Recht op terugbetaling lidgeld sportclub na medische ingreep

Botje1986
Topic Starter
Berichten: 3

Recht op terugbetaling lidgeld sportclub na medische ingreep

#1 , 22 feb 2013 14:06

Geachte,
graag wat informatie mbt volgende situatie:

Ik heb een contract aangegaan bij een sportclub en heb betaald om een jaar de lessen te kunnen volgen.
In het contract staat vermeld dat het betaalde geld niet terugbetaalbaar, noch overdraagbaar is.
Ik heb slechts een deel van de training kunnen volgen omdat ik een operatie moest ondergaan.
Ik heb de trainer de medische attesten hiervan bezorgd.
Ik dacht dat het wettelijk bepaald is dat als je door medische redenen dergelijk contract niet kan verderzetten, je een deel van het lidgeld kan terugvorderen.
Toch wil hij niet betalen.
Klopt mijn veronderstelling?
Ik overweeg om naar de vrederechter te stappen.

Alvast bedankt voor de informatie.

Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 22 feb 2013 14:58

Lees uw eigen 2de regel eens aub.
Staat in het contract enige uitzondering inzake medische redenen?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 feb 2013 15:34

Ik heb iets gelijkaardigs onlangs aangekaart n.a.v. de reeks "De rechtbank" op Vier. Er waren daar een aantal zaken van mensen die een fitness-abonnement genomen hadden, niet meer mochten sporten, en daarom niet meer betaalden. De rechter(s) leken dit te aanvaarden als geldige reden als dit bewezen wordt.

Wat niet duidelijk was, was of dit stond in de voorwaarden van het abonnement.

M.i. bestaat er geen wet die zegt dat u dan recht hebt op terugbetaling. Er is (naar mijn mening) ook geen sprake van overmacht. Het feit dat je niet kan sporten kan overmacht zijn. Maar de verbintenis die je moet uitvoeren is het lidgeld betalen. Er is geen overmacht om dit te betalen.

Vergelijk het met een reis die je boekt. Als je door ziekte niet op reis kan gaan moet je toch je reis betalen. Waarvoor zouden mensen anders nog een annulatieverzekering afsluiten.

Reclame

Botje1986
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 25 feb 2013 15:38

Beste,

bedankt voor de respons.

Ik heb ook iets dergelijks gezien op het programma "de rechtbank".
Daar werd telkens uitgesproken in het voordeel van de cliënt, indien er sprake was van medische overmacht.
( Ik dacht zelfs ook in het geval terugbetaling uitgesloten was in het contract )
Vandaar dat ik ging veronderstellen dat er dus wel zo'n wet bestaat.

Kan er dit iemand nog bevestigen of me bijkomende informatie bezorgen vooraleer ik verdere stappen onderneem?

Alvast bedankt.

Mvg.

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”