2 consultaties voor bloedonderzoek

P_Master
Topic Starter
Berichten: 17

2 consultaties voor bloedonderzoek

#1 , 26 aug 2015 14:21

Beste

Ik heb vorige week dinsdag bloed laten aftappen bij mijn nieuwe huisdokter. De consultatiekost bedroeg € 25,00 waarvan € 6,00 rembeld. De dokter in kwestie is een geconventioneerde dokter. De reden voor het onderzoek was omdat ik me vaak moe voelde en bijgevolg misschen een ijzertekort kann hebben.

Wellicht zal ik binnen enkele weken een factuur ontvangen van het medisch centrum die mijn bloed heeft onderzocht.

Ik mocht van de dokter in dezelfde week op vrijdag terugkomen voor de resultaten. Op donderdag ben ik tot de vaststelling gekomen dat ik vrijdag niet kan en heb die dag dan gebeld om te vragen of hij de resultaten telefonisch kan meedelen.

Dit wilde hij niet doen en stelde mij een andere afspraak voor in de 3de week van september...

Vraagstellingen:

Mag een geconventioneerde dokter een 2de consultatie aanrekenen als ik enkel bij hem ga om mijn resultaten af te halen?

Mag ik aan de dokter vragen dat hij mij de resultaten gewoon naar mijn thuisadres stuur?

Ik ben namelijk van mening dat de bloedonderzoek betrekking heeft op de 1ste consultatie en wens bijgevolg enken die resultaten te hebben...


Alvast bedankt !
"I am the empty crib of Peter Pan

A silent kite against the blue, blue sky"

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 aug 2015 15:10

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 64#p367864

Het is echter niet omdat het bloedonderzoek betrekking heeft op de eerste consultatie, dat u niet zou moeten betalen voor een tweede consult indien u uitleg over de uitslagen van het bloedonderzoek wil.

Een betaling van een doktersvisite betekent niet dat je daarmee betaalt voor de volledige behandeling van 1 bepaald probleem, je betaalt voor het bezoek.

P_Master
Topic Starter
Berichten: 17

#3 , 26 aug 2015 15:20

Bedankt voor je snelle respons.

Dus als ik geen bijkomende informatie wil, mag ik gewoon aan de dokter vragen om de resultaten naar mij op te sturen?
"I am the empty crib of Peter Pan

A silent kite against the blue, blue sky"

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 26 aug 2015 15:41

Ik mag al jaren bellen naar de huisdokter de dag na een onderzoek. Ze geeft me dan de gevonden waarden telefonisch door. Enkel als er iets belangrijks is, vraagt ze me langs te komen Een eventueel voorschrift mag ik zo (gratis) gaan afhalen indien nodig.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 aug 2015 15:46

Dus als ik geen bijkomende informatie wil, mag ik gewoon aan de dokter vragen om de resultaten naar mij op te sturen?
De meeste dokters doen dit niet en je moet zelf terug op consultatie gaan en terug een consultatie betalen.

Allez bij mijn huisarts en ook bij mijn vorige is dit zo.

Ik weet dat er labo's zijn die altijd de resultaten opsturen naar de patient, maar om nu die onderzoeken juist te interpreteren, dit laat je toch best aan een arts over.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

artemis
Berichten: 3294

#6 , 26 aug 2015 16:00


Dus als ik geen bijkomende informatie wil, mag ik gewoon aan de dokter vragen om de resultaten naar mij op te sturen?
In principe wel maar op dat moment weet je nog niets over de resultaten van de laboanalyse.

Ik vraag aan mijn huisarts steeds om het labo ook een kopie naar mezelf te laten sturen, dat moet de dokter gewoon aanvinken op het formulier voor het labo.

Bij zowel mijn huisarts, als die van mijn man, als die van mijn moeder is de procedure als volgt: Na een bloedanalyse wordt er telefonisch contact opgenomen. Ofwel is alles in orde, dan is er geen gevolg. Is er medicatie nodig dan mag het voorschrift gratis afgehaald worden. Is er een ingewikkeldere behandeling nodig, dan volgt uiteraard een nieuw consult.

Boregard
Berichten: 245

#7 , 26 aug 2015 16:08

Vraag aan de dokter dat hij een kopie van het onderzoek laat opsturen (door het labo) aan jou w adres.
Zo gebeurt het hier bij ons.
Als ik teveel kruiskes zie bij 1 van het gezin ga ik naar de arts op consultatie en betaal die ook. Voor het remgeld moet je het niet doen. Onze gezondheid is meer waard.
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”