medicinale cannabis

ianneke
Topic Starter
Berichten: 4

medicinale cannabis

#1 , 17 mei 2013 22:21

hallo allemaal

mijn vraag is vrij simpel
ik vroeg mij af of het ondertussen in belgie is toegestaan om medicinale cannabis te roken.

reden hiervoor is

ik ben al 10 jaar depressief, leid aan een angststoornis, ptss die ook nog eens leiden tot heel de dag angstzweet te hebben wat het leven een ware hell maakt.

ik slik 16 pillen per dag om iets of wat rustig door te dag heen te kunnen gaan, maar die pillen doen hun werk niet meer

nu heb ik een paar jaar geleden de heilige cannabis ontdekt.

en ik moet zeggen, er is een hele nieuwe wereld voor mij opengegaan,

ik voel mij goed, ben actief, euforisch, zweet NIET en voel me gelukkig erdoor, iets wat ik 10 jaar niet meer gevoeld heb.

heb zowat alles opgezocht over cannabis en het heeft enkel voordelen voor mij, maar... het is illegaal in belgie

maar vroeg me dus af of er een manier bestaat zodat het toegelaten is voor medicinale cannabis te roken hier in dit landje geregeerd door holbewoners (sorry maar het is zo)

vriendelijke groeten, ian

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 17 mei 2013 22:48

Cannabis is cannabis. Medicinale cannabis bestaat niet. Cannabis is verboden in België.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

ianneke
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 17 mei 2013 22:50

medicinale cannabis bestaat wel en cannabis is niet volledig verboden in belgie
dus aub ik vraag hier voor deftige informatie en niet een persoonlijke mening

Reclame

WP002
Berichten: 1479

#4 , 17 mei 2013 23:07

1) Medicinale cannabis is óók cannabis.
2) Cannabis is tot nader orde wél verboden in België.

ianneke
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 17 mei 2013 23:15

1: er zijn universiteiten die medicinale cannabis uittesten op mensen met MS (en een vergunning krijgen)
2: je mag 3gram of 1 plant hebben in belgie...

Franciscus
Berichten: 38595

#6 , 17 mei 2013 23:25

In België is er geen toelating voor medicinale cannabis.
Medicijnen mogen/kunnen enkel via apotheek bekomen worden ook in een ziekenhuis is het de apotheker die de medicijnen voorgeschreven door een dokter levert.
Dus het is iets dat een dokter voorschrijft en mag voorschrijven ( uit de lijst van toegestane producten) en een apotheker die het voorschrift kan en mag leveren.
En dat kan dus niet in België.

Er zijn wel enkele wetenschappelijke experimenten bij mijn weten (universitaire instellingen en sommige pijnklinieken)

Het fabeltje van 3 gram of één plant .....
Kan de laatste poster mij daarvoor de wettekst een bezorgen.
Ik heb een donkerblauw vermoeden dat u die niet zal vinden.

ianneke
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 17 mei 2013 23:33

naja je word gewoon zo goed als "niet" vervolgd door het bezit van die hoeveelheid thuis.

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 18 mei 2013 00:21

naja je word gewoon zo goed als "niet" vervolgd door het bezit van die hoeveelheid thuis.
"De vervolging heeft de laagste prioriteit."
Het blijft wel verboden.
Medicinale cannabis bestaat niet; er wordt wel gezocht naar medicinale toepassingen van cannabis. De toepassing kan medicinaal zijn, het product niet. Een "medicinale jenever" is en blijft jenever. :wink:
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

artemis
Berichten: 3294

#9 , 18 mei 2013 12:17

In Nederland wordt er wel medicinale cannabis verkocht. Deze 'mediwiet' wordt gecontroleerd en legaal gekweekt met het oog op een constant eindproduct maar kan er alleen op dokters voorschrift verkregen worden. Al is en blijft mediwiet in België volstrekt illegaal, toch zijn er hier artsen die het voor bepaalde aandoeningen willen voorschrijven. De patiënt moet het daarna zelf in NL gaan halen.

http://www.cannabisbureau.nl

Het is mij uit de vraagstelling niet helemaal duidelijk of de TS het hier over mediwiet, dan wel over gewone cannabis heeft die hij voor medische redenen wil gebruiken, al maakt de Belgische wet geen onderscheid.

ElToroLoco
Berichten: 2

#10 , 18 mei 2013 19:05

Het fabeltje van 3 gram of één plant .....
Kan de laatste poster mij daarvoor de wettekst een bezorgen.
Ik heb een donkerblauw vermoeden dat u die niet zal vinden.
Omzendbrief COL2/2005 van het college van procureurs generaal bij de hoven van beroep.
Minimale prioriteit voor cannabisbezit, het blijft verboden maar zal zonder verzwarende omstandigheden niet vervolgd worden.
Eén van die omstandigheden is als je een probleemgebruiker bent en over het algemeen wordt dit pas beoordeeld vanaf de 3de maal dat je een PV voor cannabisbezit krijgt. Voordien krijg je enkel een VPV.
De facto gedoogbeleid op bezit, geldt tot 1 plant of 3gr.

WP002
Berichten: 1479

#11 , 18 mei 2013 21:59

het blijft verboden
QED.

Creatief
Berichten: 2513

#12 , 19 mei 2013 11:05

Ik heb ooit een synthetische drug gekregen in druppelvorm. Je kon het gelijk stellen met cannabis. Een paar druppeltjes ... en ik vertoefde onmiddellijk in een andere wereld. Ik werd er volledig high van, ging pijnloos door het leven.
Toen mijn fysiotherapeut in het rapport aan de huisarts vermeldde, toen vielen de ogen bijna uit zijn oogkassen. Toch schreef hij het voor omdat hij niet anders kon.
Aangezien de druppeltjes erg klein waren, druppelde ik toen op mijn hand. En lekken maar, oh wat was dat toch een heerlijk zoetig goedje.
De naam ken ik echter niet meer van het flesje (of flesjes). Ik meende dat het een synthetisch opiaat was.
De synthetische drug werd wel voorgeschreven om pijn te onderdrukken, maar het had meer effect dan dat alleen.
Het ging echter om een hevige opstoot van ...

Hawkee
Berichten: 160

#13 , 19 mei 2013 16:37

Medicinale cannabis is niet verkrijgbaar in België.
In juli 2001 verscheen wel een Koninklijk Besluit in het Belgisch Staatsblad dat bepaalde dat er klinische proeven uitgevoerd mochten worden met medicinale cannabis. Deze proeven moeten echter eerst gemeld worden en goedkeuring krijgen. Enkel artsen verbonden aan een universitair ziekenhuis of een erkende pijnkliniek mogen de klinische proeven uitvoeren.
bron: http://www.druglijn.be/drugs-abc/cannab ... orden.aspx

Franciscus
Berichten: 38595

#14 , 21 mei 2013 00:37

Omzendbrief is GEEN wettekst .
Het legt alleen aan de politie op hoe te handelen.
Vb bezit en rijden ..... al niet meer van toepassing
bezit en minderjarige kinderen niet van toepassing
Bezit en niet volgen van voorwaarden
enz enz
Blijft gewoon strafbaar.

marnix1
Berichten: 1

#15 , 17 mei 2015 15:22

Dag Ian,

over welke cannabis heb je het dan??
Als ik cannabis voor depressies en angsten ingeef dan
zie ik door het bos de bomen niet meer.

En verder, mag een Belg nog naar Maastricht gaan voor cannabis??

Vele groetjes!

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”