inning ereloon ziekenhuisarts

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

inning ereloon ziekenhuisarts

#1 , 15 jan 2016 21:36

Is het toegelaten dat een chirurg die een ingreep heeft gedaan waarbij de patient in het ziekenhuis verbleef zelf zijn ereloon int niettegenstaande
in de overeenkomst die de patient bij zijn opname tekende vermeld staat dat het ziekenhuis alle dokterserelonen zal factureren?
In dit geval heeft de patiënt na vele maanden nog geen factuur van het ziekenhuis ontvangen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 jan 2016 07:38

het principe is dat iedere zelfstandige zelf zijn eigen facturen uitschrijft (= in het geval van een arts, zijn ereloon int). Een overeenkomst tussen u en het ziekenhuis bindt in principe de arts niet, deze kan dus nog altijd zijn eigen prestaties factureren aan u. U dient dan in principe ook te betalen.

Echter, meestal zal de arts een overeenkomst hebben met het ziekenhuis dat het ziekenhuis in zijn plaats factureert. Daardoor betaalt u in de praktijk NORMAAL enkel aan het ziekenhuis. Deze overeenkomst kent u echter niet, dus het kan zijn dat bij nalatigheid van het ziekenhuis (= te laat de facturen in orde maken) of door een ander probleem, de arts toch het recht krijgt om te factureren aan u.

U moet dan ook de factuur onmiddellijk betalen, maar licht mss wel eerst het ziekenhuis in en vraag hen eventueel bevestiging dat de arts mag factureren aan u.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#3 , 16 jan 2016 07:50

U hebt een overeenkomst met het ziekenhuis lijkt mij, niet met de arts. Indien uw overeenkomst bepaalt dat u dient te betalen aan het ziekenhuis voor alle medische prestaties geleverd door de artsen die er werken dan zou ik daarop wijzen en weigeren te betalen aan de arts, tenzij de arts zelf het bewijs verstrekt van het ziekenhuis waarbij deze hun akkoord geven voor de rechtstreekse betaling en verklaren dat deze zal afgetrokken worden van hun rekening. Een overeenkomst tussen de arts en het ziekenhuis bindt u niet, zij moeten dat onderling maar regelen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 16 jan 2016 13:10

Volgens mij is men niet verplicht te betalen aan de ziekenhuisartsen indien in het opnameformulier duidelijk vermeld staat dat alles via één enkele ziekenhuisfactuur zal worden aangerekend. Indien men, zoals ik weet uit ondervinding, enkel en alleen dat formulier ondertekend heeft (dus geen enkele voorafgaande overeenkomst rechtstreeks met de artsen die in het ziekenhuis werken) dan zie ik niet in op welke grond men die artsen apart zou moeten betalen. De patiënt kent immers de werkrelatie (en de financiële overeenkomsten) tussen artsen en ziekenhuis niet. In veel gevallen weet hij ook niet welke arts prestaties heeft geleverd (nv. anaesthesist, patholoog anatoom, enz..) en zou dus iedereen zo maar een rekening kunnen aanbieden. In het ziekenhuis waar ik werd behandeld staat zelfs uitdrukkelij, in vette letters op het opnameformulier, "betaal nooit rechtstreeks aan de behandelende arts".

Ik kan me wel voorstellen dat sommige artsen het op hun zenuwen krijgen omdat ziekenhuizen blijkbaar eindeloos wachten met het opstellen van facturen. Zo werd ik verspreid over het jaar 2015 3 keer opgenomen in het ziekenhuis (waarvan 1 keer voor een dure ingreep die ik zelf volledig moet betalen wegens geen terugbetaling verzekering(en)) + een drietal consultaties: nog geen enkele rekening ontvangen (ik veronderstel dat die artsen nog geen cent aan ereloon hebben gezien...).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 16 jan 2016 18:59

Volgens mij is men niet verplicht te betalen aan de ziekenhuisartsen indien in het opnameformulier duidelijk vermeld staat dat alles via één enkele ziekenhuisfactuur zal worden aangerekend. Indien men, zoals ik weet uit ondervinding, enkel en alleen dat formulier ondertekend heeft (dus geen enkele voorafgaande overeenkomst rechtstreeks met de artsen die in het ziekenhuis werken) dan zie ik niet in op welke grond men die artsen apart zou moeten betalen. De patiënt kent immers de werkrelatie (en de financiële overeenkomsten) tussen artsen en ziekenhuis niet.
daar heb je een groot punt :)

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”