geneesmiddel kopen in buitenland

artemis
Berichten: 3293

Re: geneesmiddel kopen in buitenland

#16 , 18 feb 2017 15:23

Zelfs binnen de EU zijn er blijkbaar vrij strenge regels voor import van geneesmiddelen. Deze info is wel voor firma's, niet voor particulieren, maar het geeft toch aan waar er zoal op gelet wordt (samenstelling, etc...):
https://www.fagg-afmps.be/nl/MENSELIJK_ ... llelinvoer
Ik wou hier toch aan toevoegen dat niet alle legale geneesmiddelen beschikbaar zijn in België.
Het zou er (volgens mijn vaste apotheker) mee te maken hebben dat de farmaceutische bedrijven het vanuit commercieel oogpunt niet altijd de moeite vinden om in dit kleine land voor elk van hun medicijnen dure registratierechten te betalen, wanneer de geschatte verkoop gering zal zijn omdat er bv alternatieven op de markt zijn die beter verkopen.
Zo bestel ik al 2 jaar voorschriftplichtige medicatie via de Internationale Apotheek. Deze medicatie is hier niet verkrijgbaar (is hier niet geregistreerd) maar wel in grotere buurlanden zoals Frankrijk en Duitsland. Deze apotheek bestelt in dit geval de medicatie in Duitsland en na een week kan ik ze daar gaan afhalen, met voorschrift uiteraard. Dat gaat telkens heel vlot.

@monaat
Los van het wettelijk toegestane zou ik me toch blijven afvragen of de buitenlandse aanbieder van je medicatie wel betrouwbaar is. Vraagt die bv ook een voorschrift van je? Iedereen weet toch dat er ontzettend veel namaakpillen online verkocht worden? In sommige landen worden er zelfs namaakpillen in echte apotheken verkocht, Chinese namaakpillen in Afrika enz..
http://www.scidev.net/sub-saharan-afric ... icine.html

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
monaat
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#17 , 18 feb 2017 15:53

@artemis
Volgens mij is het geroep over de gevaren erg overdreven en bedoeld om de consument angst in te boezemen om vooralsnog hier in Belgie veel te veel te betalen.
Het gaat hier immers niet om eurocenten. Als een consument op een leefloon chronische medicatie nodig heeft, en die kost bij een spaanse apotheek zowat 3 keer minder dan hier, dien maakt dit wel degelijk een enorm verschil uit voor hem op het einde van de maand.

Natuurlijk moet je uitkijkenwaar je iets bestelt, maar de meeste zijn ook maar gewone apotheken die een webshop hebben, net zoals hier in Belgie.

De vraag blijft: is het strafbaar of niet?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#18 , 18 feb 2017 16:17

Het probleem is ook dat de meeste medicatie in Belgie gedeeltelijk terugbetaald word door het ziekenfonds, als je die besteld in het buitenland betaal je de volle prijs
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

artemis
Berichten: 3293

#19 , 18 feb 2017 16:35

@artemis
Volgens mij is het geroep over de gevaren erg overdreven en bedoeld om de consument angst in te boezemen om vooralsnog hier in Belgie veel te veel te betalen.
Het gaat hier immers niet om eurocenten. Als een consument op een leefloon chronische medicatie nodig heeft, en die kost bij een spaanse apotheek zowat 3 keer minder dan hier, dien maakt dit wel degelijk een enorm verschil uit voor hem op het einde van de maand.

Natuurlijk moet je uitkijkenwaar je iets bestelt, maar de meeste zijn ook maar gewone apotheken die een webshop hebben, net zoals hier in Belgie.

De vraag blijft: is het strafbaar of niet?
Dus jij gelooft niet in neppillen of pillen van inferieure kwaliteit?

Nu vergelijk je met Spanje, een EU land, terwijl je zelf wil bestellen buiten de EU.
Ik ken geen Belgische online apotheken waar je voorschriftplichtige medicatie kan bestellen en laten verzenden (mag hier blijkbaar niet). Wel waar je ze kan reserveren om dan zelf af te halen.

monaat
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#20 , 18 feb 2017 18:39

In andere EU landen kan dit inderdaad wel, ja.

Maar daar gaat het niet om.
Dit is een juridisch forum, dus ik stel voor dat we de juridische kant van de zaak even onderzoeken.
Als het niet mag, dan moet ergens toch wel een wettext zijn die zegt dat het niet mag ...

monaat
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#21 , 18 feb 2017 18:44

Het probleem is ook dat de meeste medicatie in Belgie gedeeltelijk terugbetaald word door het ziekenfonds, als je die besteld in het buitenland betaal je de volle prijs
Het worden er als maar minder die gedeeltelijk terugbetaald worden, denlowie.
Het specifiek geval waar ik hier naar verwijs kost zo ongeveer 360 EUR per maand in Belgie (niet terugbetaald), de helft via een online apotheek in een andere EU lidstaat en nog een pak goedkoper in de VSA.

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”