"eigen diagnose" staat in verslag moeder

kwispel
Topic Starter
Berichten: 572

"eigen diagnose" staat in verslag moeder

#1 , 09 dec 2015 00:17

Meerdere jaren nadat ik in een bepaalde instelling verbleef, werd mijn moeder daar voor een tijdje opgenomen ( andere afdeling, andere arts).
Via haar huidig arts vraagt mijn moeder haar dossier op. Daarin staat in langdurige en perfecte bewoordingen welke diagnose ( klopt wel niet maar kom) er bij mij in diezelfde instelling was vastgesteld. Vermits het hier om een lange en zeer specifieke term gaat, kan mijn moeder dit nooit hebben gezegd aan die arts. In de praktijk betekent dit wschl dat die arts bij haar collega arts heeft nagevraagd welke diagnose er bij het kind van mevrouw werd vastgesteld en werd dit in haar medisch dossier opgenomen. Kan dit wel? Is dit geen inbreuk op de privacy?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 09 dec 2015 10:31

Aangezien er zowel aandoeningen met een erfelijke factor bestaan, als dat aandoeningen beïnvloed kunnen worden door de omgeving, lijkt mij dit medisch zeker relevant.

kwispel
Topic Starter
Berichten: 572

#3 , 09 dec 2015 11:09

Die diagnose is onjuist, maar daar gaat het niet om. Het gaat me om het feit dat wanneer de moeder is opgenomen men zonder toestemming van haar op dat moment al volwassen kind info over een medisch dossier vraagt bij een collega.

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 09 dec 2015 11:13

Zoals ik al zei, dat kan medisch relevant zijn voor uw moeder. En of de diagnose juist is of niet, kunnen u en ik niet oordelen, wij zijn immers geen dokters.

kwispel
Topic Starter
Berichten: 572

#5 , 09 dec 2015 11:43

Als verslagen worden opgevraagd van mezelf, is daar altijd mijn eigen toestemming en handtekening voor nodig. Indien die arts aan mij had gevraagd, mag ik dit opvragen?, had ik nog kunnen tekenen. Maar feit is: hier worden zware ( en in dit geval onjuiste) diagnoses gewoon doorgegeven zonder enige toestemming. Het ging dan nog niet om een noodgeval van leven of dood. Hier moet toch wel een serieuze inbreuk gebeurd zijn.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 dec 2015 11:47

Uw standpunt blijven herhalen of in andere woorden omschrijven gaat u geen ander antwoord opleveren.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 09 dec 2015 11:52

Aangezien je hoe dan ook niets kunt bewijzen heeft het geen zin hier verder over te zeuren. Waarom zou uw moeder dat niet kunnen verteld hebben? Misschien met haar eigen woorden en dan in professionele bewoordingen neergeschreven door artsen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

kwispel
Topic Starter
Berichten: 572

#8 , 09 dec 2015 12:06

Het gaat hier om een zeer lange en uitzonderlijke wetenschappelijke term met dan nog variatie op. Niet depressie of borderline wat in de volksmond wordt gezegd. De enige mogelijkheid dat die arts die naam in haar verslag kon noteren, is dus door ten rade te gaan bij een collega. In mijn eigen verslag stond diezelfde term ( en dezelfde bijkomende uitleg met exact dezelfde woorden: 29 om precies te zijn). Het is dan nog een combinatie van zaken met een uitzondering in beschreven.
Neen, mijn moeder kan zich gezien haar toestand en situatie nooit die term hebben toegeëigend.

LeenW
Berichten: 12828

#9 , 09 dec 2015 12:16

Als verslagen worden opgevraagd van mezelf, is daar altijd mijn eigen toestemming en handtekening voor nodig. Indien die arts aan mij had gevraagd, mag ik dit opvragen?, had ik nog kunnen tekenen. Maar feit is: hier worden zware ( en in dit geval onjuiste) diagnoses gewoon doorgegeven zonder enige toestemming. Het ging dan nog niet om een noodgeval van leven of dood. Hier moet toch wel een serieuze inbreuk gebeurd zijn.
Kun je nu eens ophouden met uw diagnose onjuist te noemen? Ook al ga je daar ooit gelijk in krijgen (wat ik betwijfel), het is hier niet relevant dus stop met dit in elke post te herhalen.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 09 dec 2015 12:20

Als men in een psychiatrische instelling de patiënten vraagt naar hun aandoening dan zegt 99 percent dat ze daar ten onrechte zijn opgenomen.
Ontkenning is nu eenmaal eigen aan dergelijke patiënten, dat maakt nu net deel uit van hun ziekte.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

kwispel
Topic Starter
Berichten: 572

#11 , 09 dec 2015 12:39

En als die patiënten nadien tal van andere psychiaters hebben geraadpleegd, grondig klinisch onderzoek hebben ondergaan en al die psychiaters van oordeel zijn dat de collocatie en diagnoses foutief zijn, is het dan nog ten onrechte?
Wat jullie hier demonstreren, is: och, laat die gekken maar doen en zeggen, ze zijn toch gek, dus gelieve er geen aandacht aan te besteden. Luister er niet naar, want ze zijn ziek. Nogal mooi en vooral heel veel zeggend over hoe rot en slecht jullie als persoon wel niet zijn.


LeenW
Berichten: 12828

#13 , 09 dec 2015 12:47

Als dit topic enkel dient tot schelden en reclame maken voor een eigen blog, mag hier wel een slotje op.

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”