Hoog opgelopen ziekenhuisfactuur bij bevalling

therm
Topic Starter
Berichten: 7

Hoog opgelopen ziekenhuisfactuur bij bevalling

#1 , 21 feb 2017 10:43

Op 1 december bevalt mijn vrouw van een tweeling. Mijn vrouw heeft een aanvullende internationale ziekteverzekering die tot 3500 EUR tussenkomt bij een bevalling voor kosten die niet door het ziekenfonds gedragen worden (en waarvan nog zo een 2500 EUR beschikbaar is). Wij hebben voordien een pre-admissie gedaan om zo de opname in het ziekenhuis vlot te laten verlopen. Wij kregen toen een kostenraming voor een éénpersoonskamer: voor een 3-daagse opname wordt het patiëntenaandeel geschat op 1950 EUR. Gezien dit ruim onder de tussenkomst van de aanvullende ziekteverzekering uitkomt, tekenen wij voor een éénpersoonskamer. Die keuze kan tijdens het verblijf niet worden gewijzigd, zo vermeldt het papier. Het feit dat mijn vrouw van een tweeling bevalt, zal de raming hoogstens enkele euro's beïnvloeden, wordt ons schriftelijk meegedeeld.

Mijn vrouw bevalt maar met de complicatie van een beginnende zwangerschapsvergiftiging. Daardoor moet zij uiteindelijk 6 dagen in het ziekenhuis verblijven. Tijdens het verblijf in het ziekenhuis wordt niet over kosten gepraat. Wijzelf hebben op dat ogenblik andere zaken aan ons hoofd.

Gisteren ontvingen wij de factuur van deze opname, ttz. het patiëntenaandeel: dat komt neer op 5350 EUR. Uiteraard mogen wij niet verwachten dat een opname van dubbele duur niet duurder uitvalt. We spreken echter niet over 2x duurder. We spreken over 2,6x duurder. Als we over honderden euro's spreken, maakt dit al een groot verschil. Het spreekt voor zich dat, als wij op voorhand met dergelijk bedrag waren geconfronteerd, wij niet voor een éénpersoonskamer hadden getekend. Het spreekt ook voor zich dat wij halfweg gedurende ons verblijf onze kamerkeuze hadden gewijzigd (als dat al mogelijk was geweest en mochten wij ons bewust zijn geweest van de werkelijke omvang van de kosten).

Facturatiedienst gebeld: zij wijten de hoge factuur aan het lange verblijf + het feit dat het om een tweeling gaat, waardoor bepaalde onderzoeken dubbel werden uitgevoerd.

Mijn vraag: valt hier iets tegen te beginnen? Ik ben van plan om de bemiddelingsdienst van het ziekenhuis in te schakelen, maar veronderstel dat wij juridisch geen poot hebben om op te staan? Het enige wat wij het ziekenhuis kunnen verwijten is dat zij de kosten hebben onderschat (op basis waarvan wij de "verkeerde" keuze hebben gemaakt), dat wijziging van kamerkeuze niet mogelijk is gedurende de opname en dat niemand ons gewaarschuwd heeft voor de oplopende kosten (maar zelfs die laatste twee lijken mij zaken die wij als patiënt horen te beseffen).

Dank voor jullie inzichten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 21 feb 2017 11:50

Waarschijnlijk heb je niets om het aan te vechten. Je hebt immers ook je akkoord getekend voor ereloonsupplementen (die door de complicaties hoger opliepen dan gewild)

Je kan je mutualiteit vragen om de rekening na te kijken.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 22 feb 2017 05:35

Zwangerschapsvergiftiging zal waarschijnlijk de prijs serieus de hoogte in doen gaan hebben. Kan immers ook gevolgen hebben voor de baby waardoor deze ook behandeld of minstens gecontroleerd moeten worden.

Daarnaast natuurlijk het verblijf van 6 dagenen de behandeling van de 'eigen' bloedvergiftiging.

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 feb 2017 08:22

Het lijkt me wel vreemd dat je de kamerkeuze niet meer kan wijzigen tijdens het verblijf.
Contractueel is er ofwel een overeenkomst van bepaalde duur, en dan kan je na die bepaalde duur wijzigen. Wijzigen tijdens de overeenkomst kan maar enkel met instemming van beide partijen.
Ofwel is er een overeenkomst van onbepaalde duur, en dan moet je altijd de mogelijkheid hebben om - met een redelijke opzegtermijn - de overeenkomst te beëindigen. Gelet op de populariteit die eenpersoonskamers - vermoed ik - toch nog altijd genieten, kan die redelijke termijn geen weken zijn.

Bovendien is een raming niet geheel vrijblijvend.
Ten eerste geeft het de bekommernis van één contractpartij aan rond de kostprijs voortvloeiend uit de overeenkomst. Je zou kunnen gewagen van een informatieplicht door de meest geïnformeerde partij - zijnde het ziekenhuis - als de definitieve factuur een veelvoud van de raming dreigt te worden, en waar er samen gezocht wordt naar mogelijkheden om deze factuur te beperken. Tegenargument is dat het zich op een verloop van enkele dagen afspeelt - per definitie inclusief weekenddagen - zodat een soort onmiddellijke informatieplicht van het ziekenhuis (als die al zou bestaan), moeilijk kan verwacht worden.
Daarnaast kan een raming die niet volgens een zorgvuldigheidsprincipe is opgesteld, waardoor de medecontractant verkeerd geïnformeerd wordt, voorwerp uitmaken van een precontractuele fout.
Dit laatste is m.i. niet het geval; het ziekenhuis zal ongetwijfeld het onvoorspelbare karakter van zulke raming benadrukt hebben en dit is ook de realiteit. Er zijn ook duidelijke oorzaken, niet toerekenbaar aan het ziekenhuis of de art, waardoor het verblijf uitloopt en de kosten oplopen. Maar als jullie verblijf beduidend duurder zou uitvallen - en het gaat hier toch ook niet over kleingeld - dan de raming o.w.v. de complicaties, dan zou dit minstens een grond moeten kunnen zijn om de overeenkomst te wijzigen en de mogelijkheid geven om te wijzigen naar een goedkoper type van kamer.

Uiteraard moeilijk om na de feiten hier op terug te vallen, maar je zou het wel als argumenten kunnen gebruiken in je discussie met het ziekenhuis, en dat jullie misleid werden met betrekking tot de niet-wijzigbaarheid van de hospitalisatieovereenkomst. In die zin zou dit alsnog een mogelijke precontractuele fout kunnen uitmaken. Maar dat is zich glad ijs en ik ben niet zeker of je een rechter zover zou kunnen zien meegaan. Maar mogelijk wel een stok achter de deur.

Als je hospitalisatieverzekering ook een rechtsbijstand inhoudt - of je hebt een familiale rechtsbijstand - dan zou je daar ook nog te rade kunnen gaan.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 22 feb 2017 10:16

Vraag is of het ziekenhuis een totaalprijs als raming zal opgemaakt hebben, of enkel een overzicht gegeven zal hebben van de individuele kostprijs van een overnachting , standaard bevalling, ... en dan pas eventueel "ter indicatie" (maar geen raming) de totaalprijs van een standaardbevalling gegeven heeft. Zie bvb http://www.upckuleuven.be/sites/default ... 1-2016.pdf

Gezien een hospitalisatie héél moeilijk te ramen is, lijkt het me logisch dat men enkel zich voor de individuele bedragen expliciet zal ramen eventueel op basis van een opgegeven aantal dagen verblijf en de rest "ter titel van info" gegeven wordt, maar niet als raming zal gelden.

Zie bvb hier: https://www.uzleuven.be/kostenraming?pe ... =24&type=3
Daar staat expliciet bij dat dit over 4 dagen opname gaat.

fwiw: de extra kostprijs van een individuele kamer valt (in vergelijking met andere ingrepen) al bij al mee bij een bevalling, weliswaar afhankelijk van het ziekenhuis (Brussel is altijd véél duurder).

Dat je echter de kamerkeuze niet zou kunnen veranderen bij een nieuwe complicatie (die niet de behandeling was die je op voorhand mocht verwachten), daar lijk je me echter wel gelijk in te hebben. Check eens wat de extra kost is van de eenpersoonskamer voor die 3 extra dagen tegenover een tweepersoonskamer. Ik denk dat het het procederen niet waard zal zijn.

therm
Topic Starter
Berichten: 7

#6 , 25 feb 2017 21:16

Allen, hartelijke dank voor jullie reacties. De factuur betwisten lijkt me idd een onbegonnen zaak. We hebben uiteraard ook geen zin om dit voor een rechtbank te brengen.

Wij laten de factuur wel nog nakijken door de mutualiteit. Eén van de zaken die mij opvalt is dat alle behandelingen op onze tweeling (en dat waren er dus een paar extra door de complicaties) op factuur van mijn vrouw werden geplaatst (inclusief supplementen) en pas nadat mijn vrouw de kraamafdeling verlaten heeft, kregen zij hun eigen factuur (zonder supplementen). Volgens facturatiedienst juridisch in orde want zolang de kinderen bij de moeder op de kamer zijn, worden ze op dezelfde factuur geplaatst. Feit is nu wel dat de kinderen van bij het begin op neonatalogie gelegen hebben, dus nooit op de kamer van de moeder. Doet er volgens de facturatiedienst niet toe. Vooral op dat punt wil ik het toch eens laten nakijken.

Voor de rest, zoals gezegd, dien ik een klacht in bij de bemiddelingsdienst. Vooral het feit dat ons schriftelijk werd bevestigd dat een tweelinggeboorte nauwelijks verschil uitmaakt op de uiteindelijke kostprijs (terwijl in werkelijkheid natuurlijk wel dubbele behandelingen + supplementen op factuur van mijn vrouw komen) stoot mij tegen de borst.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 feb 2017 21:42

Check eens wat de extra kost is van de eenpersoonskamer voor die 3 extra dagen tegenover een tweepersoonskamer. Ik denk dat het het procederen niet waard zal zijn.
Probleem is niet zozeer het verschil in de prijs van de eenpersoonskamer.
Artsen vragen vaak een veelvoud van de normale erelonen voor eenpersoonskamers, wat een groot verschil in kostprijs veroorzaakt.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

eylis
Berichten: 8837

#8 , 25 feb 2017 22:37

factuur nog eens grondig laten uitpluizen door de mutualiteit. Ik dacht dat de akkoorden nu al zover waren dat artsen géén dubbele erelonen meer mogen vragen voor een éénpersoonskamer. Ik kan formeel beamen dat een tweelinggeboorte in principe niet zoveel meer kan/mag kosten. En ook een zwangerschapsvergiftiging verhoogt de kostprijs quasi niet. Er wordt enkel een totaal vergoed medicijn toegediend.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 feb 2017 23:37

Ik vind op twee willekeurige actuele ziekenhuissites nog bijkomende erelonen van max. 100 (Aalst) tot 150 (Hasselt) % igv eenpersoonskamer.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

eylis
Berichten: 8837

#10 , 26 feb 2017 07:56

@Bart, er zijn nog altijd ziekenhuizen die ereloonfratsen uithalen. Daarom steeds je mutualiteit vragen de faktuur uit te pluizen als je meent dat er iets niet klopt.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 26 feb 2017 12:53

Ik heb zojuist een ziekenhuisfactuur gekregen met erelonen à 200 percent.
Nog steeds mogelijk voor eenpersoonskamers.
Niet meer toegelaten voor tweepersoonskamer.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

iota
Berichten: 830

#12 , 26 feb 2017 14:06

En ik heb 8 weken in een éénpersoonskamer verbleven n.a.v. complicaties bij een tweelingzwangerschap. Vervolgens hebben de baby's 2,5 maanden in de couveuse gelegen. Dit heeft ons dankzij onze hospitalisatieverzekering vrijwel niets gekost. Als ik het goed voorheb, is de verzekering voor de kinderen zelfs helemaal niet moeten tussenkomen en werd alles met het ziekenfonds geregeld.
Bij mijzelf was er één addertje onder het gras waar we in de stress van de situatie niet op hadden gelet: in de kleine lettertjes van de polis stond dat een éénpersoonskamer slechts tot 35 dagen of zo was gedekt in geval van zwangerschap. Nu was ik aanvankelijk gehospitaliseerd wegens een zware longontsteking + complicaties, dus niet rechtstreeks vanwege de zwangerschap. Bijgevolg betaalde de polis toch uit. Was dit niet het geval geweest, had het ons wel wat gekost, maar zeker geen 5000 euro.

Moraal van het verhaal: ruim voor een mogelijke zwangerschap een goede hospitalisatieverzekering nemen, bij zwangerschap goed de polis nalezen en de voorwaarden van verschillende ziekenhuizen vergelijken. Waarschijnlijk al van in het begin dan, bij keuze van de gynecoloog, want die is aan een bepaald ziekenhuis verbonden. Je weet nooit of er complicaties komen en of je uiteindelijk niet wat langer moet blijven.
Niet dat wij dat allemaal hebben gedaan. Wel de verzekering genomen, maar voor de rest gewoon geluk gehad. Maar ik zou iedereen aanraden om voorziend te zijn.

iota
Berichten: 830

#13 , 26 feb 2017 14:15

En TS: ik zou zeer zeker met het ziekenhuis gaan spreken én met de artsen die u zo'n hoge supplementen aanrekenen. Dokters zijn ook mensen. Veel kans dat ze wat inbinden als ze zien met welke kosten een jong gezin met een tweeling hier concreet geconfronteerd wordt. Het valt maar te proberen.

therm
Topic Starter
Berichten: 7

#14 , 13 mar 2017 13:07

Allen,

nogmaals dank voor de reactie. Voor wat het waard is: mutualiteit heeft bevestigd dat het juridisch waterdicht is om in dit geval supplementen aan te rekenen. Hebben ons er wel op gewezen dat sommige supplementen excessief zijn (meer dan 200% waar dit volgens onze kamerkeuze niet mogelijk is).

Hebben bemiddeling opgestart en zullen zien waar we hiermee uitkomen. We zullen ons in elk geval neerleggen bij het voorstel van bemiddeling, zeker gezien juridisch advies van de mutualiteit.

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”