Doktersafspraak & id moeten afgeven

Den Tist
Topic Starter
Berichten: 59

Doktersafspraak & id moeten afgeven

#1 , 12 jun 2014 15:35

Beste,

Wij gaan nu al jaren met ons gezin naar het zelfde ziekenhuis. Altijd alle afspraken vlotjes nagekomen en betaald. Maar afgelopen maandag vroegen ze iets waarmee ik toch in mijn maag blijf zitten.

De bediende aan het onthaal vraagt blijkbaar bij een consultatie tegenwoordig, voor ambulante patienten, je paspoort en siskaart.
Je moet deze bij het onthaal achterlaten en na de consultatie bij de arts, krijg je na betaling van de consultatie aan het onthaal je paspoort en siskaart terug.
De onthaalbediende beweert dat ze dit MOET vragen van de directie anders mag de consultatie niet doorgaan en wordt er 30 € aangerekend.

1. Mogen ze eisen dat je je pas en siskaart aan het onthaal achterlaat.
2. Wie is er verantwoordelijk als die kaartjes ergens tussen hun papieren verloren gaan ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Berichten: 2871

#2 , 12 jun 2014 15:37

Neen, je IDkaart moet je zelfs ten alle tijden bij je hebben.
Een onthaalbediende is absoluut niet bevoegd om je documenten op te eisen.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 12 jun 2014 16:35

De ID kaart vervangt tegenwoordig de sis kaart. Die heb je eigenlijk niet meer nodig.
De ID moeten ze eigenlijk wel teruggeven.

Reclame

Asterx
Berichten: 155

#4 , 07 aug 2014 12:09

De werkwijze van het onthaalpersoneel doet mij vermoeden dat U het heeft over het ziekenhuis Middelheim.
Ik heb mij over deze werkwijze ook eens geïnformeerd bij de bedienden zelf.
Deze werkwijze wordt gehanteerd doordat patiënten vroeger na hun consultatie gewoonweg doorgingen zonder te betalen.
Men betaald daar nu eenmaal niet aan de arts zelf maar aan de onthaalbedienden.
Ik weet dat men geen ID mag achterhouden, maar begrijp ook wel dat de artsen niet gratis werken.
Maar het is inderdaad geen correcte werkwijze zoals u aangeeft.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 aug 2014 12:15

Je identiteitskaart krijg je onmiddellijk terug.
bij ons in de kliniek heb je twee soorten dokters, bij de ene ga je naar het onthaal en krijg je klevers(etiketten) en betaal na een week of drie via je bank, enkel het remgeld.

De andere soort dokters moet je ook naar het onthaal, je krijgt klevers mee maar je moet aan de arts zelf betalen en hij geeft je u getuigschrift dat je dan naar het ziekenfonds kan doen en zo je geld terug krijgen..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 10 aug 2014 18:58

OCMW ziekenhuizen hadden/hebben al jaren wegens de vele fraude een regeling.
Zonder enig papier ziekenkas(SIS) en geen I.K. € X als voorschot.
Geen I.K. maar wel SIS Y voorschot. ( veel fraude)
IK.maar geen SIS idem als eerste
IK. en SIS een bepaald voorschot al naargelang de behandeling.
Vorige week net geweest in ziekenhuis - briefje huisarts - te betalen € 25 en daarna afrekening € Z teruggekregen.

In een niet OCMW ziekenhuis weigert men gewoon indien geen SIS en I.K. Reden teveel niet betalers en fraude
Nu dus alleen nog I.K. die wordt gevraagd.

Dus simpel geen I.K. geen verzorging.

artemis
Berichten: 3293

#7 , 10 aug 2014 20:03

Theoretisch is de SIS kaart afgeschaft vanaf begin dit jaar en zou alles nu op de ID kaart moeten staan. Bij de apotheek gaat dat vlotjes maar blijkbaar zouden nogal wat ziekenhuizen achteroplopen met de omschakeling. Misschien heeft het daarmee te maken. Niet dat ik het goedkeur.
Ik wou mijn SIS kaart weggooien maar mijn apotheek heeft me aangeraden ze nog bij te houden, specifiek voor een eventueel ziekenhuisbezoek. Ze lopen daar achter hoewel dat niet zou mogen zijn.

Men zou geen ID kaart mogen achterhouden. Hoewel nog zo vaak toegepast..... Pas nog in een zwembad, ID kaart moeten afgeven als borg voor de sleutel van een locker, ID kaart achterlaten om petanqueballen te mogen lenen in een zomerbar die door de stad georganiseerd wordt.
In sommige gevallen is het een vrije overeenkomst maar niet altijd.

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”