Hospitalisatieverzekering betaalt apotheekkosten niet terug!

Creatief
Topic Starter
Berichten: 2513

Hospitalisatieverzekering betaalt apotheekkosten niet terug!

#1 , 19 mar 2013 22:40

We zijn zeer goed verzekerd bij een Belgische verzekeringsmaatschappij bij een mogelijke hospitalisatie. Dit betreft een groepsverzekering. Zonder ook maar één cent franchise te betalen, krijgen we alle gemaakte kosten terug, nl. 3 maanden voor de hospitalisatie en 9 maanden erna. Het betreft hier natuurlijk de kosten, die relevant zijn met de opname.

Jammer genoeg, ze sturen me van het kastje naar de muur. De ene keer moet ik bedelen om de remgelden voor raadplegingen van de artsen terug betaald te krijgen. Dit kan ik staven a.d.v. uittreksels van de CM. Dan gaat het om een brillenglazen. De andere keer weigeren ze me de medicatiekosten terug te betalen van een apotheek, waarvan het computersysteem faalde.

De apotheek had, aangezien zijn computer weigerde nog tickets af te drukken, een algemene print-out gegeven van de medicatie. Alle gegevens werden vermeld, waaronder kostprijs, datum, remgeld, arts, RIZV-nrs. Enz. Daarnaast vulde hij nog handmatig een BVAC-document in, waarin hij zorgvuldig de print-out overschreef en afstempelde. Ik verstuurde de algemene print-out, alsook de handmatig ingevulde BVAC-documenten naar de maatschappij.

Helaas weigert de verzekeringsmaatschappij, die om een echt BVAC-document vroeg de remgelden op de medicatie terug te betalen. Zij vragen om print-outs van de kastickets, die het opschrift van het letterwoord BVAC dragen.

Helaas steun ik me op het K.B. van:

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2009012132" onclick="window.open(this.href);return false;

Citaten:

Art. N5. Bijlage V. ATTEST VAN VERGOEDBARE FARMACEUTISCHE VERSTREKKINGEN IN HET KADER VAN EEN BIJKOMENDE VERZEKERING.
(Formulier niet opgenomen om technische redenen. Zie B.St. 30-01-2009, p. 7280)
- Dit attest werd afgeleverd op uitdrukkelijk verzoek van de patiënt ten behoeve van de aanvullende verzekeraar.
- Attest over te maken aan de instelling die instaat voor de tussenkomst van de farmaceutische verstrekkingen, eventueel vergezeld van het officieel document eigen aan de verzekeringsinstelling.
- De op dit attest voorkomende informatie wordt gebruikt voor het beheer van een bijkomende verzekering. De wet tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer (wet van 8 december 1992) geeft u het recht te weten welke informatie ons gegevensbestand over uw persoon bevat. U mag ook vragen foutieve gegevens te verbeteren of weg te laten. U kan tevens voor informatie over de verwerking van deze gegevens terecht bij de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer.
Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 21 januari 2009.
ALBERT
Van Koningswege :
De Minister van Volksgezondheid,
Mevr. L. ONKELINX.

Art. 43. Wanneer de apotheker door de patiënt gevraagd wordt gegevens mee te delen met het oog op de terugbetaling van geneesmiddelen voor menselijk gebruik en andere farmaceutische producten, op grond van een bijkomende verzekering of tussenkomst, mag hij enkel gebruik maken van het formulier, genoemd attest van vergoedbare farmaceutische verstrekkingen in het kader van een bijkomende verzekering, hierna " BVAC " genoemd. Het BVAC moet opgesteld worden overeenkomstig het formulier bedoeld in bijlage V bij dit besluit. Onverminderd de uitzonderingen bedoeld in artikel 41 en onverminderd de toepassing van andere wetgeving, mag de apotheker geen andere gegevens mededelen dan die welke op het formulier ingevuld kunnen worden.

Het onderstaand document dat handmatig werd ingevuld door mijn apotheek werd geweigerd door de hospitalisatieverzekering.

http://www.klav.be/klavinfo/files/Tarif ... 003801.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat kan ik echter nog doen om de maatschappij er toe te dwingen de medicatiekosten terug te betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3294

#2 , 20 mar 2013 09:52

Ging het om medicatie waarvoor er tussenkomst van de mutualiteit is?
Er kan bv voorschriftplichtige medicatie zijn zonder enige tussenkomst (bv anti-histamines). Die wordt door mijn hospitalisatieverzekering ook niet vergoed.

Creatief
Topic Starter
Berichten: 2513

#3 , 20 mar 2013 10:05

Bij alle medicaties kwam de CM tussen. En ook al kwam de mutualiteit niet tussen, dan betaalde de verzekering toch nog de 1/2 terug. In ons geval, kwam dus de CM telkens tussen en zouden alle remgelden op de medicatie terug betaald moeten worden.

Reclame

Creatief
Topic Starter
Berichten: 2513

#4 , 21 mar 2013 14:46

De apotheek heeft dit probleem voorgelegd aan zijn juridische dienst van Apothekers. Deze juridische dienst zou klacht indienen bij de verzekeringsmaatschappij aangezien de geschreven BVAC-documenten rechtsgeldig zijn. Wij, maar ook onze plaatselijke apotheek zouden te kleine garnalen zijn om tegen een verzekeringsmaatschappij op te boksen.
Fijn zo, we hoeven dus niets meer te doen en laten het over aan de juridsiche dienst.

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 21 mar 2013 16:54

Wou juist zeggen dat nergens in het artikel vermeld staat dat dit document elektronisch dient ingevuld te worden.

Creatief
Topic Starter
Berichten: 2513

#6 , 21 mar 2013 20:22

Wou juist zeggen dat nergens in het artikel vermeld staat dat dit document elektronisch dient ingevuld te worden.
You are to late, Mister VDB :mrgreen:

En ik heb een troost: die juridische dienst werkt sneller dan mijn eigen advocaat, die de nalatenschap voor de rechtbank heeft getrokken. :D

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”