Inzage medisch dossier bij huisarts van je kind

Blossom1975
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Inzage medisch dossier bij huisarts van je kind

#1 , 14 feb 2017 14:37

Indien je gescheiden bent, kan je dan inzage vragen in het medisch dossier van je kind?
Mijn huisarts weigert me hier een kopie van te overhandigen zonder dat ik eerst de uitdrukkelijke toestemming heb van de vader.
Dit omdat we zogezegd in een vechtscheiding zitten volgens de huisarts.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 feb 2017 11:15

Indien je gescheiden bent, kan je dan inzage vragen in het medisch dossier van je kind?
Mijn huisarts weigert me hier een kopie van te overhandigen zonder dat ik eerst de uitdrukkelijke toestemming heb van de vader.
Dit omdat we zogezegd in een vechtscheiding zitten volgens de huisarts.
Beste,

De arts is verplicht u informatie te bezorgen over de gezondheidstoestand van uw kind, zelfs al oefent u het ouderlijk gezag niet uit, zie: Adv. Nationale Raad Orde van geneesheren, Recht op informatie over de gezondheidstoestand van een kind voor een ouder die het ouderlijk gezag niet uitoefent. Zie ook art. 374, paragraaf 1, eerste lid B.W. waarin het recht op informatie is geregeld. Desalniettemin kan de arts u inzage of afschrift van het dossier weigeren in het belang van het kind (art. 15, paragraaf 1 WPR).

Anderzijds kunt u via de familierechtbank alsnog een kopie van het dossier bekomen op basis van art. 877 Ger. W. of beroep doen op de Federale ombudsdienst Rechten van de patiënt, zie:
http://www.health.belgium.be/nl/de-fede ... de-patient

Mvg,

Van Camp

Reclame

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”