Vergoeding badprothese onderbeen

jaytje
Topic Starter
Berichten: 14

Vergoeding badprothese onderbeen

#1 , 20 jan 2016 18:47

Mijn vriend is een aantal maanden terug geamputeerd aan zijn onderbeen, en nu zijn wij druk aan het uitzoeken waar hij recht op heeft. Na veel uitzoeken ben ik er achter gekomen dat een standaard beenprothese vergoed word door de ziekenkas, maar een badprothese niet. Nu krijgen wij thuis een aangepaste douchecabine, maar stel dat wij op vakantie gaan, of elders moeten overnachten, dan heeft hij natuurlijk geen aangepaste accomodatie tot zijn beschikking. Daarbij zal hij met zijn standaard prothese bijvoorbeeld niet meer mee kunnen gaan zwemmen, naar de sauna en zo verder... Nu blijkt dat daar speciale badprotheses voor bestaan, helaas worden deze niet vergoed. Gezien de leeftijd van mijn vriend (30 jaar) zien wij dit als een serieuze beperking in de toekomst, en ben ik dus gaan uitzoeken wat zoiets zou kosten. Dit gaat zo rond de €9000 euro zijn. Nu ben ik benieuwd of er een mogelijkheid bestaat om hiervoor een gerechtsprocedure of iets dergelijks op te kunnen starten, en of de kans groot is om een vergoeding hiervoor toegekend te krijgen. Zijn er mensen die soortgelijke situaties kennen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 jan 2016 18:49

waarom werd zijn been geamputeerd? Na een arbeidsongeval, een ziekte, ... ?

jaytje
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 20 jan 2016 20:02

Na meermaals op de spoedafdeling naar huis te zijn gestuurd met medicatie, wegens bloedklonters in de voet. Van het moment dat ze er op de spoeddienst achter kwamen dat iets niet in orde was, hebben ze hem laten opnemen, en was het al te laat. Ze hebben dan zijn voorvoet geamputeerd, waarna enkele weken later een stafylokokken-bacterie is ontdekt, waardoor ze alsnog moesten amputeren tot juist onder de knie.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 20 jan 2016 20:15

gezien er geen schuldige is, zie ik niet van welke tegenpartij je een badprothese zou kunnen eisen via de rechtbank.

Dat de overheid zo'n badprothese zou moeten voorzien, zou dan door een wet moeten geregeld zijn, en dat lijkt me niet het geval. Bij twijfel hierover kan je eens informeren bij de sociale dienst van de mutualiteit. Eventueel is wel een tussenkomst van het VAPH mogelijk, al betwijfel ik het héél sterk.

Vraag eens aan een patientenvereniging of er geen alternatieve oplossing bestaat zodat er toch nog naar de sauna kan gegaan worden bvb. Ik snap niet (maar ben geen medicus) waarom met 1 been niet naar de sauna zou gegaan kunnen worden. Die wonde van de amputatie veroorzaakt wel hinder, maar toch niet speciaal bij hoge temperaturen of hoge vochtigheid? Ik zie op de paralympics toch zwemmers zonder prothese zwemmen, of gaat het over een speciale amputatie?

jaytje
Topic Starter
Berichten: 14

#5 , 20 jan 2016 20:37

Het verplaatsen in bijvoorbeeld een sauna, of het strand zal nooit op een veilige manier kunnen verlopen met krukken, en daarbij lijkt mij het kunnen douchen op bijvoorbeeld vakantie niet mogelijk. Daar zijn juist de badprotheses voor uitgevonden. Ik heb vernomen dat een aantal individuen in Nederland deze vergoeding voor de rechtbank hebben kunnen afdwingen van de zorgverzekeraar, dus daarom ben ik ook benieuwd of dit in Belgie al eerder is voorgekomen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 20 jan 2016 21:26

een zorgverzekeraar is wat je in België ongeveer kan vergelijken met de combinatie van een wettelijke ziekteverzekering en een hospitalisatieverzekering. De claim van die patienten zou in België dan tegen het stuk "hospitalisatieverzekering" zijn. Kijk na of in je hospitalisatieverzekering een dekking zit voor prothesen na een operatie (vaak wel) en welke gedekt worden (vaak maar 1 per medisch probleem en geen "comfortprotheses" (niet negatief bedoeld, gewoon geen andere term voor gevonden).

jaytje
Topic Starter
Berichten: 14

#7 , 20 jan 2016 22:35

Ik weet dat de standaard prothese vanuit de ziekteverzekering gedekt word, en inderdaad de comfortprothesen niet. Dit is in Nederland schijnbaar ook het geval. Het is dan ook in de voorgevallen rechtszaken in Nederland het geval geweest dat de rechter die individuen het recht heeft gegeven om zo'n prothese door hun verzekeraar te laten vergoeden, dus niet collectief. En daarom ben ik benieuwd of deze mogelijkheid er wettelijk gezien ook in belgie kan zijn. Mocht het volgens de wet zo geregeld zijn dat een rechter niet kan afwijken van het wettelijke vergoedingsregister, dan weet ik dat het geen zin heeft om die poging te wagen. Ik vind persoonlijk dat iemand van juist 30 jaar hier meer profijt van gaat hebben dan bijvoorbeeld een hoogbejaarde, met alle respect. Tandprothesen bijvoorbeeld worden ook pas vanaf 50 jaar vergoed, dus er bestaan in ons zorgstelsel weldegelijk vergoedingen welke beperkt zijn op leeftijden. Wie weet moet ik minister De Block eens een voorstel doen :)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 20 jan 2016 22:53

zowel in Nederland als in België kan een rechter niet afwijken van wat juridisch vastgelegd is. Als de rechter het dus toelaat, dan zal het zijn omdat het ofwel contractueel verplicht was voor de verzekeraar (en de verzekeraar dit ten onrechte betwiste), ofwel dat de wet de partner het recht zou geven om dit te krijgen maar de overheid ten onrechte weigerde dit te vergoeden.

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”