Vraag over het begrip "ten laste zijn" bij de mutualiteit

kris_b
Topic Starter
Berichten: 7

Vraag over het begrip "ten laste zijn" bij de mutualiteit

#1 , 29 apr 2014 11:09

Vraagje over het begrip "ten laste zijn" bij de mutualiteit. Mijn situatie is als volgt:

-ikzelf werk voltijds als bediende
-wij hebben er voor gekozen dat mijn vrouw niet gaat werken en thuis blijft om voor onze zoon van 3 jaar oud te zorgen; zij krijgt dan ook geen enkele uitkering
-één kindje, nu ongeveer 3 jaar oud
-mijn vrouw en zoon zijn bij mij "ten laste" bij de CM
-wij hebben een Hospitaalplan hospitalisatieverzekering

Nu ben ik aan het overwegen het nieuwe MediKo plan van de CM erbij te nemen, ziet er heel interessant uit. Ben aandachtig de algemene voorwaarden aan het doorlezen en één clausule maakt me wat ongerust:

"Bij overlijden van de verzekeringnemer, eindigt de aansluiting van zijn/haar personen ten laste op de laatste dag van de maand van overlijden."

Aangezien mijn vrouw en zoontje bij mij ten laste staan, betekent dit dan dat, moest ik overlijden, mijn vrouw en zoon onmiddellijk hun hospitalisatieverzekering kwijt zijn?

Nu ben ik niet van plan om in de nabije toekomst te overlijden, maar dit is dan toch een reusachtig risico voor ons? Zijn er dan manieren om dit te vermijden, in onze situatie waar mijn vrouw niet werkt, zodat wij allebei "op ons eentje" ingeschreven zijn bij de CM, en ons zoontje bij één van ons? Als dat mogelijk is, wil ik daar graag extra voor betalen want ik voel me er nogal ongemakkelijk bij dat mijn zoontje, moest het ergste met mij gebeuren, volgende maand al zonder hospitalisatieverzekering zit.

Nota: Als ik de algemene voorwaarden van onze Hospitaalplan hospitalisatieverzekering, er op nalees, zie ik daar dezelfde clausule bij overlijden van de verzekeringnemer.

Dank voor alle info die jullie mij kunnen verstrekken!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 29 apr 2014 14:20

Lijkt mij niet zo vreemde clausule, aangezien u na uw overlijden niemand meer ten laste kan hebben. En aangezien het contract op uw naam staat, eindigt dit dan ook bij uw overlijden.

Na uw overlijden wordt uw vrouw dan gezinshoofd, met uw zoon ten laste, en zij kan dan zelf een gelijkaardige verzekering afsluiten. En aangezien ze tot dan verzekerd was via u, zal er normaal ook geen wachttijd zijn, maar gaat de dekking meteen in vanaf het tekenen van het contract.

kris_b
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 29 apr 2014 14:26

Ah, dank Turaki voor het antwoord! Da's dus al een hele opluchting dat, in het spijtige geval ik zou komen te gaan, mijn vrouw de verzekering voor haarzelf en mijn zoon kan overnemen, zonder wachttijd en zonder rekening te houden met eventuele medische problemen die er niet waren bij het opstarten van het originele contract maar misschien ondertussen opgetreden zijn!

(en dat is het geval, met enkele probleempjes die ondertussen opgetreden zijn die er nog niet waren toen we de hospitalisatieverzekering afsloten - dus we handelden volledig tergoedertrouw - zouden we wellicht nooit meer die verzekering krijgen, of met een veel hogere premie of met uitsluiten van bepaalde zaken)

Reclame

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”