Alzheimer - auto - tussenkomen

PMA
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Alzheimer - auto - tussenkomen

#1 , 03 nov 2016 19:21

Hoi

Kort even de situatie schetsen.
Mijn vader is ruim de 80 jaar voorbij, sinds anderhalf jaar diagnose van Alzheimer.
Elk consult met geriater wordt aangemaand dringend te stoppen met autorijden.
Dit wordt halstarrig naast zich neergelegd, ook de testing via CARA wordt geweigerd.
Indien er een ongeval of incident zou voorvallen, zou dit een groot probleem met de verzekering kunnen betekenen.
Wij (de 3 kinderen) zijn het niet eens over wat moet gebeuren.
Ikzelf zou zo snel mogelijk het autorijden willen kunnen stoppen, maar op een correcte manier - mijn broer vindt het hoegenaamd geen probleem dat hij nog 'voorzichtig verder rijdt'. Met het winterweer in aantocht vergroot het risico snel...

De optie om het stoppen met autorijden via de vrederechter af te dwingen, wil ik zo lang mogelijk uitstellen, maar ik zie niet veel andere opties.
Zou het een optie zijn om de verzekeringsmaatschappij zelf te informeren over mijn vaders toestand?
Wie heeft nog suggesties (waar de redelijkheid bij betrokkenen achterwege blijft)?

Alvast bedankt!

PM

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 04 nov 2016 08:44

Hebt u een attest van de diagnose van Alzheimer? Stuur dit attest op naar de verzekering en hij zal zijn verzekering vlug opgezegd zien worden.

Echter... zonder verzekering rondrijden is nog altijd een héél stuk risicovoller (financieel dan). Het lijkt me best om de politie in te lichten (mét een attest van de geriater) en de wijkagent even naar hem te laten gaan. Dat maakt op een 80+'er wel redelijk wat indruk, lijkt me. Misschien kan de politieagent, met wat zachte druk, hem overtuigen om de wagen te verkopen.

PMA
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 nov 2016 08:51

Misschien is het attest opsturen naar de verzekering inderdaad een goeie optie. Zonder verzekering rijden is iets dat hij nooit zal doen (en mijn broer ook niet zou toelaten). De wijkagent contacteren is ook wel een goeie tip!
Bedankt voor de snelle en bruikbare reactie - hier kan ik zeker verder mee!
PM

Reclame

katwezel
Berichten: 375

#4 , 04 nov 2016 09:50

1. Een goed gesprek met de huisdokter laten hebben ( deze kan een rijverbod opleggen echter is de patiënt die dit uit vrije wil dient toe te passen , de dokter heeft in België nog steeds beroepsgeheim )
2. Attest naar verzekering sturen ? denk niet dat het zo eenvoudig is wet privacy is zeker van toepassing

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 04 nov 2016 11:22

katwezel: als dit attest op regelmatige wijze bekomen is van de patiënt, lijkt me er geen probleem met privacy te zijn. Sowieso hoeft de verzekering imho geen reden van opzegging contract te geven, dus zal de patiënt nooit weten hoe dat komt.

Maar ik zou sowieso eerst de wijkagent laten komen. Die kan meer indruk maken.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 nov 2016 11:26

2. Attest naar verzekering sturen ? denk niet dat het zo eenvoudig is wet privacy is zeker van toepassing
Inderdaad. Als iemand in de omgeving van de vader niet opgezet is met het feit dat dit attest opgestuurd werd, kan de topic starter hier mee in de problemen komen wat betreft wet op de privacy. Tenzij, zoals JPV zegt, het attest "rechtmatig verkregen is", maar dan zou de TS al moeten kunnen bewijzen dat hij ofwel bewindvoerder is voor de vader, of dat de vader de TS vrijwillig het attest bezorgd heeft + hem toestemming gegeven heeft dit verder door te geven aan derden. Lijkt me straf moest de TS dit kunnen bewijzen, maar bon.

Uiteraard staat niets de TS in de weg om de verzekering te contacteren en hen gewoon te melden dat hij ernstige twijfels heeft over de rijvaardigheid van zijn vader (zonder verder in medisch detail te treden, de maatschappij ziet ook wel hoe oud deze persoon is). Hierbij is er geen sprake van schending van de privacy, en zal de maatschappij zeker en vast in actie schieten om één en ander uit te zoeken.

Langs de andere kant vraag ik me af of de kinderen nalatigheid / schuldig verzuim kan verweten werden, als de vader een zwaar ongeluk met doden veroorzaakt als gevolg van zijn toestand? De kinderen waren dan immers op de hoogte dat hij niet meer in staat was om te rijden, maar hebben niet ingegrepen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

PMA
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 nov 2016 12:04

Beste allen,
Dank voor de reacties.
Ik ben momenteel zeker geen formele bewindvoerder - wel heb ik tot op heden de consulten steeds meegevolgd en de protocols van de arts gekregen. Misschien is het louter contacteren van de verzekeringsmaatschappij al voldoende inderdaad.
Ik wil me inderdaad behoeden voor schuldig verzuim, maar krijg mijn broer niet mee op die lijn tot op heden.

PMA
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 nov 2016 12:05

Voor alle duidelijkheid: op de allereerste plaats de veiligheid van mijn vader en van andere weggebruikers waarborgen. In het verlengde daarvan spelen verzekeringskwesties uiteraard een grote rol.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 nov 2016 12:10

Misschien is het louter contacteren van de verzekeringsmaatschappij al voldoende inderdaad.
Dit denk ik ook. Als een verzekeringsmaatschappij dergelijke melding binnenkrijgt, zullen ze allereerst eens naar de leeftijd kijken. Verzekeringsmaatschappijen weten ook wel dat bij een leeftijd van 80, de kans dat de persoon dementie of alzheimer of een andere aandoening heeft, héél erg groot is en dat ze dus toch best eens uitzoeken wat het risico is dat ze dragen door zo'n persoon te verzekeren. Als je zeker bent dat uw vader niet meer zal rijden zonder verzekering, lijkt dit me een goede en discrete manier om dit aan te pakken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Sirkii
Berichten: 5396

#10 , 15 nov 2016 12:10

Met het afnemen van de auto neem je z'n laatste restje mobilitieit af (denkt hij) : Bespreek met hem hoe je dit gaat oplossen. Een mogelijkheid is dat de auto nog tijdelijk aangehouden wordt doch dat er altijd een chauffeur rijdt. Als de familie voldoende groot is (kinderen, kleinkinderen met rijbewijs) vind hij (en z'n echtgenote als zij er nog is en niet kan rijden) vlot vervoer voor verplaatsingen. Zo doen we't bij mijn (hoogbejaarde) ouders al een paar jaar : auto staat in garage en als m'n moeder weg wil vindt ze altijd wel een chauffeur die wil rijden. Als dit niet kan zal je met de kinderen na een gesprek uw vader voor voldongen feiten moeten zetten en de auto meenemen en verkopen/overnemen. 'k Zou de politie hier buiten houden om het risico tot "gedwongen" aanstelling van een dure externe bewindvoerder te minimaliseren. Dit alles in de veronderstelling dat de kinderen overeenkomen en dezelfde mening toegedaan zijn.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 16 nov 2016 09:44

Er is ook nog altijd zoiets als openbaar vervoer. Als er een bushalte in de buurt van de woning van de persoon in kwestie is, raak je al ver. OK, niet alles is vlot bereikbaar met het openbaar vervoer, maar je geraakt er wel ergens mee. Sommige plaatsen zijn zelfs makkelijker bereikbaar met openbaar vervoer dan met de wagen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”