Mag bij dierenarts aangekochte 'medicatie' teruggenomen/teruggegeven worden?

Rica
Topic Starter
Berichten: 303

Mag bij dierenarts aangekochte 'medicatie' teruggenomen/teruggegeven worden?

#1 , 18 feb 2017 15:26

Graag zou ik de volgende vraag willen voorleggen:
Ik koop bij mijn dierenarts voor mijn hond regelmatig een product tegen vlooien en teken. Het is m.i. een bijzonder duur produkt: 86,50 euro voor 2 tabletten - gebruiksvoorschrift 1 tablet om de 3 maanden. Maar omdat ik het beste voor heb met mijn dieren haal ik het toch bij de dierenarts, in volle vertrouwen (en het werd trouwens door mijn DA aanbevolen) een medisch betrouwbaar produkt te kopen.
Blijkt nu in Nederland en Duitsland heel veel te doen te zijn om dit produkt. Deze week was er zelfs op NPO1 (consumentenprogramma Radar) een bijdrage over dat produkt, gezien er reeds veel honden zouden gestorven zijn t.g.v. inname van dat produkt en veel honden blijken er ook zeer vaak epilepsie aanvallen door te krijgen. Deed mij nadenken, want mijn hond kreeg ook 3x een epilepsie aanval, en het was telkens kort na inname van het produkt. Zonder het programma had ik het verband echter niet gelegd, want ik had uiteraard geen idee dat het produkt eigenlijk zeer schadelijke bestanddelen bevat. Ik ben dan ook direct langs de dierenarts gegaan waar ik het produkt kocht en gezien ik nog een volledig intacte verpakking heb, vroeg ik of hij bereid was het produkt terug te nemen. Hij zei echter volledig achter het produkt te staan en geen weet te hebben van genoemde 'bijwerkingen' (hij had de uitzending ook gezien). Hij weigerde de intacte verpakking terug te nemen en zei dat het door de geneesmiddeleninspectie trouwens verboden is om verkochte 'medicatie' terug te nemen.
Ik kan begrijpen dat verkochte medicatie niet wordt teruggenomen, gezien men geen idee heeft of de produkten correct bewaard werden. Maar een anti vlooien en teken middel (er staat op de verpakking wel: bestemd voor diergeneeskundig gebruik, op diergeneeskundig voorschrift diergeneesmiddel)?
Weet iemand of het antwoord van die DA correct is? Of wil hij niet terugbetalen omdat dat zijn portemoné schaadt?
86,50 euro voor 2 tabletten die naar de vuilbak moeten...
Heeft iemand een idee of de DA het produkt (juridisch gezien) zou moeten terugnemen, of iemand enig idee welke stappen ik zou kunnen ondernemen om iets te kunnen recupereren van de aankoop van deze gifpillen?
Of heeft DA gelijk en kan ik in feite niets doen dan mij bij mijn dwaling neer te leggen? Alvast hartelijk dank voor mogelijke informatie!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#2 , 18 feb 2017 16:19

Ik weet over welk product het gaat en het is op zich goed dat je beslist hebt het niet aan de hond te geven.

Echter, het middel is goedgekeurd voor diergeneeskundig gebruik in België. Zolang er geen terugroepactie komt is de dierenarts niet verplicht dit terug te nemen. Je kan enkel rekenen op goodwill van de dierenarts en begrip voor de situatie met al de media aandacht die er op dit moment rond dit product is (ook in Spanje, Frankrijk en Duitsland zijn de diereneigenaren wakker geschoten).

Mijn 2c: als de dierenarts niet bereid is dit terug te nemen gezien de situatie en willens nillens dit middel blijft verkopen zou ik er wegblijven.

P.

Rica
Topic Starter
Berichten: 303

#3 , 18 feb 2017 17:51

DA is inderdaad NIET bereid het product terug te nemen... Uiteraard zal ik niet langer beroep doen op die DA...!
Maar ik zou natuurlijk wel graag die 86,50 euro zien te recupereren... Zou art 1110 BW mbt dwaling bruikbaar zijn om hem 'onder druk' te zetten?
Ik koop een product bij een DA, en niet in een dierenspeciaalzaak, omdat ik er van uit ga dat een DA mij betrouwbare, veilige producten verkoopt. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat wanneer er nu al in meerdere landen zoveel om te doen is, dat een DA daar niets over zou gelezen hebben in vakliteratuur...?

Reclame

artemis
Berichten: 3293

#4 , 18 feb 2017 19:32

Intussen weet ik ook over welk middel het gaat.
Hij weigerde de intacte verpakking terug te nemen en zei dat het door de geneesmiddeleninspectie trouwens verboden is om verkochte 'medicatie' terug te nemen.
Ik kan het precieze antwoord op de vraag niet geven. Is een moeilijke omdat (de meeste) dierenartsen vandaag de dag serieus apotheek spelen zonder het te zijn…
Als ik de situatie daarom refereer aan apotheken vind ik dubbelzinnige informatie:

Uit http://www.apotheek.be/nieuws/uw-apothe ... veiligheid
Uw apotheker kan de kwaliteit van uw geneesmiddelen alleen garanderen zolang ze in de apotheek bewaard worden. Een geneesmiddel dat eenmaal buiten de apotheek is geweest, mag niet meer teruggenomen en weer verkocht worden omdat de apotheker niet langer kan instaan voor de veiligheid. Zelfs een teruggebrachte, ongeopende verpakking zal niet opnieuw verkocht worden. De wet verbiedt apothekers om ongebruikte geneesmiddelen terug in hun voorraad op te nemen. Wanneer u ongebruikte medicatie terugbrengt, kan uw apotheker deze dus niet vergoeden of omruilen.

De Orde der Apothekers zegt hierover
http://www.ordederapothekers.be/default ... T=2&lang=1
Bij de aflevering van een geneesmiddel moet de apotheker dus waken over de kwaliteit en de conformiteit van het geneesmiddel dat hij aan de patiënt overhandigt teneinde te vermijden dat zijn verantwoordelijkheid in het gedrang wordt gebracht.

Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat de apotheker, zich bewust zijnde van de verantwoordelijkheid die hij draagt, absolute controle wenst te houden over de wijze waarop de geneesmiddelen worden behandeld en bewaard, en bijgevolg niet bereid is om verkochte geneesmiddelen terug te nemen van de patiënt.

……..

De weigering tot terugname van verkochte geneesmiddelen is niet alleen gerechtvaardigd om hogervermelde redenen, doch daarenboven ook juridisch volledig aanvaardbaar.

Er bestaat geen enkele juridische verplichting in hoofde van de apotheker om een verkocht geneesmiddel terug te nemen van de patiënt en de ontvangen prijs terug te betalen indien het afgeleverde geneesmiddel conform was aan het door de patiënt gevraagde geneesmiddel.

Anderzijds bestaat er in de actuele stand van zaken evenmin een verbod in hoofde van de apotheker om een verkocht geneesmiddel vooralsnog terug te nemen van de patiënt teneinde hem ter wille te zijn. De apotheker zal een opportuniteitsanalyse maken, rekening houdend met de hoger aangehaalde overwegingen inzake verantwoordelijkheid, garantie voor andere patiënten en eventuele problemen ingevolge het systeem van de unieke barcode.


Dus een strikt of wettelijk verbod op terugname lees ik daar absoluut niet.

Men moet hierbij toch wel in gedachte houden dat deze medicatie
- voorschrifplichtig is (en u kan het net zo goed bij de apotheek verkrijgen, mits voorschrift van uw dierenarts)
- het vooralsnog niet teruggeroepen wordt, wat Putteman schrijft en dat is toch wel een belangrijk element
Dus als uw dierenarts de pillen 'zou' willen terugnemen of ruilen tegen een andere levering of prestatie (ook een mogelijkheid) dan zou hij dat enkel doen om ze te herverkopen aan een andere hondeneigenaar, want hij kan ze ook niet terugsturen naar de leverancier…

Persoonlijk heb ik altijd wat voorbehoud gehad bij het verkopen van medicatie door dierenartsen (want alle veterinaire medicatie kan ook bij de apotheek gekocht worden - meestal op bestelling - mits veterinair voorschrift indien verplicht wat hier het geval is).
Langs de ene kant is dat soms gemakkelijk want je hebt dringende medicatie meteen en je kan bv antibiotica ook in kleine aangepaste dosis krijgen zodat je niet met een halve doos blijft zitten. Langs de andere kant hebben dierenartsen niet alle bestaande medicatie in huis omdat ze enkel voor hun beperkte praktijk inkopen en zullen ze daardoor vaker aanprijzen wat ze wel in stock hebben en dus liever snel willen verkopen. Ook heb ik bij de dierenarts al medicatie gekocht tegen de vervaldatum aan omdat ze er simpelweg niet voldoende handel/rotatie in hebben daar waar de apotheek alles op het moment bij de groothandel bestelt waardoor het dan supervers is…
Maar soit, dat is terzijde.

Rica
Topic Starter
Berichten: 303

#5 , 18 feb 2017 20:26

Bedankt voor uw uitvoerige toelichting, Artemis! De DA heeft voor zijn 'dierenkliniek' een geregistreerd geneesmiddelendepot. Je moet daar niet proberen om een voorschrift te krijgen om medicatie bij een apotheker te halen!
Uit wat u schrijft zal ik er dus niet in slagen om het product terugbetaald te krijgen, gezien de goodwill niet aanwezig is om het product terug te nemen. (Hij gaf me trouwens de uitleg die u hoger schrijft m.b.t. handelswijze voor apothekers/apotheken).

Zou de weg van dwaling (art 1110 BW) een uitweg kunnen bieden? Ik ga er van uit dat ik bij een DA een medisch betrouwbaar product koop, aanbevolen (in feite 'voorgeschreven') door de DA, en door hem verkocht. Maar alhoewel het product vooralsnog niet wordt teruggeroepen, mag men, gezien de commotie in meerdere landen, m.i. toch stellen dat er minstens enige twijfel bestaat omtrent de kwaliteit van het product? Indien ik daar ook maar iets van had geweten had ik NOOIT naar hernieuwing van dat product gevraagd/aangekocht, laat staan tegen een prijs van 86,50 euro voor 2 tabletten... Heb ik als consument in dit verband geen 'rechten'? Er staat zelfs niets vermeld op de bijsluiter dat er gevaar bestaat voor epilepsie-aanvallen (wat al voor veel honden tot de dood leidde)...
Maar als ik al een AS naar die DA zou schrijven om hem in gebreke te stellen en terugbetaling te vragen, moet het juridisch wel correct zijn, wil ik niet bij een telefoontje van de DA naar een advocaat al 'door de mand vallen'...

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 feb 2017 21:36

Voor dwaling moet het kenbaar zijn voor de wederpartij (DA).
Als dat niet op de bijsluiter staat en voor de bewuste uitzending, kan je hier moeilijk(er) op terugvallen.

Je zou wel kunnen stellen dat het product behept is met minstens een extrinsiek - mogelijk zelfs intrinsiek - verborgen gebrek. Op basis van art. 1649quinquies BW - omdat kosteloze herstelling of kosteloze vervanging geen soelaas brengen - kan je ontbinding met terugbetaling eisen.
Afdwingen kan enkel via gerechtelijke weg (met nooit 100% zekerheid).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Rica
Topic Starter
Berichten: 303

#7 , 18 feb 2017 23:18

Hartelijk dank P Putteman, Artemis en Bart voor jullie duidelijke informatie!!
k zal er me dan maar bij neerleggen dat ik dit 'niet kan winnen' en me 'troosten' met het feit dat mijn hond niet is overleden, wat voor vele andere honden wel het geval is, en hopen dat er geen resteffecten blijven tgv het binnenkrijgen van het vergif...
En hopen dat het product uiteindelijk uit de handel wordt genomen als gevolg van het vele protest in meerdere landen...

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”