verhoogd kindergeld

deheugden
Topic Starter
Berichten: 75

verhoogd kindergeld

#1 , 23 nov 2015 19:43

Wij hebben een gehandicapte dochter. Nu is zij recent op een onderzoek geweest9zoals ieder jaar) en nu heeft de instantie voor gehandicapten, haar aandoening enkele punten verlaagd. De reden hiervan, is niet vemeld in de brief welke wij hierover ontvangen hebben. Zij abseren zich gewoon op het recente onderzoek.

Mijn vraag nu:
1- is er geen informatieplicht, zo ja, aan welke criteria moet deze voldoen? Wij weten nml niet waarom onze dochter minder punten(en dus een lager kindergeld) gekregen heeft.
2- moet zo'n onderzoek waar de instantie zich op baseert, niet aan bepaalde criteria voldoen?

dank voor uw reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sianna
Berichten: 156

#2 , 23 nov 2015 19:58

De reden dat ze dit onderzoek regelmatig opnieuw doen, is om te zien hoe uw kind evolueert. Al naargelang die evolutie passen zij de verhoging aan. Loopt zij achterstand in en is de evolutie positief, dan zullen er minder punten toegekend worden. Is de achterstand groter geworden, dan worden er meer punten toegekend of wordt het puntensaldo van het vorige jaar behouden.

Eens lezen: http://www.kvg.be/index.php?page=17#evalKB
In de link vind je de criteria die zij hanteren terug.

Enkele persoonlijke tips - mijn dochter heeft eveneens een (meervoudige) handicap en wij moeten ook regelmatig op controle:

- Hebt u bepaalde persoonlijke aanpassingen gedaan voor uw dochter (bvb: minder gaan werken of thuisblijfmoeder geworden, cursus gebarentaal gevolgd of nog aan het volgen...)?
- Hebt u uw woning op een bepaalde manier aangepast aan de handicap (kan gaan van traplift, tot een daglijn, gebruik van verwijzers/picto's....)?
- Zijn er bepaalde therapieën bijgekomen of weggevallen (en is dit gemeld?)
- Hebt u al eens uitgerekend hoeveel km's u rijdt om uw dochter naar de school/reva/creche/therapie te brengen (ik kwam uit op zo'n 600 km per week voor de standaard therapieën in het eerste jaar, momenteel zit ik aan 1600 km per week. De benzine is ook niet goedkoop en dit zijn km's die ik anders nooit zou moeten doen hebben.)?

En.... hebt u dit allemaal gemeld aan de betreffende arts? Met foto's, routeplannetje van goog maps bvb...

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 25 nov 2015 11:06

“Art.10.De beslissing houdende toekenning, herziening of weigering van een tegemoetkoming bedoeld in artikel 1 moet, op straffe van nietigheid, met redenen worden omkleed. Zij moet de volgende vermeldingen bevatten : 1° de mogelijkheid om bij de bevoegde rechtbank beroep in te stellen; 2° het adres van de bevoegde rechtbank; 3° de termijn om een beroep in te stellen en de wijze waarop dit moet gebeuren; 4° de inhoud van de artikelen 728 en 1017 van het Gerechtelijk Wetboek; 5° de refertes van het dossier en van de dienst die het beheert; 6° de mogelijkheid om opheldering te verkrijgen omtrent de beslissing bij de dienst die het dossier beheert of bij een aangewezen voorlichtingsdienst. Indien de beslissing de in het vorige lid opgesomde vermeldingen niet bevat, gaat de termijn om een beroep in te stellen niet in. Art. 19.De geschillen over de rechten, ontstaan uit deze wet, behoren tot de bevoegdheid van de arbeidsgerechten. Beroep tegen een beslissing van de Minister of diens gemachtigde moet ingesteld worden binnen drie maanden na de kennisgeving ervan”(27 FEBRUARI 1987. - Wet betreffende de tegemoetkomingen aan personen met een handicap).

Het verslag van het medisch onderzoek is niet voornoemde beslissing,die wel op dat verslag zal steunen
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

deheugden
Topic Starter
Berichten: 75

#4 , 25 nov 2015 20:39

Dank voor de reacties. Mijn vrouw heeft momenteel loopbaanonderbreking, krijgt ze iets van 200 euro aan uitkering. Dop lukt niet aangezien de rva haar dan niet met rust laat. Vervoer naar therapie en logo gebeurt door anderen, we hebben uiteraard maar 1 auto. Ze wordt met de bus gehaald en gebracht voor school. We hebben wel een grotere auto gekocht ivm de rolstoel welke zeker gaat komen.

Aanpassing van de woning is op dit moment niet nodig, in huis kan ze 'gewoon' bewegen.


Verder heb ik een beslissing mbt de redenen gevraagd bij de betreffende dienst, zij zouden binnen tien werkdagen moeten reageren. Dat is helaas nog niet gebeurt.

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”