Rolstoel gebruiker - minder valide

Everard
Topic Starter
Berichten: 18

Rolstoel gebruiker - minder valide

#1 , 08 dec 2014 06:48

Hallo allen,

Misschien via deze weg eens pols hoogte nemen.
Jammer genoeg ben ik een minder valide - rolstoel patient geworden door zwaar rugletsel.
Mijn onderste ledematen zijn niet verlamd.

Het volgende, ik heb een rolstoel verkregen via het ziekenfonds, de firma die mijn rolstoel moest leveren is eerst thuis gekomen achter de nodige ingevulde formulieren van ziekenfonds en dokter.
Meteen kreeg ik te horen , meneer u zal geen elektrische rolstoel kunnen verkrijgen omwille je niet verlamd bent aan de onderste ledematen " volgens de wet artikel xxx ", ik kan geen 20 meter meer te voet mijn benen verlammen door een geknelde zenuw waar ze niets meer kunnen aandoen als ik enkele meters te voet ga. Door de pijn in rug kan ikzelf de rolstoel niet manueel verrijden. Ik ben een zwaarlijvig persoon en mijn vrouwtje kan echt mijn rolstoel niet verduwen als er een kleine helling aankomt , laat staan mij over een borduur of stoeprand verhelpen. Mega mindy is ze niet. Dan maar een hulpmotor aangevraagd via ziekenfonds en andere dienst , wat blijkt nu voor een hulpmotor moet de begeleider ook een voorschrift van dokter kunnen voorleggen dus mijn vrouw dat ze eventueel reuma , knieletsel of iets dergelijks voorgeeft. anders heb ik geen recht op een hulpmotor. als ik een hulpmotor toch moest verkrijgen ben ik nog steeds afhankelijk van een begeleider want de bediening komt op het handvat van de rolwagen te staan, dus een bediening enkel vooruit en achteruit. Er is een type hulpmotor bijna hetzelfde met een bediening voor de rolstoel patient zodoende je ook links en rechts kan opdraaien, maar daar heb ik geen recht op melden ze. Even zelf een toertje alleen doen of een boodschap doen met rolwagen naar de supermarkt achter de hoek, dit wordt me allemaal ontnomen. Van een kasplantje gesproken , wel ik ben er één momenteel al twee jaar.
Misschien is het verkrijgen van een jachtgeweer gemakkelijker.

Als ik geen hulpmotor verkrijg wat kan ik verder nog doen om toch maar een oplossing te verkrijgen?

Dank jullie bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 08 dec 2014 07:29

een niet-juridische oplossing: is het mogelijk iets aan de zwaarlijvigheid (maagring?) te doen, dat kan een oplossing betekenen voor uw vrouw.

polk
Berichten: 437

#3 , 08 dec 2014 08:34

Kan u zelf geen hulpmotor of gemotoriseerde rolstoel aanschaffen, aangezien u blijkbaar geen recht hebt op een gratis model?

Reclame

LeenW
Berichten: 12825

#4 , 08 dec 2014 09:09

Het lijkt mij niet meer dan logisch dat als u iets gratis wilt, u daarvoor officieel mindervalide moet zijn. Als u inderdaad verlamd bent na enkele stappen, laat een dokter dit dan vaststellen zodat het nodige papierwerk in orde kan geraken.

Everard
Topic Starter
Berichten: 18

#5 , 10 dec 2014 05:28

hoi allen,

Ik ben volledig +66% minder valide en ik heb een rolstoel gekregen van het riziv , maagring meld er daar iemand. Ik ben tot 5 maal toe geopereerd geweest aan rug.
Ik ben een boom van een man 2m6cm en ik weeg 116 kg schouder 64 dus ik denk dat ik veel weeg door mijn gestalte dus normaal.
Nu na 5 maal geopereerd te zijn nemen ze niet een risico om nogmaals een andere ingreep te ondergaan.

Dus hulpmotor wordt aangevraagd omwille mijn vrouw mij niet over een stoeprand of helling kan duwen, woonachtig in heuvelland als je begrijp wat ik bedoel.
Zelf hulpmotor aanschaffen , +- 4000 euro.
Het enige probleem is de dag van vandaag dat mensen die een rolstoel met alles erop en eraan verkrijgen via het riziv hun rolstoel niet meer moeten inleveren na 4 jaar, om de vier jaar krijgen ze een nieuwe.
En ja hoor de oude plaatsen ze dan via tweedehands te koop voor honderden euro's bekijk maar elektr. rolwagens en scooters het staat er boem vol van.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 10 dec 2014 08:35

Waarom koop je dan geen zo'n tweedehandse rolstoel met motor voor enkele honderden euro's?

Er kan een héél goeie reden zijn waarom men automatisch, na 4 jaar, iedereen die een erkenning heeft, zo'n nieuwe rolstoel toekent zonder onderzoek. Het zou immers vaak véél duurder zijn om een gans controlesysteem op te zetten (rolstoel moet opgeladen worden, naar een soort van technische keuring, er moet dan een beslissing genomen worden, men zou in beroep moeten kunnen gaan, ...). Daardoor kiest men voor een goedkopere optie en maakt men het forfaitair.

ivm die maagring: ik stel de vraag gewoon omdat je jezelf als zwaarlijvig beschouwde. Dat ben je voor alle duidelijkheid niet met een gewicht van 116kg voor 2m06. Voor een maagring zou je niet in aanmerking komen.

Is het geen optie om te verhuizen naar een gebied dat minder heuvelachtig is? In Ieper zijn er nog genoeg woningen te huur/koop die aan een schappelijke prijs aangeboden zijn. Ondanks de vele kasseistroken zijn de voetpaden daar meestal ruim voor een rolstoel. Indien je een hogere leeftijd hebt (ik dacht al vanaf 50+) zijn er in Ieper zelfs assistentie-appartementen voorzien voor invaliden met een rolstoel. En dat op 400 meter van de grote markt. Vorig jaar waren er daar nog plaatsen vrij, mss dat er nu wel een wachtlijst zal zijn. Contacteer me in PM indien je meer info wil.

Everard
Topic Starter
Berichten: 18

#7 , 11 dec 2014 05:47

Hoi JPV,

Das pas geweldige info, trouwens Ieper is een heel mooie stad. Ik verdiep me daarin even.
Dank je voor de gegevens.

krisje1973
Berichten: 281

#8 , 15 dec 2014 13:14

Om de 4 jaar een nieuwe KRIJGEN?

Droom gerust verder.
Ik heb recht op vernieuwing na 4 jaar maar als ik een rolstoel wil, waar ik me zelfstandig mee kan verplaatsen, betaal ik veel.
Dit bovenop de wettelijke tussenkomst van de mutualiteit.

Mijn nieuwe rolstoel heeft me als opleg 2300 euro gekost.
Na 4 jaar is mijn rolstoel door het dagelijks 24u gebruik helemaal op.
Meestal moet ik het laatste jaar al doen met een half werkende rolstoel

Als er een blijvende invaliditeit is, word er aangeraden om eens contact op te nemen met de dienst maatschappelijk werk van je mutualiteit.
Zij kunnen zorgen voor inschrijving in het VAPH.

krisje1973
Berichten: 281

#9 , 15 dec 2014 13:43

Indien er een blijvende beperking is, is registratie in VAPH noodzakelijk.

Eens ingeschreven in het VPAH en goedkeuring is er een terugbetaling mogelijk voor rolstoelhulpmotor.

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”