Reanimeer mij niet wetgeving?

MenM
Topic Starter
Berichten: 33

Reanimeer mij niet wetgeving?

#1 , 14 dec 2013 18:02

Hallo iedereen

In Nederland zijn hulpverleners verboden om je te reanimeren als je een soort van ketting bij hebt waarop staat dat je niet gereanimeerd wil worden. Dat is zo bij wet geregeld.
Nu vroeg ik mij af of er in België ook iets dergelijks bestaat?

Hartelijk dank voor eventuele antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 14 dec 2013 21:01

zoiets bestaat, dat noemen ze een DNR formulier (Do Not Resuscitate), iets wat men ten alle tijde op zak dient te hebben.

indien men dat formulier niet op zak heeft zijn de ambulanciers/mug-arts bij wet verplicht de nodige handelingen te treffen die zijn aangeleerd.

wat er in het kort op het DNR formulier staat;


‘DNR-code I’ staat voor ‘geen cardiale reanimatie bij hartstilstand’. In deze situatie krijgt de patiënt alle nodige medische zorgen, maar ingeval van een hartstilstand zal geen hartmassage of elektrische defibrillatie (verklarende woordenlijst) meer toegepast worden.
‘DNR-code II’ staat bijkomend – naast het niet meer reanimeren - voor ‘geen uitbreiding van de bestaande medische zorgen’, waarbij dan nog gespecificeerd dient te worden welke medische zorgen men medisch nutteloos acht en niet meer wil toedienen: vb. kunstmatige beademing, nierdialyse, kunstmatige vocht- en voedseltoediening,…
‘DNR-code III’ staat bijkomend tot DNR-code II voor ‘afbouwen van de bestaande medische zorgen’, meestal in het licht van een naderend en onafwendbaar levenseinde (bvb stoppen van antibiotica, antistoltherapie, enz.).

Dust
Berichten: 61

#3 , 31 dec 2013 23:36

Ik zou wel eens willen weten welke hulpverlener op zoek gaat naar zo'n document bij een reanimatie. Als een omstaander/naaste hier dan niet mee voor de dag komt, word je zeker gereanimeerd.

Reclame

Mariette
Berichten: 2507

#4 , 01 jan 2014 09:58

In België heeft men ook de LEIF kaart waarop vermeld staat dat men een wilsbeschikking heeft.
Deze kaart bewaart men bij uw ID kaart.

http://www.leif.be/nl/leifkaart/wat-is- ... kaart.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”