt voor de inzicht en ik apprecieer alle moeite.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wardling
Topic Starter
Berichten: 5

#2 , 25 aug 2017 20:37

Ik zie geen edit knop, maar als extra informatie. Het was in Italië. Is dit dan volgens Italiaans recht of Belgisch recht, moesten zij echt juridische stappen ondernemen?

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 aug 2017 14:24

Misschien best eens uw verhaal hier chronologisch en volledig met alle partijen benoemd (niet hun echte naam, maar gewoon verzekeraar A, ziekenhuis B, reisorganisatie C ) weergeven. Wie zijn "zij"?

Reclame

wardling
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 29 aug 2017 21:14

In het kort. Ik ben met Reisorganisatie C (sporta) op kamp geweest 9 a 10 jaar geleden, waar ik een sportongeval heb gehad dat gedekt was door hun verzekering. Zij hebben deze factuur blijkbaar niet betaalt en hiervoor heb ik een aangetekende brief gekregen. Ik heb wat meer informatie ingewonnen bij sporta en zij houden enkel een archief van 5 jaar bij en wenden mij tot hun verzekeraar.

Hier heb ik de verzekeraar gecontacteerd (Ethias), met de gegeven polisnummer. De polis bij deze verzekeraar is nog maar 6 jaar actief en dus niet actief op het moment van de feiten. Zij kunnen mij het oude polisnummer of geen andere informatie bezorgen. Ik sta zelfs niet in hun systeem, er is geen melding geweest van een ongeval.

Hier kan ik dus niet beroep op doen. Het betreft een aangetekende brief verstuurt vanuit een incassobureau van Italië, die in functie handelen van het ziekenhuis (in Italië) waar ik destijds verzorgd ben. Zij vragen mij een som van €234,97 te betalen.

Mijn vraag hierbij is, wat zijn mijn rechten hierin. Is het mogelijk om 9-10 jaar na de feiten nog ziekenhuiskosten te komen factureren en heeft sporta hier geen enkele verantwoordelijkheid in? Zij willen hier geen regeling in treffen en schepen mij af, met het feit dat zij een archief van 5 jaar bijhouden.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 30 aug 2017 08:58

Hier zal de Italiaanse wetgeving tellen ivm eventuele verjaring en niet de Belgische

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 aug 2017 10:29

Beste,

Leg uw geschil voor aan de consumentenombudsdienst. Zij zullen contact opnemen met de betrokken instanties (reisorganisatie en/of verzekeraar) om tot een minnelijk akkoord te komen.

Voeg stavingstukken toe waarvan u aanspraken formuleert (bijv. documenten van overeenkomsten met voornoemde reisorganisatie die betrekking hebben op die periode).

Mvg,

Van Camp

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”