toxicomanie

candise
Topic Starter
Berichten: 109
Locatie: oostende

toxicomanie

#1 , 20 mar 2013 13:02

vraagje, indien je een attest hebt van toxicomaan, hoeveel bedraagt dan de uitkering van het ziekenfonds, laatste maand kon mijn vriendin maar 10 uur per week meer werken nav haar toestand. Volgens dat ik begreep van haar heeft ze 4 jaar gewerkt, parttime, vast contract van 12 uur per week maar ze deed meer uren dan dat, ik schat dat ze gemiddeld zo een 16 uur per week werkte .... Ik heb gehoord van iemand dat je als toxicomaan 65 procent invalide bent maar weet niet of dit waar is ? mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
candise
Topic Starter
Berichten: 109
Locatie: oostende

#2 , 22 mar 2013 07:42

tja, weet dat dus hier ook al niemand ? :(

eylis
Berichten: 8842

#3 , 22 mar 2013 09:10

even ter verduiidelijking... maar bedoel je met "toxicomaan" iemand die verslaafd is aan medicijnen.drugs?
Voor zover ik weet, is dat geen ziekte en geeft die diagnose géén recht op een toekenning van handicapspercentage.
Het enige wat na jarenlang overmatig medicinaal gebruik kan gebeuren is, is dat er dusdanige schade aan het lichaam ontstaat dat je dan een handicap ontwikkelt.
bijvoorbeeld; jarenlange drugsverslaving kan dermate hersenschade veroorzaken dat je niet meer normaal en vernatwoordelijk kan functionneren.
Maar zoveer ik weet kan een drugs-medicijnenverslaafde persoon op momenten dat hij/zij niet kan functionneren wegens zijn/haar drugs/medicinaal gebruik enkel maar op ziekteverlof. Dat is geen handicap.

Reclame

candise
Topic Starter
Berichten: 109
Locatie: oostende

#4 , 23 mar 2013 18:43

ja, is drugsverslaving, gebruik van methadone ... en dit na jarenlange verslaving aan heroine, denk niet dat het verantwoordelijk is om die te laten werken aangezien de kans op herval nog steeds heel reeel is

eylis
Berichten: 8842

#5 , 25 mar 2013 09:25

hoe dan ook candise, dan valt de persoon gewoon onder de ziektewetgeving (mutualiteit). Ik denk niet dat de persoon een uitkering kan krijgen op bais van een handicap.

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”