invaliditeit en inwonend bij ouders

Julius777
Topic Starter
Berichten: 154

invaliditeit en inwonend bij ouders

#1 , 10 nov 2012 05:39

Geachte,

Indien je bij je ouders inwoont en huur betaalt (een huurcontract met de ouders) word je dan beschouwd als alleenstaande of als samenwonend?

Ik ben niet getrouwd en heb geen kinderen ten laste.

Ik moet namelijk een invaliditeitsaanvraag indienen en zou graag weten of ik 55% of 40% van het laatste loon ontvang.

alvast dank voor de info

Julius

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 10 nov 2012 10:04

Of je bent huurder (dwz je woont in een andere woning), of je woont in (je hebt bv een eigen kamer of kamers). Beide tegelijk kan niet. Is de woning van je ouders officieel opgesplitst in twee woongelegenheden? Kostgeld betalen is iets anders dan huren.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Julius777
Topic Starter
Berichten: 154

#3 , 10 nov 2012 10:19

Of je bent huurder (dwz je woont in een andere woning), of je woont in (je hebt bv een eigen kamer of kamers). Beide tegelijk kan niet. Is de woning van je ouders officieel opgesplitst in twee woongelegenheden? Kostgeld betalen is iets anders dan huren.
Ik heb de bovenverdieping voor mijzelf maar deel de badkamer en de keuken.

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 10 nov 2012 10:24

U hebt dus geen eigen keuken of badkamer in uw woning; dan is het officieel geen woning. U bent dus inwonend en betaalt kostgeld.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Julius777
Topic Starter
Berichten: 154

#5 , 10 nov 2012 10:30

U hebt dus geen eigen keuken of badkamer in uw woning; dan is het officieel geen woning. U bent dus inwonend en betaalt kostgeld.
Ik las ergens het verhaal van een gescheiden vrouw met een kind die was gaan inwonen bij haar ouders:

"Voor invaliditeit krijg je 65% hoor. Samenwonen met je ouders maakt niet uit, je blijft gezinshoofd van je eigen gezinnetje. (als de kinderen ter uwer laste staan natuurlijk). Ik wist zelfs niet dat ik meer inkomen ging krijgen maar mijn ziekenbond( hziv) heeft dat allemaal zelf voor mij geregeld. Ik kreeg van de moment dat ik bij mijn ouders gaan wonen ben met mijn zoon, zo ongeveer het dubbele van het geen ik ervoor kreeg.
Enkel voor de dop maakt het uit als je bij je ouders woont. Dan krijg je maar uitkering voor een samenwondende"

Julius777
Topic Starter
Berichten: 154

#6 , 11 nov 2012 11:04

U hebt dus geen eigen keuken of badkamer in uw woning; dan is het officieel geen woning. U bent dus inwonend en betaalt kostgeld.
Ik las ergens het verhaal van een gescheiden vrouw met een kind die was gaan inwonen bij haar ouders:

"Voor invaliditeit krijg je 65% hoor. Samenwonen met je ouders maakt niet uit, je blijft gezinshoofd van je eigen gezinnetje. (als de kinderen ter uwer laste staan natuurlijk). Ik wist zelfs niet dat ik meer inkomen ging krijgen maar mijn ziekenbond( hziv) heeft dat allemaal zelf voor mij geregeld. Ik kreeg van de moment dat ik bij mijn ouders gaan wonen ben met mijn zoon, zo ongeveer het dubbele van het geen ik ervoor kreeg.
Enkel voor de dop maakt het uit als je bij je ouders woont. Dan krijg je maar uitkering voor een samenwondende"

Ik veronderstel dus dat ik als alleenstaande kan worden beschouwd?

Julius777
Topic Starter
Berichten: 154

#7 , 14 nov 2012 10:13

Nu komt de aap uit de mauw: mijn broer heeft een huis geschonken gekregen. (net dienst bevolking stadhuis gebeld)

De vriendin van mijn zus, met wie hij een kind heeft staat nog altijd gedomicilieerd op het adres van mijn ouders, terwijl ze feitelijk samenwoont met mijn broer.
Mijn broer heeft een ziekteuitkering. Waarschijnlijk wordt hij dan beschouwd als alleenstaande met een kind ten laste.

Maakt het feit dat zijn vriendin ook bij mijn ouders gedomicilieerd staat uit voor de berekening van mijn invaliditeitsuitkering?

Wat kan ik hiertegen doen en waar kan ik sociale fraude aangeven?

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”