Grootmoeder leeft in wantoestand

DV13
Topic Starter
Berichten: 17

Grootmoeder leeft in wantoestand

#1 , 15 nov 2012 14:38

Ik ga proberen de schrijnende toestand van mijn grootmoeder (83j en slecht te been) proberen te schetsen. Ik moet hierbij vermelden dat ik haar oudste kleinkind ben.

Momenteel woont mijn grootmoeder in een huis waar zij samen woont met haar jongste zoon. Haar jongste zoon heeft geen werk, en is reeds van de dop afgegooid omdat hij nooit tijdig kwam opdagen op zijn werk, en als hij het wel deed voerde hij zijn werk niet degelijk uit. Hij steekt geen poot uit in het huishouden, en leeft mijn grootmoeders pensioen op aan drank en uitgaan.

Deze toestand is al lang bezig.

Hiernaast wonen zij samen in een huis waarvan ik zeker ben dat het onbewoonbaar verklaard zou worden. Plaaster en behangpapier brokkelt af, en er is geen werkend bad of douche. Hierdoor gaat haar jongste zoon elders douchen en blijft mijn grootmoeder vuil achter. Ik weet dat er om de zoveel dagen verpleging komt die haar al hebben aangesproken over haar toestand thuis, maar zij weigert ook maar iets in te zien.

Ik wil deze wantoestand een halt toeroepen. Tegelijk wil ik ervoor zorgen dat haar jongste zoon niet langer als hulpverlenend iemand bij haar kan inwonen. Hij komt bijna iedere nacht dronken thuis. De gezondheid van grootmoeder gaat er snel op achteruit, als zij ten val zou komen zou hij het niet eens merken, of simpelweg niet thuis zijn! Haar oudste zoon (mijn vader) heeft de toestand al meerdere malen aangekaart, maar hij is te bang om hier ver in te gaan. Ik daarentegen niet.

Mijn vraag is nu, hoe kan ik mijn grootmoeder "redden" uit deze toestand en ervoor zorgen dat ze niet nogmaals terecht komt bij haar jongste zoon in een 'betere' woonst?

Ik wil dat mijn grootmoeder haar laatste dagen kan doorbrengen in een gezonde omgeving met hulpverleners die weten wat ze doen. Haar pensioen is ruim genoeg, maar ze heeft een teek van een zoon die haar leegzuigt! Ik kan haar niet eens gaan bezoeken met mijn zoontje.

Ik heb al meerdere pistes bekeken maar ik zit met mijn handen in het haar. Graag advies, en indien er meerdere mogelijkheden zijn zou ik deze graag allemaal kennen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 15 nov 2012 15:00

Ga langs de sociale dienst van het ocmw.
Deze kunnen zeker al info verstrekken.

Echter indien grootmoeder hulp weigert kunnen ze weinig doen.
Burgemeester kan bepaalde maatregelen treffen inzake bewoonbaarheid woning ...maar bij eigenaar is dat zeer beperkt.

Via vrederechter bewindvoerder aanstellen
http://www.google.be/search?client=fire ... gle+zoeken" onclick="window.open(this.href);return false;

Als woning van grootmoeder is ... en NIET van zoon ( kan vruchtgebruik zijn) ...
hebt u de verplichtingen van ALLE blote eigenaas en vruchtgebruiker die ook meespelen.... er zijn blijkbaar nog andere kinderen(erfgenamen).

Als bewindvoerder kan u ofwel huur vragen (bezettingsvergoeding). Ik vermoed dat zoon GEEN huurcontract heeft. Dus enkel een bezetter van de woning.

WIL uw grootmoeder naar een serviceflat of home?
Wat doen de andere kinderen??

DV13
Topic Starter
Berichten: 17

#3 , 15 nov 2012 15:16

Mijn grootmoeder is een bijzonder emotioneel persoon. Ikzelf heb een goede band met haar, omdat ik zelf nooit een cent van haar heb aangenomen, en momenteel zelfs enkele zaakjes voor haar aan het regelen ben met een advocaat met mijn eigen inkomen.

Mijn vader (haar oudste zoon) daarentegen heeft het voor haar jammer genoeg al verbrod, net omdat hij heeft proberen te helpen. Mijn grootmoeder zag dat als een dreigement, ze had het gevoel gedumpt te worden in een rusthuis. Dat was niet wat mijn vader wou, maar zo is het helaas voor haar overgekomen. Zelf worstelt mijn vader met de nodige problemen (gezondheid, scheiding, laag inkomen) daarom komt het initiatief voornamelijk van mij. Ze heeft geen andere kinderen, er zijn enkel 2 kinderen, en 2 kleinkinderen.

Het is zo dat mijn grootmoeder alle hulp weigert, deels uit blinde liefde voor haar jongste inhalige zoon, deels uit onmacht en angst (ik heb een emotioneel gesprek gehad met haar waarin ze zelf toegaf dat ze niets mocht zeggen tegen anderen, een verbod opgelegd door haar jongste zoon...)

Het is zo dat de woonst op naam van mijn grootmoeder staat, en haar jongste zoon enkel inwoont.
Indien ik als bewindvoerder aangesteld kan worden zou dat al een groot deel oplossen. Dan kan ik haar tenminste van degelijke huisvesting voorzien. Zelf hoopte ik op een serviceflat, maar ik hoor dat de wachtlijsten enorm lang zijn in onze regio...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 15 nov 2012 18:54

Toch eens contact opnemen met die opgegeven dienst.
Mogelijk ook eens praten met de huisarts
met een CAW in uw buurt
ww.caw.be

Samen met professionele kan u misschien wat zaken uitklaren.
Ik denk hier vb aan een poetshulp, een maaltijddienst een dag per week naar een dagverblijf enz enz ... op die wijze komen er andere mensen binnen in huis en dagje dagverblijf laat uw grootmoeder terug in contact komen met andere mensen ....
Kan veel oplossen.
En zeker als ze gezond van geest is.

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”