dokter en personeel houden medicatie geheim

Danio
Topic Starter
Berichten: 5

dokter en personeel houden medicatie geheim

#1 , 23 jan 2013 20:29

De vader van mijn vrouw is opgenomen in het ziekenhuis en is 84 jaar.

Hij was opgenomen wegens maagklachten en om terug op krachten te komen .
Echter moeten wij nu na enkel dagen constateren dat schoonvader net een zombie is .
Het lijkt wel of hij in een roes verkeert .


Wij hebben al enkele malen gevraagd aan het verplegend personeel en de dokter welke medicatie hij krijgt daar wij een sterk vermoeden hebben dat de arme man medicatie krijgt om hem in deze toestand te brengen .

Echter wil het verplegend personeel en de dokter dit niet aan ons bkend maken en draaien ze steeds rond de pot .
Wij hebben een sterk vermoeden dat er zware kalmeringsmedicatie aan hem word toegediend .

Kan dit zomaar ?

Hebben wij het recht niet om te weten welke medicatie de dokters aan mijn schoonvader toedienen ?

Hoe kunnen wij dit alsnog te weten komen ?
Laatst gewijzigd door Danio op 23 jan 2013 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 23 jan 2013 20:35

Gaat het nu om de vader of de moeder?

drien
Berichten: 68

#3 , 23 jan 2013 21:33

Wellicht antidepressiva of zware kalmeermiddelen. Is de gewone gang van zaken, helaas.
Je vader zo snel mogelijk daar weg halen is het enige wat je kan doen.
Voor trouwens op krachten te komen is hij beter thuis dan in een ziekenhuis.

Reclame

Danio
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 23 jan 2013 21:42

Excuseer .

Het gaat om schoonvader.

Dus vader van mijn vrouw

Schrijffout

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 25 jan 2013 10:54

“Art.14.§ 1. Bij een meerderjarige patiënt die niet valt onder één van de in artikel 13 bedoelde statuten, worden de rechten zoals vastgesteld in deze wet uitgeoefend door een persoon die door de patiënt voorafgaandelijk is aangewezen om in zijn plaats op te treden, indien en zolang als de patiënt niet in staat is deze rechten zelf uit te oefenen. De aanwijzing van de in het eerste lid bedoelde persoon, verder " de door de patiënt benoemde vertegenwoordiger " genoemd, geschiedt bij een gedagtekend en door de patiënt en deze persoon ondertekend bijzonder schriftelijk mandaat waaruit de toestemming van laatstgenoemde blijkt. Dit mandaat kan door de patiënt of door de door hem benoemde vertegenwoordiger via een gedagtekend en ondertekend geschrift worden herroepen. § 2. Heeft de patiënt geen vertegenwoordiger benoemd of treedt de door de patiënt benoemde vertegenwoordiger niet op dan worden de rechten zoals vastgesteld in deze wet uitgeoefend door de samenwonende echtgenoot, de wettelijk samenwonende partner of feitelijk samenwonende partner. Indien deze persoon dat niet wenst te doen of ontbreekt, worden de rechten in dalende volgorde uitgeoefend door een meerderjarig kind, een ouder, een meerderjarige broer of zus van de patiënt. Indien ook een dergelijke persoon dat niet wenst te doen of ontbreekt, behartigt de betrokken beroepsbeoefenaar, in voorkomend geval in multidisciplinair overleg, de belangen van de patiënt. Dit is eveneens het geval bij conflict tussen twee of meer van de in deze paragraaf genoemde personen...“(Wet 22 augustus 2002 betreffende de rechten van de patiënt).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 25 jan 2013 11:06

Ook interessant :
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=2 ... 4429,d.d2k" onclick="window.open(this.href);return false;

Creatief
Berichten: 2513

#7 , 19 mar 2013 22:33

De bovenvermelde patiênt zal zijn toestemming niet hebben gegeven. Bijgevolg hebben de familieleden ook geen inzagerecht in het medisch dossier.

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 19 mar 2013 22:52

Creatief tekst van j.demoor eens GOED lezen kinderen kunnen de gegevens opvragen.

Creatief
Berichten: 2513

#9 , 19 mar 2013 23:30

Ja, ik ken die wet ken ik maar al te goed, evenals de wetgeving na overlijden (heb deze trouwens als eerste naar het forum gebracht :lol: ), maar heb hier toch mijn bedenkingen bij. Verpleging mag zeker niets zeggen. Dokters zullen de situatie afwachten en zijn bang hun boekje te buiten te gaan. Dokters zie je zelden of bijna nooit. Ze komen meestal op de kamer als het geen bezoekuur is.

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”