medische beslissingen

emma111
Topic Starter
Berichten: 45

medische beslissingen

#1 , 19 nov 2014 22:48

Ik ben ongehuwd en samenwonend met mijn levenspartner maar we hebben dit (nog) niet laten "registreren" bij een notaris of dergelijke.
Nu moet ik enkele keren onder het mes.

In het geval dat er medische beslissingen genomen moeten worden wanneer ik tijdelijk of langer niet in staat ben dit te doen. Bijvoorbeeld een complicatie tijdens een operatie die met spoed een beslissing vergt tussen verschillende therapeutische opties terwijl ik onder narcose ben of een ernstigere complicatie waarbij ik in een permanente of tijdelijke comateuze toestand terecht zou komen. Komt deze verantwoordelijkheid automatisch aan mijn partner toe of moet ik daar bepaalde documenten voor opmaken zodat dit on betwistbaar vastgelegd kan worden?

Kan iemand mij op weg helpen met het antwoord of waar ik die informatie kan opzoeken of opvragen?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 nov 2014 08:06

los van een concreet antwoord op je vraag: indien je van mening bent dat je partner over zo'n zaken zou mogen beslissen, lijkt het me dat jullie ook andere zaken samen beslissen. Dan is het sowieso al interessant om minstens eens te kijken om voor een wettelijke samenwoonst. Dit heeft weinig nadelen op lange termijn en biedt jullie op korte termijn enkele zekerheden. Financieel verandert er quasi niks (enkel voor de bealstingen). Wettelijk samenwonen kan je in 5 minuten regelen.


http://www.notaris.be/admin/files/asset ... nwonen.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”