fiscaal bewijs dokter

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

fiscaal bewijs dokter

#1 , 04 mar 2015 11:07

Op een doktersbriefje staat geen vermelding van het ontvangen bedrag indien de dokter met een doktersvennootschap werkt.
Kan de patient bijkomend een fiscaal reçu eisen (uit een boekje met genummerde reçus)?
Of is die doker van rechtswege verplicht er zo een reçu bij te doen?
Ik dacht toch dat er steeds op één of andere wijze een geldig fiscaal attest moet worden afgeleverd door ALLE vrije beroepen.

ps: ik verwijs dus NIET naar de gewone briefjes waar steeds een reçu aanhangt (dokters zonder vennootschap)
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willyboy
Berichten: 897

#2 , 04 mar 2015 14:44

Dokters krijgen 4300 euro/jaar als ze zich aan de tarieven houden .Als er geen bedrag opzetten wil dat zeggen de ze zich niet aan de tarieven houden .Ze moeten dat uithangen in hun wachtplaats .....maar ze vertikken het .Eerlijke dokters (deze die zich aan de tarieven houd)hebben geen probleem om betalingsstrook (recu) in te vullen en mee af te geven .

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 04 mar 2015 17:49

Dokters die met vennootschap werken hebben andere briefjes.
Daar hangt NOOIT een kwitantie aan.
Nu is mijn vraag juist:
Mag ik dan een aparte kwitantie vragen als bewijs van de som die ik heb betaald?Het gaat niet over de tarieven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 05 mar 2015 20:00

Ik heb de vraag gestelmd aan FOD Financiën.
Vandaag heb ik antwoord gekregen en ze zeggen daarin dat dokters die via vennootschap werken nog steeds VRIJGESTELD zijn
van het afleveren van een (fiscaal) reçu!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 05 mar 2015 20:36

Ik weet dat er zo een wetsontwerp is/was, maar is dat al goedgekeurde wetgeving?
Vind er geen spoor van terug
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 05 mar 2015 23:04

Heb het gevonden. De oorspronkelijke datum van 1 januari 2015 voor de inwerkingtreding werd via een programmawet in december 2004 vervangen door 1 juli 2015.
Ik was bij een dokter en toen ik die om een ontvangstbewijs vroeg met daarop de effectief betaalde som onderverdeeld volgens de verschillende prestaties beet die mijn kop bijna af.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

jef007
Berichten: 1679

#7 , 22 sep 2015 14:11

goede reactie van Sander11!! dat zouden meer mensen moeten doen : op hun strepen staan als ze betalen aan een vrijberoeper of als ze in een restaurant geen BTW ontvangstbewijs krijgen bij de afrekening!

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”