Naar huis of revalidatiecentrum ...

oneones
Topic Starter
Berichten: 23

Naar huis of revalidatiecentrum ...

#1 , 25 mei 2015 19:10

N.a.v. van mijn bericht - onterecht dement verklaard - wens ik volgende te weten.
Intussen is onze pa uit die home, het zogezegde revalidatiecentrum en via de spoed (door ons toedoen maar wel na gesprek met de arts van die home) in het ziekenhuis beland waar hij nu is sinds vorige woensdag.

Sinds hij in het hospitaal is heeft nog geen kalmeringsmiddel toegediend gekregen. Overdag is hij rustig zonder probleem, enkel s nachts is hij onrustig (heel angstig) en loopt hij wat rond. Vannacht hebben ze hem voor de eerste keer de slaapzak aangedaan ... het zal er ook van afhangen wie op dat moment werkzaam is.

Feit is dat hij beter en beter fysiek in orde komt, loopt alleen zonder hulp. Is wel wat wankel ... Gaat zelf zonder probleem naar het toilet en zo ...
Zijn hoofd is over het algemeen helder, ook al zijn er hier en daar dingen die hij verteld die niet kloppen. Bijvb. hij volgt alles in de gang, zet zijn stoel buiten de kamer en blijkbaar is er heel veel over en weergeloop van de verpleging (zoals in elk ziekenhuis). In zijn idee denkt hij daar mee te helpen en te vertellen waar er hulp nodig is enz. Voorts klopt alles wat hij zegt, naast het feit dat hij zich af en toe vergist van dag of gebeurtenissen die een paar dagen voordien gebeurd zijn waarvan hij denkt dat het vanochtend of dezelfde dag nog was.
Hij is zich heel goed bewust dat het niet altijd klopt in zijn hoofd maar gaat daar goed mee om en aanvaardt de uitleg hieromtrent.

Bijkomend is er een probleem gezien aan de schildklier waarvoor morgen een scan is gepland.


De behandelend arts zou hem graag een dag en nacht op proef naar huis laten gaan, gezien hij lijdt aan een delirium dat er was na de hartoperatie. (zijn thuisomgeving kan hem volledig tot rust laten komen)
Wij zien onze pa het liefst naar huis gaan, maar thuis zien ze dat niet zitten, ongeacht welk excuus men moet gebruiken.
Wij vrezen dat men zich thuis hevig zal verzetten zodat het niet zover komt ...

Weten dat onze pa hoopvol elke dag telt, is het schrijnend om te weten dat hij thuis niet gewenst is.

Hij mag in principe ook niet alleen gelaten worden zodat het ook voor ons onmogelijk is om hem bij ons te laten intrekken.

Men is van plan om er nog een ergotherapeut en een psycholoog bij te halen maar of het allemaal zo ver komt.

Feit is dat er een echte wantoestand is plaatsgevonden - dit verhaal duurt nu al een maand ! - tussen de verschillende leden van de familie. De moeder en de inwonende dochter verzetten zich hevig, een andere dochter heult mee maar is heel hypocriet naar mij en vader toe en wij zijn de zogezegde boemannen die ijveren dat pa kan thuiskomen.

Pa beseft dat er tegenstand is thuis maar denkt nog altijd dat hij zonder enig probleem naar huis kan eens het schildklieronderzoek achter de rug is.

Het jammere is dat hij nog geen trappen kan doen. Er is een steile trap (eigenlijk veel te gevaarlijk voor een 75-jarige) en zou op het gelijkvloers moeten slapen wat ze thuis niet zien zitten omdat ze dan o.a. (1 van de zovele redenen) zelf niet meer slapen. Onze moeder en de inwonende zus slapen reeds 10-tallen jaren op het gelijkvloers en nu pa zorgbehoevend is, is dit voor hen allesbehalve mogelijk ???

De behandelend arts zou thuiszorg plannen met kiné, huisverpleging, een bed, een valalarm enz.

Morgen is er een vergadering gepland met ons en de behandelend arts ... maar ik vrees dat het thuisfront al van s ochtendsvroeg aan de lijn zal hangen met de sociaal assistende, de dokter enz. zodat alles al in het water valt vooraleer de dokters wat dan ook hebben beslist.

Dit duurt nu al sinds eind april, het is om letterlijk ziek van te worden ...

Daarnaast heb ik het gevoel dat men onze pa opnieuw naar die home (revalidatiecentrum) willen sturen waar hij zo slecht behandeld was ... onbegrijpelijk !

Dan laat een mens zich overtuigen - terwijl hij er zo bang van was - om zich te laten opereren aan zijn hart en het resultaat is dat men hem niet meer in zijn huis toelaat en hem nog het liefst van al (zie het eerste verhaal) in een psycho-geriatrisch centrum ziet geplaatst worden.

De hypocrisie van dit alles wil dat men de schijn ophoudt naar hem toe dat men het beste met hem voor heeft terwijl men hem dieper en dieper in de vergeetput duwt als wijzelf niet ingrijpen, al weet ik niet wat we kunnen doen.

Vooral omdat hij niet alleen kan gelaten worden en toch een beetje opvolging nodig heeft, vooral s nachts.

We zouden hem willen zelf ontslag laten nemen in het hospitaal maar wat dan ?

Nu men thuis weet dat er een proefdag en nacht voorzien is thuis, begint men al te zeveren dat hij niets mag roken (hij rookt reeds 60 jaar !) of ook geen pintje mag drinken, al is het maar 1. Men weet niet meer welk excuus te gebruiken om hem toch maar niet naar huis te laten komen. Onbegrijpelijk !

De afgelopen 4 weken zijn loodzwaar geworden en het is nog niet einde verhaal en een oplossing hebben we ook niet.

Eén ding weten we zeker : pa laat zich niet meer overtuigen om nog langer in het hospitaal te blijven en nog veel minder om hem opnieuw in een opvangcentrum te laten plaatsen. Het enige dat hij wil is naar huis en tot rust komen ...

Wie weet raad ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 25 mei 2015 19:30

Kunt zelf u hem dan niet bij u in huis nemen?
Als de andere dat niet willen en er een plaats in een home dan zie ik niet in hoe u de andere familieleden kunt verplichten
persoonlijk voor jullie vader te zorgen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 25 mei 2015 23:48

Overdag is hij rustig zonder probleem, enkel s nachts is hij onrustig (heel angstig) en loopt hij wat rond.

loopt alleen zonder hulp. Is wel wat wankel ...
Zijn hoofd is over het algemeen helder, ook al zijn er hier en daar dingen die hij verteld die niet kloppen.
Bijvb. hij volgt alles in de gang, zet zijn stoel buiten de kamer en blijkbaar is er heel veel over en weergeloop van de verpleging (zoals in elk ziekenhuis).
In zijn idee denkt hij daar mee te helpen en te vertellen waar er hulp nodig is enz. Voorts klopt alles wat hij zegt, naast het feit dat hij zich af en toe vergist
Laat je pa maar onderzoeken door een neuroloog ...


De thuissituatie is een ander paar mouwen.

Reclame

oneones
Topic Starter
Berichten: 23

#4 , 26 mei 2015 10:37

@Roharro : onze pa wil enkel terug naar zijn eigen huis. Hij heeft dit verlaten voor een hartoperatie en wil naar zijn eigen stekje waar hij al 45 jaar woont.

Hij wil niet worden opgevangen maar in zijn eigen omgeving zitten, rustig, met tv, een sigaretje en af en toe een verfrissende pint. Kan je hem dit kwalijk nemen ? Denk het niet.

t Probleem is dat ze zich thuis dan niet meer vrij voelen om te praten (roddelen). De thuissituatie is altijd heel vreemd geweest ... hij werd altijd naar zijn kamertje gejaagd, liep zogezegd in de voeten, mocht niks vragen of niet teveel zeggen enz.

Zelf beseffen wij enerzijds ook dat hij beter zou worden opgevangen. Zelf kunnen we dit niet want wij gaan werken. De zus daarentegen werkt deeltijds (2 morgenden 4 uurtjes en 2 middagen van 4 uurtjes). Alle andere tijd is ze vrij ...

Wij vrezen ook dat hij op heel veel tegenstand en verzet gaat stuiten thuis, roepen, tieren, afblaffen voor het allerminste terwijl hij rust nodig heeft ...

Maar met een delirium ben je best in je eigen omgeving zodat het beetje verwardheid die hij nog heeft kan weggaan of tot een minimum herleid worden.

Daarom hopen we op een kans om hem thuis te laten komen.

Het vraagt veel geduld, begrip en toewijding. Ook daar willen we zoveel mogelijk helpen, maar het wordt niet toegestaan.

Het ziekenhuis wil pleegzorg aan huis regelen, valalarm, infrastructuur enz.

De middelen en hulp worden maximaal aangeboden maar men tekent maximaal verzet en dat is niet te begrijpen, dat men het zelfs nog niet wil proberen.

Als buitenstaander is het nog moeilijker te begrijpen want er spelen zoveel elementen mee die misschien niet allemaal te verwoorden zijn.

Ik kan me wel voorstellen hoe rot onze pa zich moet voelen, zeker vandaag, waar hij verwacht dat hij naar huis mag en we nog moeten afwachten wat het allemaal wordt.

Vanmiddag hebben we een gesprek met de dokter ...

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 26 mei 2015 11:32

In een aantal ziekenhuizen kan men effectief iemand testen op o.a. dementie.
Ter beuken in Antwerpen en ik dacht ook ergens in Edegem. (St-Jozef) ... neem daar eens contact mee op.
Deze zullen wel een organisatie kennen in uw buurt - een gesprek zelfs met een neuroloog is niet altijd sluitend.

Hebben het net meegemaakt met moeder. Deze scoorde nog meer dan voldoende.
Echter een bevriende geriatrische en psychiatrische hoofdverpleegkundige wees op het feit dat moeder steeds les had gegeven en dus zeer mondig was en veel kon verbergen daarom hoge punten scoorde. Bij een onderzoek van een dag zou dat niet helpen en zou ze door de mand vallen. Onderzoek is bij ons niet door gegaan gezien plots overlijden van moeder.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#6 , 26 mei 2015 14:35

Het lijkt me dat uw vader toch niet echt in staat is om momenteel zelfstandig te wonen, afgaande op uw beschrijving. Abstractie makend van de familiekwestie lijkt het me toch niet evident dat uw zus 'omdat ze toch deeltijds werkt' haar tijd in opvang gaat steken van iemand die blijkbaar toch enige zorg nodig heeft.

Indien u hem niet kan opvangen, de familie bij hem thuis het om welke reden dan ook niet ziet zitten en medisch gezien heeft hij begeleiding nodig, dan zijn er geen 10 000 oplossingen. In eerste instantie het medische probleem bekijken en laten evalueren of er al dan niet verbetering inzit. Indien hij beter wordt kan hij zelfstandig naar huis (en zou ik ware ik in zijn plaats een echtscheidingsprocedure onderzoeken, beter laat dan nooit misschien).
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 26 mei 2015 14:38

Het lijkt me dat uw vader toch niet echt in staat is om momenteel zelfstandig te wonen, afgaande op uw beschrijving. Abstractie makend van de familiekwestie lijkt het me toch niet evident dat uw zus 'omdat ze toch deeltijds werkt' haar tijd in opvang gaat steken van iemand die blijkbaar toch enige zorg nodig heeft.
idd. De deeltijdse tewerkstelling heeft mogelijks andere redenen, waarover u niet geschikt bent te oordelen.

Indien het uw mening is dat iemand die halftijds werkt, voor opvang dient te zorgen, kan u zélf het initiatief nemen en, indien u werknemer bent, tijdskrediet aanvragen. Meestal een recht en meestal binnen de 2 weken kan u daarmee starten. Of u kan zelfs, uit principe, voltijds tijdskrediet nemen en uw vader in huis nemen.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 26 mei 2015 14:54

Ik voeg me bij vorige opmerkingen.
Uw eis komt als egoïstisch over.
U kan toch uw intrek nemen in de woning van uw vader, dan kan u perfect voor hem zorgen.
U wilt blijkbaar het leven bepalen van andere mensen zonder zelf iets in de plaats te stellen.

Er is geen enkel juridische aspect verbonden aan uw vraag.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”