Rechter overlegt met familielid voor rechtzaak

JuridischVraagje
Topic Starter
Berichten: 1

Rechter overlegt met familielid voor rechtzaak

#1 , 06 mei 2014 15:32

Ik kamp zelf al lange tijd met een depressie en ben enkele maanden geleden gedwongen opgenomen geweest in een psychiatrische instelling na een zelfmoordpoging.

Enkele gegevens:
- Ik ben volwassen en was dat ook tijdens de gedwongen opname
- Ik woon bij m'n moeder
- Tijdens de gedwongen opname studeerde ik nog en was ik dus nog van haar ten laste

Ik ben nu te weten gekomen dat de vrederechter die moest beslissen over de collocatie mijn moeder heeft opgebeld een dag voor de rechtzaak. Dit heeft ze gedaan om de mening van mijn moeder te horen. Ik wist hier zelf totaal niks van. Meer nog, de rechter heeft toen mijn moeder telefonisch verteld dat de opname zeker met 40 dagen verlengd ging worden.

Uiteindelijk heeft de rechter me toch laten gaan en heeft daarna terug met mijn moeder gebeld om haar te verzekeren dat ik de volgende keer niet vrijgelaten zal worden.

Voor de duidelijkheid: de rechter heeft mijn moeder nooit gezien en ik was niet op de hoogte dat de rechter telefonisch contact heeft gehad met mijn moeder.

Is dit wel wettelijk? Mag een rechter een getuige voor de rechtzaak opbellen? En als dat mag, dan kan het toch niet dat ze haar vonnis al op voorhand verteld?
Mocht dit ooit nog eens gebeuren, kan ik hier dan iets tegen doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke
Berichten: 2434

#2 , 06 mei 2014 15:54

Jij kunt best een advocaat nemen.

Wat is de mening van de betrokken hulpverlening? Hebben zij verslagen overgemaakt aan de rechtbank?

Reclame

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”