Uitsluiting bijkomende ambulante verzekering

Creatief
Topic Starter
Berichten: 2513

Uitsluiting bijkomende ambulante verzekering

#1 , 21 mar 2013 21:51

Begin dit jaar wou ik ook een bijkomende ambulante verzekering afsluiten (dus buiten de hospitalisatieperiode).
Mits ons handetekening zou deze verzekering vanaf 1 maart zijn gestart, maar aangezien de kosten van hospitalisatie nog niet volledig werden terug betaald, vertikte ik het ook om het contract te ondertekenen. Trouwens ik had de documenten nog niet volledig ingevuld om zijn huidige situatie te situeren, zoals hiernaar gevraagd werd.

In verband met deze extra verzekering "ambulante kosten" kreeg ik vanmiddag ongevraagd een brief, die luidt als volgt:

De ondergetekende verklaren dat verzekeringsovereenkomst nr. x, afgesloten krachtens artikel 138 van de wetvan 25 juni 1992 op de landverzekeringsovereenkomst, de kosten die verband houden met de hierna vermelde chronische ziekten en handicaps NIET vergoed.

Deze uitsluiting is gebaseerd op de chronische ziekten en handicaps die de verzekeringsnemer of verzekerde krachtens artikel 5 heeft meegedeeld aan de verzekeraar. Ze doet geen afbreuk aan de wettelijke mogelijkheid voor de uitsluiting van andere ziektekosten of van ziektebeelden die de verzekeringsnemer of de verzekerde niet heeft meegedeeld.

Van de verzekeringsdekking uitgesloten aandoeningen: ziekte van Graves en GO.

Definitie:
Ziekte van Graves wordt beschouwd als een endocrinologische, nutritionele, metabole of immuniteitsaandoening.

Uitsluitingen:
Alle kosten met betrekking tot de diagnose en de behandeling van ziekte van Graves, inclusief deze met betrekking tot de oorzaken en de directe gevolgen ervan, zijn van verzekeringsdekking uitgesloten. Zo zijn de volgende kosten – in of buiten een zorginstelling – van verzekeringsdekking uitgesloten:
- Consultaties bij zorgverstrekkers
- Labo-analyses
- Weefselonderzoeken
- Medische technische onderzoeken
- Genetische onderzoeken
- Medische en paramedische behandelingen, inclusief het gebruik van toestellen en materiaal (bijvoorbeeld wegwerpmateriaal, vsiceroynthese en endoscopisch materiaal, prothesen en implantaten)
- Geneesmiddelen
- Revalidatiebehandelingen
- Vitamines, miniralen en voedingssupplementen
- Voedingsmiddelen (bijvoorbeeld dieetvoeding en parenterale voeding)
- Plastische-reconstructie chirurgie
- Wondzorg
- Follow-up onderzoeken en behandelingen
- Hulpmiddelen voor de zelf-monitoring van de ziekte

Ondanks een sk-patiënt door zijn ziekte getekend is voor het leven, wordt hij nog eens een tweede keer gestraft en uitgesloten voor een bijkomende verzekering.

De verzekeringsmaatschappij verwijst hier naar een wetgeving die verwijst naar een wetsartikel uit 1992.

Wanneer ik even google constateer ik dat deze wetgeving gewijzigd is, nl.:

http://www.presscenter.org/nl/pressrele ... et-een-han" onclick="window.open(this.href);return false;

Ben ik nu fout of is de verzekeringsmaatschappij fout? Het betreft hier wel een bijkomende verzekering voor ambulante kosten buiten de hospitalisatieperiode. Mijn partner is 59 jaar oud.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief
Topic Starter
Berichten: 2513

#2 , 24 mar 2013 12:16

Ik breng dit topic even terug naar boven.

VDG2
Berichten: 785

#3 , 24 mar 2013 13:38

De zgn. Wet Verwilghen (Wet 20 juli 2007 tot wijziging, wat de private ziekteverzekeringsovereenkomsten betreft, van de wet van 25 juni 1992 op de landverzekeringsovereenkomst) heeft art. 138bis-6 in de wet van 1992 ingevoegd. De verzekeraar mag alle kosten die verband houden met de aandoening uitsluiten die bestaan op het ogenblik van het sluiten van de overeenkomst.

Art. 138bis-6. Chronisch zieken en personen met een handicap.
Vanaf 1 juli 2007 tot en met 30 juin 2012, heeft elke kandidaathoofdverzekerde, die chronisch ziek of gehandicapt is en de leeftijd van vijfenzestig jaar niet heeft bereikt, recht op een ziektekostenverzekering, met dien verstande dat de kosten, die verband houden met de ziekte of de handicap welke bestaat op het ogenblik van het sluiten van de verzekeringsovereenkomst, onverminderd artikel 138bis-5 van de dekking mogen worden uitgesloten. De premie moet deze zijn die aangerekend zou worden aan dezelfde persoon indien wij of zij niet chronisch ziek of gehandicapt was.
Onverminderd de toepassing van de artikelen 5 en 95 wat de informatie met betrekking tot de genetische gegevens betreft, wordt aan de verzekeringsovereenkomst een document gehecht dat nauwkeurig de bedoelde ziekte of handicap alsmede de kosten bepaalt die van de dekking uitgesloten zijn of slechts beperkt worden gedekt. De Koning bepaalt het model van het document.
Onverminderd de bevoegdheid van de hoven en rechtbanken worden de geschillen met betrekking tot de kosten die van de dekking uitgesloten zijn of slechts beperkt gedekt worden, eerst voorgelegd aan een door de Koning bij een besluit vastgelegd na overleg in de Ministerraad, opgericht bemiddelingsorgaan.
De verplichting om een ziektekostenverzekering aan te bieden aan chronisch zieke of gehandicapte kandidaat-hoofdverzekerden zal uiterlijk op 1 januari 2012]2 het voorwerp uitmaken van een evaluatie, waaraan het Kenniscentrum, de Beroepsverening van de verzekeringsondernemingen (Assuralia) en patiëntenverenigingen zullen deelnemen. De Koning bepaalt voor 1 juli 2012, bij een besluit vastgelegd na overleg in de Ministerraad, of deze verplichting na 30 juin 2012 behouden blijft wanneer de resultaten van de evaluatie aantonen dat er een aangehouden en aanzienlijke vraag bestaat tot het sluiten van de in dit artikel bedoelde ziektekostenverzekering.


Deze bepalingen zijn verlengd na 30 juni 2012. KB van 20 JUNI 2012 houdende uitvoering van artikel 138bis-6 van de wet van 25 juni 1992 op de landverzekeringsovereenkomst.

Artikel 1. De verplichting bedoeld in artikel 138bis-6 om een ziektekostenverzekering aan te bieden aan chronisch zieke of gehandicapte kandidaat-hoofdverzekerden wordt behouden na 30 juni 2012.

Reclame

Creatief
Topic Starter
Berichten: 2513

#4 , 24 mar 2013 13:49

Bedankt, VDG2. Ik stel dus vast dat we uitgeloten blijven voor deze ziekte.

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”