geneesmiddel kopen in buitenland

monaat
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

geneesmiddel kopen in buitenland

#1 , 17 feb 2017 13:16

Ik weet dat alleen genotificeerde invoerders geneesmiddelen mogen invoeren, maar is het voor een particulier/consument wettelijk toegestaan om een geneesmiddel voor eigen gebruik in het buitenland te bestellen en te laten verzenden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3293

#2 , 17 feb 2017 13:23

Gaat het om een voorschriftplichtig geneesmiddel?
Is het geneesmiddel ook in België verkrijgbaar of niet?
Gaat het om een bestelling binnen of buiten de EU?
Laatst gewijzigd door artemis op 17 feb 2017 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.

LeenW
Berichten: 12811

#3 , 17 feb 2017 13:27

Of nog belangrijker, is het in België wel legaal?

Reclame

monaat
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 feb 2017 13:32

Onderstel het volgende scenario: ik heb een voorschrift afgeleverd door een arts voor een (voorschriftplichtig) geneesmiddel, maar constateet dat de prijs ervan in Belgie ongeveer 4 keer hoger is dan in het buitenland. Kan ik dan ervoor kiezen om dit geneesmiddel in het buitenland aan te kopen?

Ja, het betreft een legaal geneesmiddel.

monaat
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 feb 2017 13:33

Het is in Belgie verkrijgbaar en het zou gaan om een bestelling buiten de EU.

artemis
Berichten: 3293

#6 , 17 feb 2017 13:46

Dan denk ik dat het niet toegestaan is en kan tegenhouden worden door de douane.
Kans is ook groot dat het namaak zal zijn.

monaat
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 feb 2017 13:49

Op grond van welke wet zou dit dan niet toegestaan zijn?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 feb 2017 14:57

Dit is het Koninklijk Besluit van 21 januari 2009 omtrent de verkoop van geneesmiddelen op afstand die dit regelt !

Een passage er uit !
Indien u illegale geneesmiddelen bestelt vanuit het buitenland, kunnen deze tegengehouden worden door de douane.
Er heerst een strenge controle op de invoer van geneesmiddelen.
De illegale geneesmiddelen kunnen aldus in beslag genomen worden.

U kan een strafsanctie krijgen indien u toch een geneesmiddel op voorschrift bestelt vanop een buitenlandse en / of illegale website.

Zie :http://siriuslegaladvocaten.be/wat-u-mo ... -verkoopt/
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 17 feb 2017 15:45

Binnen de EU zijn er allang geen douanegrenzen meer....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 feb 2017 16:11

Het is in Belgie verkrijgbaar en het zou gaan om een bestelling buiten de EU.
Buiten de EU? Ik zou me er niet aan wagen. Veel kans dat:

1. Het tegengehouden wordt aan de grens wegens niet vergezeld van de nodige importdocumenten.
2 Het namaak is: in dat geval kan u verantwoordelijk gesteld worden voor de poging tot import van namaak. Dit kan u mogelijk veel geld kosten.
3. Als het toch binnen mag, is de kans groot dat u daar importtaxen, BTW, administratieve kosten, etc... op betaalt.
4. Kans bestaat dat het verloren gaat onderweg.

Just my two cents...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 feb 2017 16:13

Zelfs binnen de EU zijn er blijkbaar vrij strenge regels voor import van geneesmiddelen. Deze info is wel voor firma's, niet voor particulieren, maar het geeft toch aan waar er zoal op gelet wordt (samenstelling, etc...):
https://www.fagg-afmps.be/nl/MENSELIJK_ ... llelinvoer
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

monaat
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#12 , 18 feb 2017 13:30

Dit is het Koninklijk Besluit van 21 januari 2009 omtrent de verkoop van geneesmiddelen op afstand die dit regelt !

Een passage er uit !
Indien u illegale geneesmiddelen bestelt vanuit het buitenland, kunnen deze tegengehouden worden door de douane.
Er heerst een strenge controle op de invoer van geneesmiddelen.
De illegale geneesmiddelen kunnen aldus in beslag genomen worden.

U kan een strafsanctie krijgen indien u toch een geneesmiddel op voorschrift bestelt vanop een buitenlandse en / of illegale website.

Zie :http://siriuslegaladvocaten.be/wat-u-mo ... -verkoopt/
Dat is het hem juist ...
Passages zoals deze komt met veelvuldig tegen op websites van Belgische apotheken, maar ik vind dit nergens terug in een wettekst.

21 JANUARI 2009. - Koninklijk besluit houdende onderrichtingen voor de apothekers , regelt enkel de (online) VERkoop van geneesmiddelen door apotheken. Ik zie niets in dat KB dat particulierenn zou verhinderen om medicijnen voor eigen gebruik online aan te kopen in het buitenland.
Ik begrijp best dat Belgische apothekers die praktijk willen ontmoedigen omwille van het feit dat practisch alle medicijnen hier duurder zijn dan in andere landen, maar de vraag blijft: is er een wet die dat verbied, of niet ....

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#13 , 18 feb 2017 14:24

Zolang het gaat om een geneesmiddel erkend door het Europees Geneesmiddelenbureau zal het nogal moeilijk
zijn om over illegale geneesmiddelen te spreken, inzoverre buitenland een EU Lidstaat is!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

monaat
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#14 , 18 feb 2017 14:49

Dat het aankopen in het buitenland van een in Belgie illegaal geneesmiddel niet legaal is, dat is logisch.

Wij hebben het hier over gewone geneesmiddelen, niet over speciaal gereglementeerde producten.

monaat
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#15 , 18 feb 2017 14:56

Op de nederlandse website
https://www.gezondheidsnet.nl/vakantie/ ... s-souvenir
staat te lezen:
Geneesmiddelen (al dan niet op recept) 'voor eigen gebruik' mogen vanuit het buitenland in beperkte mate worden ingevoerd. Treft de douane meer aan, dan kunnen de geneesmiddelen in beslag worden genomen. Dat gebeurt per jaar zo’n 225 keer.
En volgens
https://www.consumentenbond.nl/communit ... buitenland
ziet men dat dit in Nederland niet eens zo ongebruikelijk is.
Deze link geeft je ook al een idee van de enorme prijsverscchillen die er bestaan tussen EU landen.

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”