Dochter in psychiatrie

MonicaF
Topic Starter
Berichten: 14

Dochter in psychiatrie

#1 , 23 mei 2016 20:03

Mijn dochter is 18 en heeft zich vrijwillig laten opnemen in een psychiatrische instelling. Ze staat nog wel met haar verblijfsadres bij mij ingeschreven. Maar nu krijg ik rekeningen toegestuurd van 690€ per maand. Ik kan dit onmogelijk betalen en nu was de vraag, of ik als moeder, mijn dochter haar medische rekeningen moet betalen (ook als ze op haar naam staan en ze daar zit)? Ik word ook van niets op de hoogte gehouden (ze is onlangs naar spoed moeten gaan en ik werd niet op de hoogte gesteld) omdat ze 18 is. Het lijkt wel of ze hier werken met 2 maten en gewichten. Ik mag de rekeningen betalen maar krijg niets te horen omwille van het medisch geheim!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 mei 2016 14:42

Uw dochter is de schuldenaar van de ziekenhuisrekening.
Tja, en als ze niet betaald, zal de deurwaarder de spullen opladen op het adres waar ze gedomicilieerd is: bij de topic starter, dus. Om dit te vermijden zou de topic starter de dochter uit huis kunnen proberen zetten, maar als de dochter nog studeert / geen werk heeft, is dit moeilijk. Topic starter moet zijn ouderlijke plicht immers nakomen, maar bij die plichten horen ook rechten: het recht om te weten wat de dochter allemaal uitspookt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 mei 2016 16:58

Ik heb het over "uit huis zetten", wat die ouderlijke plicht betreft... Zelfs als die dochter een niet-noodzakelijke medische ingreep laat uitvoeren zonder medeweten van de ouders, is dit geen reden genoeg voor de ouders om ze zomaar op straat te kunnen zetten, hoor (zeker niet als ze bijvoorbeeld nog zou studeren).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 24 mei 2016 17:02

Zolang die 18-jarige ten laste is van haar ouders moeten die de rekeningen betalen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 24 mei 2016 17:51

Maar die rekening moet wel op haar naam staan.

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”