verspilling geld RIZIV

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

verspilling geld RIZIV

#1 , 30 jun 2016 18:40

Het volgende doet zich voor:

Oudere dame die in woonzorgcentrum verblijft moet een coloscopie ondergaan.
Huisarts/woonzorgcentrum maakt afspraak met het ziekenhuis.
De dame wordt met ziekenvervoer naar het ziekenhuis gevoerd.
Daar wordt ze ondergebracht op de geriatische afdeling. Ze verblijft er nu
reeds drie dagen maar geen enkel onderzoek werd verricht. Zelfs de voorbereidingen
voor de coloscopie (dieet, darmreiniging) zijn na drie dagen nog niet opgestart.
De dame voelt zich niet ziek, er is dus geen enkele hoogdringendheid.
Ze heeft slechts éénmaal een dokter gezien (eerste dag opname) die kennis kwam maken
maar geen enkele onderzoeksdaad stelde.
Familielid van de dame nam contact met de hoofdverpleger die meedeelde dat er nog niets
concreet gepland is voor het onderzoek. Reden: alle gastro-enterologen zijn overbezet wegens het bevolkingsonderzoek ivm
dikke darmkanker.

De dame werd dinsdag ochtend om 9 uur opgenomen. Nu donderdagavond staat vast dat de coloscopie
eerst (in de loop van) volgende week kan gebeuren (zonder enige indicatie op welke dag).
Maandag is de dame dus al een week opgenomen zonder dat er ook maar enig onderzoek heeft plaatsgevonden.

Gevolg:

- factuur ten laste van RIZIV voor minstens zeven nutteloze dagen (400 x 7 = 2800 EUR).
- bovendien betaalt het RIZIV ook een aanzienlijk deel van de rusthuiskosten (waar ze even goed had kunnen wachten)
- er wordt geen enkele bijkomende verzorging gegeven tov die in het woonzorgcentrum

Aangezien het RIZIV moet schipperen om in financieel evenwicht te blijven lijken deze feiten totaal onaanvaardbaar:
verkwisting van RIZIV fondsen én het onnodig bezetten van een ziekenhuisbed hetwelk nuttiger kan worden gebruikt.

Ik voel me verplicht om deze gang van zaken aan de kaak te stellen.
Hoe best aanpakken?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3293

#2 , 30 jun 2016 19:49

Heb zelf wat ervaringen met coloscopiën. Drie dagen restenarm dieet eten en de namiddag ervoor en ochtend darmspoeling dmv poeders in water en dan natuurlijk veel en dringend op de pot zitten.

Mijn eerste vraag zou zijn of er voorafgaand een concrete datum voor de coloscopie werd vastgelegd en door wie, die moet immers altijd afgesproken worden. Zelfs na een analyse die risico op darmkanker uitwijst moet je die afspraak maken en zelfs bij serieuze risicogevallen kan daar wat tijd over gaan.
Het voorbereidend restenarm dieet zou het rusthuis moeten kunnen aanbieden, voor de darmspoeling zelf kan ik me voorstellen dat ze daar onderbemand zijn.
Maar het is dus totaal zinloos om iemand (zelfs een hoogbejaarde) in een ziekenhuis te laten opnemen in afwachting van een coloscopie zonder afgesproken datum, daar ben ik het met je eens.

De hamvraag lijkt me wie hier in de fout gaat met een ziekenhuisopname van de persoon in kwestie zonder concrete datum voor de coloscopie.

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 30 jun 2016 20:27

Moet een ziekenhuis dan niet vragen waarom een patiënt dient opgenomen en voor de onderzoeken een datum voorstellen?
Nu is het een (duur) hotel.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”