Medicijn op voorschrift zonder voorschrift krijgen

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

Medicijn op voorschrift zonder voorschrift krijgen

#1 , 26 jan 2017 09:39

Ik heb momenteel nood aan medicijn omdat ik ziek ben.
Ik weet welk medicijn het is, aangezien het een chronische ziekte is, waar ik iedere 6 maanden mee te kampen krijg.
Nu is het zo dat dit medicijn enkel maar "op voorschrift of schriftelijk verzoek" te verkrijgen is.

Om goed te zijn, zou ik naar de dokter moeten, deze zal concluderen dat ik terug last heb hiervan, en zal een voorschrift opstellen.
Ik wil een dokter niet tegenspreken, en ik ben allesbehalve medisch opgeleid, maar in dit geval weet ik perfect wat de aandoening is, en hoe ik moet genezen.
Daarom wil ik er in feite ook mijn tijd en geld niet aan spenderen om een doktersbezoek te boeken.

Nu vraag ik mij af, die "schriftelijk verzoek", wat houdt dat in?
Ik vind hier bitter weinig over terug.
Iemand die dit weet, alsook of dit een consequentie zou inhouden ivm de terugbetaling van het medicijn (lees als: de aankoopprijs bij de apotheek die hoger zal liggen dan dat je dit op doktersvoorschrift zou krijgen)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali
Berichten: 762

#2 , 26 jan 2017 09:56

Ik kan mijn huisarts gewoon bellen voor een voorschrift, dit ligt dan klaar, ik dien hiervoor geen kosten te betalen...

giserke
Berichten: 2434

#3 , 26 jan 2017 09:58

In principe zal je dat medicijn niet meekrijgen.

Wat wel soms gebeurt voor chronisch zieken die voortdurend dezelfde medicijnen moeten kopen, dat ze in nood de medicijnen meekrijgen maar aan volle prijs.
Tenminste als je vaste klant bent bij die apotheek.
Wanneer je dan nadien met een voorschrift komt, krijg je het verschil terug.
Maar medicijnen met cortisone en andere bepaalde stoffen zal je nooit meekrijgen zonder voorschrift.

Reclame

Kali
Berichten: 762

#4 , 26 jan 2017 10:13

Overigens (misschien wat laattijdig) maar kan je de volgende keer geen 2 voorschriften vragen? Om een zekere reserve te hebben?

(Gelet dat ik veel reis, heb ik een uitgebreide reisapotheek gelet dat de meeste middelen in die landen niet te verkrijgen zijn... mijn huisarts maakt daar geen problemen over dat ik bvb elke 3 jaar een voorschrift antibioticum vraag voor deze reisapotheek...)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 jan 2017 10:24

Ik neem een medicijn voor mijn maag en ik krijg dit met een voorschrift geldig gedurende één jaar, dus binnen dit jaar kan ik onbeperkt dit geneesmiddel afhalen, bij de zelfde apotheker, dit zit in zijn computer, het is ook een voorschrift plichtig geneesmiddel..
Maar is niet terugbetaalbaar van het ziekenfonds.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

giserke
Berichten: 2434

#6 , 26 jan 2017 10:26

Denlowie, ik moet ook pillen nemen voor mijn hart. Een jaarvoorschrift zou dit daarvoor ook tellen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 jan 2017 11:58

Dit weet ik niet, bij mij is het primperan voor mijn bloeddruk telt dit niet !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 jan 2017 12:31

Ik heb momenteel nood aan medicijn omdat ik ziek ben.
Ik weet welk medicijn het is, aangezien het een chronische ziekte is, waar ik iedere 6 maanden mee te kampen krijg.
Nu is het zo dat dit medicijn enkel maar "op voorschrift of schriftelijk verzoek" te verkrijgen is.

Om goed te zijn, zou ik naar de dokter moeten, deze zal concluderen dat ik terug last heb hiervan, en zal een voorschrift opstellen.
Ik wil een dokter niet tegenspreken, en ik ben allesbehalve medisch opgeleid, maar in dit geval weet ik perfect wat de aandoening is, en hoe ik moet genezen.
Daarom wil ik er in feite ook mijn tijd en geld niet aan spenderen om een doktersbezoek te boeken.

Nu vraag ik mij af, die "schriftelijk verzoek", wat houdt dat in?
Ik vind hier bitter weinig over terug.
Iemand die dit weet, alsook of dit een consequentie zou inhouden ivm de terugbetaling van het medicijn (lees als: de aankoopprijs bij de apotheek die hoger zal liggen dan dat je dit op doktersvoorschrift zou krijgen)?

Beste,

Vraag uw arts of hij tegen terugbetalingstarief wilt werken bij herhaalrecepten. Dan kost het u geen eurocent.

Mvg,

Van camp

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 jan 2017 15:25

Om goed te zijn, zou ik naar de dokter moeten, deze zal concluderen dat ik terug last heb hiervan, en zal een voorschrift opstellen.
Lijkt me inderdaad de gangbare manier van werken...
Ik wil een dokter niet tegenspreken, en ik ben allesbehalve medisch opgeleid, maar in dit geval weet ik perfect wat de aandoening is, en hoe ik moet genezen.
Tja, maar u bent geen dokter. Als ik griep heb, weet ik ook perfect dat ik met een paar dagen rust wel weer op de been ben, maar daarom mag ik zelf nog geen afwezigheidsattest schrijven. Een dokter kan bijvoorbeeld ook beslissen dat u het bewuste medicijn al te lang neemt, en dat dit een risico met zich meebrengt, en u bijgevolg een variant of ander middel voorschrijven.

Er is een reden waarom een geneesmiddel enkel op voorschrift kan bekomen worden, en waarom een voorschrift van een dokter niet onbeperkt geldig is.
Daarom wil ik er in feite ook mijn tijd en geld niet aan spenderen om een doktersbezoek te boeken.
Dan kan u niet van een dokter verwachten dat hij voorschriften voor potentiëel gevaarlijke medicatie voorschrijft, zonder u onderzocht te hebben, of dat een apotheker u deze medicatie meegeeft zonder dat een dokter daar zijn fiat over gegeven heeft.

Er zijn inderdaad dokters die voorschriftjes uitschrijven en meegeven zonder dat een consultatie nodig is, maar in sommige gevallen zou dit wel eens gevaarlijk kunnen zijn voor de patiënt. Hopelijk doen dokters dit dus héél wel-verwogen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

giserke
Berichten: 2434

#10 , 26 jan 2017 15:50

Voorschriften zonder consultatie woorden normaalgezien voor chronische aandoeningen gratis uitgeschreven.
Ik moet er 3 nemen: Emconcore, Tritace en Zockor.
Heb gemiddeld 4 doosjes van elk nodig per jaar. Ik moet gewoon bellen naar de receptie van de afdeling, en zij leggen dit dan klaar tegen de dag nadien.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 jan 2017 16:31

Voorschriften zonder consultatie woorden normaalgezien voor chronische aandoeningen gratis uitgeschreven.
Ik moet er 3 nemen: Emconcore, Tritace en Zockor.
Heb gemiddeld 4 doosjes van elk nodig per jaar. Ik moet gewoon bellen naar de receptie van de afdeling, en zij leggen dit dan klaar tegen de dag nadien.
Maar je zal toch niet jarenlang deze medicijnen voorgeschreven krijgen, zonder tussentijds op consultatie te gaan bij een arts? Als je een chronische aandoening hebt, wordt deze aandoening toch ook opgevolgd door een dokter, hoop ik?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 26 jan 2017 16:40

Wel Tom ik heb van een adviserende geneesheer een toelating om APROVEL SANOFI-AVENTIS BELGIUM 98 CO X 300 MG te nemen tot 31/12/9999, dit staat nog steeds op mijn dossier van e-mut

En ik neem al een paar jaar een ander gelijkaardig geneesmiddel
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#13 , 26 jan 2017 16:57

Inderdaad denlowie, maar is die toelating, zoals u het noemt, niet gewoon een toelating om deze geneesmiddelen terugbetaald te krijgen, terwijl de voorschriftplicht toch blijft bestaan?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#14 , 26 jan 2017 16:59

Inderdaad denlowie, maar is die toelating, zoals u het noemt, niet gewoon een toelating om deze geneesmiddelen terugbetaald te krijgen, terwijl de voorschriftplicht toch blijft bestaan?
Dat is inderdaad zo. Men moet de apotheker nog steeds een voorschrift kunnen tonen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 26 jan 2017 17:08

Inderdaad denlowie, maar is die toelating, zoals u het noemt, niet gewoon een toelating om deze geneesmiddelen terugbetaald te krijgen, terwijl de voorschriftplicht toch blijft bestaan?
Het is spijtig dat ik geen copy heb gemaakt, heb dit nu al drie jaar gekregen rond de maand mei.

Daar staat op
Primperan 10 mg
3xd
En dit gedurende 1 jaar


Ik geef dit af bij de apotheker en hij tikt dit in zijn computer, en elke maand ga ik om 2 doosjes, dus zonder voorschrift, ik ben de enige bij die apotheker, de vroegere apotheker had er wel een paar zulke voorschriften.

Ga thuis bij mijn vrouw toch eens zien of ik dit toch geen copy van gemaakt heb.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”